10TH ANNUAL LEFFATYKKI AWARDS 2020

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › 10TH ANNUAL LEFFATYKKI AWARDS 2020

Uytp7

08.01.21 klo 13:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Poikkeuksellinen vuosi 2020 loppui, monien mielestä varmaan vih-doin-kin. Kuka olisi uskonut, että vanha pöytäpeli mullistaisi maailmamme eristämällä ihmiset koteihinsa sekä tekemällä normaaleista asioista potentiaalisesti vaarallisia :( Toivottavasti itse kukin on selvinnyt muuttuneista olosuhteista selväjärkisenä ynnä kuivin jaloin. Ainakin aikaa katsella elokuvia/sarjoja lienee useimmilla ollut käsillä tavallista enemmän. Reilu annos eskapismia on saattanut olla juuri se seikka, mitä huolestunut mieli on kaivannut pandemian keskellä.

Tuttuun leffatykin tapaan annamme palautetta tässä ketjussa viime vuoden tapahtumista niin käyttäjien, elokuvien kuin muistelojenkin osalta. Alla vanha kunnon runko keskustelun avuksi, leffojen maailmasta parin sanan sanominen ilmankin on täysin sallittua. Saadaanko vuosikymmenen mittaisen perinteen kunniaksi jokainen, joka tykissä on aktiivisehkosti jotakin postannut, avaamaan sanaisen arkkunsa? Toivossa on hyvä elää sanotaan ja siitäkin syystä haluan uskoa vuoden 2021 olevan kokonaisvaltaisesti parempi kuin päättyneen auringonkierron. Maukasta uutta leffavuotta kaikille!

Paras arvostelu (elokuva):
Paras käyttäjänimi:
Vuoden leffaelämys:
Vuoden leffapettymys:

10.01.21 klo 16:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hienoa, että jaksoit aloittaa tämän langan. Harkitsin itse Vuosi 2020 -langan tekemistä, jossa olisi käsitelty sekä Leffatykin vaiheet että elokuvavuosi. Mutta onhan se hyvä, että on perinteitä.

Omat tunnelmani ovat surulliset. Leffatykissä on vuosien varrella ollut aktiivisempia ja hiljaisempia kausia, mutta nyt minusta ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että sivusto tekee toden teolla kuolemaa. Foorumin aktiivisuus on pitkään ollut muutaman vakiokäyttäjän varassa, ja kun parikin heistä lopettaa tai ainakin vähentää kirjoittelua, niin samalla katoavat myös edellytykset keskustelulle. Mutta kukapa tietää, ehkä tämä tästä vielä lähtee uuteen nousuun. Itse olen käynyt täällä viimeisen 13 vuoden ajan lähes päivittäin, enkä näe syytä muuttaa tapojani.

Paras topic: Blaxploitaatioelokuvat. Tuoreehko lanka, jossa näen suurta potentiaalia.

Vuoden postaaja: Kaikki, jotka yhä jaksavat tänne kirjoitella. Ehkäpä yksittäisenä nimenä voisi kuitenkin mainita dbgirlin, jonka viesteistä jaksan aina ilahtua. Niitä tipahtelee säännöllisen epäsäännöllisesti, usein vähän yllättävästä näkökulmasta.

Vuoden moderaattori: Cronenberger taitaa olla ainoa, joka aktiivisesti korjailee tietokannan virheitä.

Vuoden yllättäjä: Brutus, joka on ilmeisesti pysyvästi lopettanut Leffatykin käytön. Sellaisen käsityksen olen saanut, että hän vietti jossain vaiheessa suurimman osan vapaa-ajastaan joko elokuvia katsellen tai Leffatykin parissa. Täysin ymmärrettävää, että sellaisen rupeaman jälkeen alkaa kaivata jotain muuta, mutta harmillista silti.

11.01.21 klo 12:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samoilla linjoilla Miihkalin kanssa. Annan kyllä kaikki pisteet kaikille ihmisille jotka täällä vielä pitää keskustelua yllä ja jaksaa kommentoida ja arvostella elokuvia. Brutuksen häipyminen on kyllä suuri sääli, jos mies on pysyvästi päättänyt jättää Leffatykin taakseen. Hyvä juttukaveri ja todella mielenkiintoista tekstiä. Itelläkin ollut vähän hiljainen vuosi täällä. Leffoja on kyllä tullu katsottua edelleen tasaseen tahtiin, ja intohimo harrastukseen tuntuu vaan kiihtyvän vuosi vuodelta, joten ei hätää sillä saralla. Koitan aktivoitua täälläkin, ja barbaarielokuvista, bläkkäreistä ja spaguista varmaan tulee ainakin kirjoiteltua heti kun niitä ehtii lisää katsomaan muiden elokuvien lisäksi. Ajattelin myös tehdä kokonaiskatsauksen omaan elokuvavuoteeni 2020, kunhan kerkiän. Varmaan tässä parin päivän sisään kuitenkin. Tarkoitus olis siis taas listata vuoden parhaat ja huonoimmat katselukokemukset.

Täytyy vielä sanoa, että vaikka keskustelu täällä onkin 2020 aikana näivettynyt tietyiltä osin, käyn jokapäivä silti tsekkaamassa sivuston, ja teen edelleen kaikki pisteytykseni IMDb:n lisäksi tänne, ja kommentoinnit. Tulee myös aktiivisesti luettua muiden kommentteja ja arvosteluja elokuvista, ja kiitänkin tässä kaikkia tosiaan jotka edelleen täällä kirjoittelee. Leffatykki on todella tärkeä sivusto itselle.

Toivottavasti 2021 on kaikinpuolin parempi vuosi kuin edeltäjänsä.

11.01.21 klo 23:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitan tähän samaan sekä awardsit että henkilökohtaisen vuosikatsaukseni, jossa muistelen menneitä. Olen muiden tavoin huomannut hyvinkin selvästi foorumin hiljaisuuden viime aikoina, ja itsekin laitoin vain parikymmentä viestiä koko vuoden aikana. Esimerkiksi kesäkuusta eteenpäin meni neljä kuukautta ilman yhtäkään. Olen kuitenkin, kuten aiempinakin vuosina, käynyt sivustolla useita kertoja päivässä, joka ikinen päivä, enkä näe pienintäkään syytä lopettaa tai edes vähentää. Saati sitten poistaa sitä käsittämätöntä määrää kirjoittamaani tekstiä, jota olen tänne noin yhdeksän ja puolen vuoden aikana tuottanut. (Tästä aiheesta vielä sen verran, että olisipa täällä jokin keino poistaa käyttäjän sisältö kokonaan sen sijaan, että jättäisi jäljelle niitä rumia, keljuttavia tyhjiä viestejä.)

Ja sitten itse asiaan.

Pisteytysten määrä tänä vuonna oli 78. Todellinen katselumäärä oli kuitenkin huomattavasti suurempi, sillä käytin melko paljonkin aikaa vanhojen suosikkien uusintakatselemiseen, ja jätin myös joitakin uusia tuttavuuksia syystä tai toisesta pisteyttämättä.
Kommentteja sain tehtyä peräti kuusikymmentä. Pyrkimykseni on aina ollut kirjoittaa jotain jokaisesta pisteytyksestä, mutta vaikka siinä en ole ikinä onnistunut, niin pahemminkin olisi voinut käydä.
Elokuvien katselua vähensi myös odottamaton innostukseni urheilusisällöstä. Katsoin vuoden aikana monen, monen elokuvan keston verran pomppivia palloja, naamaan iskeytyviä nyrkkejä, ja muuta hikistä actionia. Koko juttu lähti varsinaisesti siitä, että korona-lockdown inspiroi kaiken maailman liigat ja muut laittamaan massiiviset määrät klassikkopelejä, -otteluita ja muuta mukavaa Youtube-kanavilleen. Eli maailmanlaajuisessa viruksessa oli siis ainakin yksi hyvä puoli! Kesä meni palloja maaliin potkien ja ämpäriin heitellen myös "tosielämässä".

Vuoden leffaelämys: Viiden tähden pisteytyksiä tipahti vaivaiset kaksi kipaletta. Ensimmäinen oli Rocky Horror Picture Show -ensikatselu sekä yli seitsemän vuoden takaista arvosanaa kokonaisen tähden verran nostamani Tuokaa Alfredo Garcian pää. Muita mainitsemisen arvoisia kokemuksia ja elämyksiä ovat mm. massiiviset klassikot Tuulen viemää sekä Täällä Pohjantähden alla (alkuperäisfilmatisointi), joissa näin huomattavaa teemallista samankaltaisuutta.
Unohtumattoman katselun tarjosi myös Näin valloitettiin Villi Länsi, jota kuvailin vaatimattomasti upeimmän näköiseksi koskaan näkemäkseni elokuvaksi. Tulipa sitä ensimmäistä kertaa katseltua myös oman ikäluokkani tuulenviemät: Lord of the Rings -trilogia sekä kolme ensimmäistä Hardepordea eli Harripotteria. Henkilökohtaisesti tärkeää oli myös nähdä läjä lähivuosien Steven Seagal -hullutteluja. Vuoden paras "löytö" / "erikoisuus" / "kulttielämys" itselleni oli Pufnstuf -lastenelokuva vuodelta 1970.

Vuoden leffapettymys: Vuoden kuvottavimmat katselukokemukset olivat ehdottomasti, ylivoimaisesti ja vailla pientäkään epäilystä Gutshot Straight, China Salesman, sekä Precious Cargo. Puoli tähteä paukahti näille vain siksi, että se on minimi.
Vuoden mitäänsanomattomin ja masentavin TV-ruudun tuijotusistunto sen sijaan oli Martin Scorsesen The Irlantilaismies. Yhdeksäntoista tunnin mittainen (tai ainakin siltä tuntuva) vanhojen kaverusten kokoontuminen, jossa varmasti pidettiin hauskaa, mutta josta ei syntynyt mitään vakuuttavaa.
Toinen valtava pettymys oli se, että hukkasin Tenetin esitykseen matkalla ollessani vapaalipun ja jouduin näin ollen maksamaan siitä.

Paras topic: Tänäkin vuonna pidin eniten musiikki- ja pelijutuista. Myös "Hauskoja tarinoita omasta elämästä" tarjosi hupia.

Vuoden postaaja: Uusimmat tapahtumat-osiossa taisi läpi koko vuoden näkyä eniten Beer Masteria, Jokua (Jotakin? Jotakuta?), sekä Dbgirliä. Aploodeja aktiivisille, lueskelin mielelläni. Kaikkia en kuitenkaan voi fanittaa, joten varmasti oli paljon muitakin tämän tittelin ansaitsevia.

Ärsyttävin käyttäjä: Ärsyynnyn aina siitä, että joku lösäyttää pisteytykset puolen vuoden katseluille yhdessä pötkössä ja näin ollen täyttää tapahtumalaatikon kokonaan. Valitettavasti olen joutunut un-fanittamaan joitakin tämän vuoksi. Peikkoja tai muunlaisia kelmejä ei täällä ole kuitenkaan tainnut tänä vuonna olla juuri laisinkaan.

Muista kategorioista en nyt tällä erää sen kummemmin sanottavaa keksi, vastauksien ollessa lähinnä samat kuin viime vuosinakin. Se siitä sitten ja hyvää alkanutta vuotta kaikille tämän viestin näkeville.

cronenberger

12.01.21 klo 03:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miihkalille kiitokset huomioimisesta, mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että meikäläisen aktiivisuus tällä saralla on jo pitkään ilmennyt lähinnä enää vain omissa leffa- ja sarjalisäyksissä. Toki myös vastaan tulevat ilmeiset virheet korjataan, mutta esim. varsinaisen korjausketjun pitkät litaniat hoitaa kyllä nykyään käytännössä kokonaan joku / jotkut muut. Olisiko siellä ainakin Arz vielä hääräämässä, ja Hexterhän noita ainakin yhdessä vaiheessa hoisi ihan urakalla.

Mutta tässä yhteydessä onkin hyvä tilaisuus ojentaa puolestani virtuaalinen aktiivisuus-kunniamerkki ylläpitopuolella nimenomaan Miihkalille itselleen - joka onkin suorastaan itsestään selvä valinta, sillä eipä täällä nykyään juuri muihin moderaattoreihin livenä enää edes törmää.

12.01.21 klo 15:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omalta osalta olen siirtynyt seuraamaan kommentointi osiota ja arvosteluja luen vasta, jos kunnon elokuvasta, jonka vielä jaksaa loppuun asti seurata on sellainen raapusteltu tykkiin. Ostotopikissa edelleen Villetys ja näihin muihin nyt on taidettu jo vastata minunkin puolesta jo hyvin. Erityismaininta yllättäjistä menee tänä vuonna:

- Tupolev79
- Beer Master
- Rainafriikki
- Makke_95_
- Jonttura

Söpö ja Sulo käyttäjät ovat kadonneet keskustelupalstoilta myöskin, joita jään kaipaamaan, mutta joille toivotan jatkoa sinne näppiksen toiseen päähän!!!

Kiitos moderaattoreille, että pidätte uusia käyttäjiä varten sivustoa pystyssä.

[- May the force be with ya ]

Arz

13.01.21 klo 12:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

cronenberger kirjoitti:

Olisiko siellä ainakin Arz vielä hääräämässä

Joo pitikin vastata tähän että tulee kyllä päivittäin käytyä Leffatykissä ja aktiivisesti korjailen virheitä mitä nyt vastaan tulee. Kaikki omat pisteytykset käyn myös aina läpi. Hyväksyn myös päivittäin kaikki videot ja kuvat jos niitä on tullut ja yritän myös hyväksyä muutaman elokuvan ja sarjan. Virheitä tykityksissä -ketjun käyn myös aina läpi jos sinne viestejä tulee. Syksyllä sinne olikin vähän virheitä raportoitu ja lisää saa aina laittaa niin pyrin ne mahdollisimman nopeasti korjaamaan.

13.01.21 klo 12:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hienoa, että jaksat. En ole varmaan huomannut menemisiäsi ja tekemisiäsi, kun et juurikaan kirjoittele foorumille. Stahanovilainen suoritus yhtä kaikki!

EDIT:

Nosfecoff kirjoitti:

Minusta on hyvä, jos poistetuista viesteistä jää jonkinlainen jälki. Näin keskustelua on jälkeenpäin helpompi seurata. Toki ei ole tarkoituksenmukaista, että ihmiset joutuvat yksitellen tyhjentämään jopa tuhansia viestejä. Olisi muutenkin ihan kiva, jos käyttäjillä olisi mahdollisuus poistaa omia viestejään. Nykyään kun on kaikkia yksityisyyskysymyksiä ja some-ajojahteja, niin se on mielestäni vähän jo välttämätönkin.

Eikä myöskään tuollainen iso tyhjä laatikko palvele mitään tarkoitusta, vaan poistetusta viestistä voisi jäädä vaikkapa pienehkö ilmoitus, jossa lukisi: ”Tämä viesti kirjoitettiin silloin-ja-silloin. Käyttäjä/Ylläpitäjä/Yhteisö* poisti sen silloin-ja-silloin.” Toki on ihan turha toivoa, että foorumille enää tehtäisiin mitään isoja teknisiä uudistuksia, kun etusivun ikivanhaa Finnkino-karuselliakaan ei ole vaivauduttu poistamaan.

* Miinusten määrän ylittäessä 10 viesti poistuu automaattisesti.

Masu

14.01.21 klo 02:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä oli oikeasti shokeeraavin uutinen nyt kun itsekin palasi taas sivustolle koronavuodesta selvinneenä. Todella sääli ja juuri ikävää, että kaikki kommentit ja postaukset ovat myös pyyhkiytyneet kun kaverilla oli paljon fiksua sanottavaa ja syvällistä jaettavaa kuitenkin. Ilman häntä en olisi tehnyt itsekään niin paljon löytöjä elokuvien ja musiikin saralla kuin mitä normaalisti IMDb:ssä tai Spotifyssa surffaillessa. Hän sai varmasti meitä muitakin poistumaan mukavuusalueiltamme ja laajentamaan makujamme. Brutuksen kontribuutiota Leffatykin yleiseen yhteisöllisyyden vaalimiseen ei ole voinut kiistää yhtään ja vasta nythän tuon vaikutuksen tulee huomaamaan. Ei voida muuta kuin elää ja toimia hänen esimerkistään nyt jatkossa. Toivotaan myös että comeback toteutuisi lähitulevaisuudessa.

Ilo kuitenkin nähdä edelleen teitä tuttuja kasvoja myös ja toivottavasti terveys pysynyt kaikilla vähintään entisen veroisena, vaikka viime vuosi oli varmaankin sivuston hiljaisimpia. Todennäköisesti ihmisillä on vain ollut niin paljon stressiä, taloudellisia haasteita ja mieltä painavia asioita, että kirjoittelut jääneet itse kullakin. Työmaailmassa lomautukset eivät onneksi osuneet omalle kohdalle, mutta yhden burnoutin joutui tuossa syksyllä myös käymään läpi. Mentaalisesti kovilla on ollut, mutta eipä muuta voinut kuin pitää lippua korkealla ja nousta tuhkasta kuin feenikslintu. Nyt tuntuu kyllä 2021 vaihtumisen myötä kuitenkin kuin olisi uudestisyntynyt ja pahimmat murheet takanapäin eli odotukset ovat korkeammalla. Ranskan, espanjan ja ruotsin kielitaitoihin tuli myös panostettua vuoden aikana, niin ihan hukkavuosi ei ollut kyseessä, ja kerkesi Norjassakin Lofooteilla päin käydä vaeltelemassa kesällä (Kilpisjärvellä Norjan rajavartiolaitoksen tyypit eivät valvoneet rajaa 24/7 eli #sorrynotsorry).

Lyhyet kuulumiset tässä halusin vain jakaa taas, mutta en pysty varmaan viime vuoden osalta nyt kummemmin risuja ja ruusuja jakelemaan pitkien poissaolojen vuoksi. Kiva, että juhlavuoden kunniaksi gaalaketju saatiin kuitenkin tulille taas 🥳 Musta kuningatar ansaitsee varmaan omasta puolestani pienen noston 2020 tuotoksista kun menin sitten läimäyttämään tälle Netflix-minisarjalle viisi tähtöstä. Twin Peaksin kolmannen kauden sain myös katsottua vihdoin ja Lynchin kujeilut eivät jättäneet kylmäksi.

Nosfecoff kirjoitti:

Ai jumankekka, olin nähnyt kuvia tästä joskus aikoinaan, mutta en muistanut nimeä aiemmin. Mahtavaa kun löysit leffan itse Nosfecoff ja jaoit tuon tietämyksesi tänne, koska itselläkin ollut tuo flikka kadoksissa :D

17.01.21 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime vuosi kerrytti uusia leffapisteytyksiä omalta osaltani reilulla 80 nimikkeellä.

Olisin luullut, että paljolti kotona kyhjötellessä mennyt vuosi olisi kasvattanut saldoa reippaamminkin. Toisaalta uudelleenkatselin todella paljon vanhoja tuttuja elokuvia, joten kuvittelisin lukeman olevan todellisuudessa paljon suurempi.

En ole ennen ollut kummemmin "perustöllön" tuijottaja, mutta viime vuonna kaikenmaailman tv-hömppäohjelmien katsominen on kyllä myös verottanut elokuvien tuijotteluun käyttämästä ajasta. Eipä siinä, pääasianahan on rentoutuminen.

Jautsi

12.03.21 klo 17:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vuoden leffaelämys: Minusta parasta mitä sain nähdäkseni viime vuonna olivat ne kotimaiset lyhytelokuvat, olikohan niitten yhteisnimenä "Yksittäistapaus". Hämmästyin niitten hienoa tasoa. Realistiset ja usein yllättävästä näkökulmasta asioita kuvaavat tarinat tekivät minuun juuri sen vaikutuksen, jota olen odottanut todella pitkään: Suomessa osataan! Ja laajalla rintamalla.

Vuoden leffapettymys: Melkeinpä kaikissa elokuvissa on pettymyksen hetkensä eikä mikään elokuva siten erityisemmin ole tuottanut sellaisia pettymyksiä, että niistä erikseen viitsisi mainita.

Joitakin ihan jänniä elokuvia tuli katseltua viime vuonna. Saatiin hankituksi kotiin Vaarallinen romanssi -elokuva, jossa on suomenkieliset tekstit. Chaplinin Kultakuume katseltiin tv:stä, samoin Keatonin Kenraali. Elokuvateatterissa ei tullut käytyä, tuskinpa käyn tänäkään vuonna. Uudemmista tv:ssä esitetyistä elokuvista jättivät jonkinmoisen muistijäljen norjalainen Thelma, italialais-turkkilainen Verhottu Napoli ja venäläinen erikoislaatuinen sotaelokuva Venäläinen poika, juu, ja se jännä kuubalainen elokuva Celeste Garcian avaruusmatka.

04.04.21 klo 05:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pakko kompata aiempia lausuntoja ja todeta: Jokainen, joka jaksaa Leffatykissä edelleen vaikuttaa, on kiitoksensa ansainnut.

barros kirjoitti:

...Olenko? Kiitos kuitenkin ja hyvää jatkoa niin ikään.