Onko koneesi turvattu ?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Onko koneesi turvattu ?

12.09.03 klo 22:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselleni ajankohtainen aihe ja pienimuotoinen tekemisen puute (kun ei nukkumaankaan jaksa..) saivat aikaan tällaisen kysymyksen: Miten olet huolehtinut tietokoneesi turvallisuudesta? Selvästikin käytät tietokonetta kun täälläkin roikut. Onko koneellesi asennettu:
- Virustorjuntaohjelma (jota myös päivität säännöllisesti) ? Mikä ?
- Palomuuriohjelmisto ? Mikä ?
- Microsoftin julkaisemat ServicePackit ja muut bugifixit ? Milloin viimeksi asennettu ?
- Muita spyware- tai spämminpoisto-ohjelmia ? Mitä ?

Onko virus koskaan iskenyt koneeseesi, vai kiinnostaako edes tietää moista asiaa ?

12.09.03 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitanpa omat vastaukseni tähän erikseen:

- Virustorjunnasta huolehtii Norton Antivirus, jota päivitetään viikottain tai tarvittaessa useamminkin.
- Palomuurina ilmainen ZoneAlarm
- Win2000:ssa SP4 ja eilen asennettu bugifixi uusimman rpc-haavoituuvuuden vuoksi
- Ad-awarella skannailen satunnaisesti konetta spywaren osalta

Eipä ole virus koskaan iskenyt omalle koneelle, mutta kotiporukoiden koneelle iski tässä viikko sitten Lovsan, huolimatta siitä että koneella on palomuuri ja virustorjunta ajan tasalla. Ei muuta kuin Symantecin sivuilta viruskilleriä hakemaan -> virus pois -> Mikkisoftan sivuilta bugifixi (jota ilman virus tulee koneeseen hetikohta uudestaan), niin johan oli kone taas turvassa eiliseen asti...

Filmer

12.09.03 klo 23:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

mulla on auria kaistavahti.
mulle on tullut kaiken kaikkiaan 2 viirusta, 2 troijalaista ja jotain muuta, jotka on poistettu ja hankittu eroon kauan sitten

12.09.03 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Filmer kirjoitti:

mulla on auria kaistavahti

Suo anteeksi tyhmyyteni (?), mutta mikä on auria ja mikä on kaistavahti ? Mitä ne tekee ?

arska

12.09.03 klo 23:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Asiallinen kysymys... Alkuun... virus on iskenyt kerran kotikonelle. Oijoi, se ei ollut mukavaa kun yksi ilta tuhraantui poistotouhuissa. Onneksi se ei ollut niitä viruksia jotka syö kovalevyn kaiken sisällön. Se "vaan" lähetteli postia kaikille mun osoiterekkarissa olijoille. Silloin päätin että suojausasiat on tästä lähin kunnossa.

- Virustorjuntaohjelma (jota myös päivität säännöllisesti) ? Mikä ?
Symantec Antivirus.

- Palomuuriohjelmisto ? Mikä ?
XP:n oma palomuuri. Muuta ei ole. Olenkohan hullunrohkea... Paikallisen operaattorin ADSL.

n. Parin viikon välein kriittiset fixit päivitellään.

- Muita spyware- tai spämminpoisto-ohjelmia ? Mitä ?
Ad-aware 6.0:aa ajelen aina kun olen jotain 5 softaa asentanut/kokeillut tjsp... Spämmin poistoon löysin todellisen freeware-helmen Outlook Expressin kylkeen (Spam Pal)... roskapostit roskikseen ja oikeat mailit luettavaksi.

Filmer

12.09.03 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaqqe Nakuttaja kirjoitti:

mutta mikä on auria ja mikä on kaistavahti ? Mitä ne tekee ?

käy kattoo Linkki [www.auria.fi]

13.09.03 klo 10:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

On meillä kaksikin viruksentorjuntaohjelmaa, joku Antivir ja joku toinen... en muista. Palomuuri on serverissä, meil on joku taloyhtiön oma serveri täällä... muusta en tiedä. Muutaman kerran on torjuntaohjelmat hälyttäny, ja epäilyttävät tiedostot on poistettu.

Kun alunperin hommattiin nämä ohjelmat, niin ne löysi heti neljä virusta koneen muistista... en sitten tiedä mitä ne siellä olivat tehneet.

OneNiceUser
2016 viestiä

13.09.03 klo 10:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

On tullu joskus ainakin 3 virusta, olen kyllä poistanut ne heti. Silloin kun mun koneessa oli F-Secure -ohjelma.
McAfee hoitaa nykyään virustorjunnan puolta. Kyllä oon ottanu koneelle kaikki ServicePackit, Windows XP:lle.

On mul tullu Troijalaisiakin, noin kolme. En muista tarkkaa.
Käytän Ad-aware 6.0. Se on hyvä ohjelma.

13.09.03 klo 10:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arska kirjoitti:

1. Oijoi, se ei ollut mukavaa kun yksi ilta tuhraantui poistotouhuissa
2. XP:n oma palomuuri. Muuta ei ole. Olenkohan hullunrohkea...
3. Spämmin poistoon löysin todellisen freeware-helmen Outlook Expressin kylkeen (Spam Pal)

1. Näihin viimeaikaisiin viruksiinhan on ainakin Symantecilta (eli Norton Antiviruksen valmistajalta) näppäriä pikku työkaluja, joilla virus lähtee koneelta muutamassa minuutissa (riippuen kovalevyn koosta). Ihan näppäriä ja toimivia ainakin sen yhden kokeilukerran perusteella. Näitä siis käytetään silloin kun tiedetään että virus on jo koneella: http://securityresponse.s.../avcenter/tools.list.html
2. En tiedä. Jotkut kehuvat ja jotkut haukkuvat, itselläni on Win2000, joten en ole lainkaan tuohon edes tutustunut. Kyllä kai se toimii, kun sitä jotkut ovat kehuneetkin :-)
3. Onko tuo vain Expressiin eli ei toimi "oikean" Outlookin kanssa ? Pitääpäs etsiä josko löytyisi sopiva...

Ad-awareahan pitää sitten kans muistaa päivittää. Sivulta http://www.lavasoft.de/support/download/ löytyy uusin referenssifile.

Jos haluat testata palomuuriasi, klikkaa tästä testi käyntiin: http://security.symantec....t.asp?langid=ie&venid=sym

Kaiser

13.09.03 klo 11:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Norton Antivirus 2002 löytyy. Eipä ole kertaakaan yhtään virusta koneelle tullut.
2. Zonealarm tuolla taustalla pyörii.
3. En tiedä/muista, olenka asentanut kaikki service packit ym. Luultavasti ainakin tärkeimmät on tullut asennettua :roll:
4. Ad-aware ja Spybot löytyy. Molempia käytän silloin tällöin, ehkä kerran kuukaudessa.

Juhani Sementti

13.09.03 klo 12:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meikäläiseltäkin löytyy Norton Anti-virus ja se tsekkaa, joka perjantai onko matoja päässyt koneeseen.

13.09.03 klo 12:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Norton pyörii tuossa ja jos joku paska pyrkii koneella niin se ilmottaa ja painan vain ok. Ja käytän Ad-aware 6:sta matosien jne...etsimiseen ja niitähän löytyy aina aikaajoin: nopeuttaa konetta huomattaavasti. Ja tietenkin putsailen rekisteriä että turhia tiedostoja aika ajoin: EasyCleanerillä. XP:n firewall on aika hyvä pitää päällä se torjuu suurimmilta osin hyvin, loput hoitaa Antivirus jne... erillisiä palomuuriohjelmia en kuitenkaan pidä, elikkä sellaisia jotka pyytää lupaa joka helvetin klikkaukselta. Antivirus jota minä käytän pyörii taustalla ja jos attack tulee se herää.

Anselmi

13.09.03 klo 13:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulla on Norton Internet Security 2003 paketti, eli Nortonin uusin antivirus ja tulimuuri. Windows XP:n päivitystutka on päällä 24/7, ja ilmottaa aina kun uudet päivitykset on saatavilla. Lisäksi löytyy Lavasoftin AdWare 6 jolla saa spämmit/spywaret kivasti pois. Vaikeimpien rekisterivirheiden varalta on RegEditin kehittyneempi versio.

13.09.03 klo 13:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

Jos ei halua tietää mitä helvetin palomuuri tekee ja milloin, niin laittaa vaan ne helvetin asetukset kuntoon jonka jälkeen helvetin softa ei kysy enää mitään :-)

Jarski

13.09.03 klo 14:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaqqe Nakuttaja kirjoitti:

Miten olet huolehtinut tietokoneesi turvallisuudesta?

. Norton Antivirus 2004 Pro - päivittää itse itsensä automaattisesti
- Palomuurina ZoneAlarm Pro
- Windows XP olen asentanut kaikki mahdolliset päivitykset. Tällä viikolla viimeksi.
- AdAwaren ajan silloin tällöin.

Palomuurin lokiin ei ole kirjautunut oikeastaan lainkaan hyökäyksiä saatuani Aurian Kotikaistan päivitetyksi ISDN-liittymästä ADSL-liittymäksi. Johtunee ZyXEL Prestige 650H reitittimestä? Ei siinä palomuuria pitäisi olla, mutta NAT on. Mutta siihen tunkeutumisyrityksistä ainakin 99% tuntuu jäävän. ZoneAlarm on älähtänyt ADSL-aikana enää omalta koneeltani nettiin yrittäviin ohjelmiin.

http://www.blackcode.com/scan/ ja http://www.symantec.fi/cgi-bin/securitycheck.cgi tuntuvat olevan myös sitä mieltä, että kaikki reiät on tukossa.

Viruksia on koneelle yrittänyt tulla useita erilaisia. Suurin osa sähköpostin mukana. Nortonin eri versiot ovat huolehtineet niistä jo kolmen vuoden ajan. Samat ohjelmat kodin kakkoskoneessakin.

13.09.03 klo 18:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

No johan on helvetti...ZoneAlarm on 1 pahin mitä tiedän.

13.09.03 klo 19:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

ZoneAlarm on 1 pahin mitä tiedän.

Mulla on ihan erilaisia kokemuksia, kun tekee näin:

- Asentaa ZoneAlarmin
- Käyttää auki kaikkia ohjelmia, jotka tarvitsevat nettiyhteyttä (eihän niitä loppujen lopuksi ole kuin kymmenkunta)
- Kun kysytään että päästätkö ohjelman xyz muurista läpi, laita rasti kohtaan "muista tämä vastaus" ja paina Yes.
- Jatkossa ohjelma ei kysele mitään, ja jos kyselee, tiedät että kyseessä on jokin ohjelma jota et ole tarkoittanut nettiä käyttämään.

Ei kai tuo nyt kovin työlästä ole, menee 5 min koko hommaan.

BC on muuten hyvää. Siis B ja Coke (B:n selvennys tykittäjäprofiilissa).

Kapa

13.09.03 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Virustorjunta ohjelma löytyy: Norton Antivirus joka ilmoittelee uusista päivityksistä
Palomuuri:Sygate Personal Firewall
En ole vähäänaikaan asentanut ServicePackeja pitäisi varmaan asennella.
Ad-awarella ja Spybotilla skannailen koneen parikertaa viikossa.

Kerran joku matonen yritti koneelle mutta Norton ystävällisesti ilmoitti poistaneensa sen..

13.09.03 klo 19:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

ööö. Muistelen näin: 2 v sitten (datanomi -linjalla kun olen) ...asentelin tuollaista moskaa koulussa, kun piti joku ilmaisohjelma ladata koneelle. Raksi ruksi...joo ei vaadita älyä eikä hiffaamista sen asentamisessa, mutta ei se mikään paras ole - sen voin luvata. Hidas paska, verrattuna kunnon ohjelmiin... ja kaikenlisäksi täysin epävarma opiskelijapoikien kokeiluohjelma.

13.09.03 klo 21:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

1. datanomi -linjalla kun olen...
2. Hidas paska, verrattuna kunnon ohjelmiin... ja kaikenlisäksi täysin epävarma opiskelijapoikien kokeiluohjelma.

1. Tämä ei todellakaan ole tarkoitettu "piikiksi" tms, mutta missä koulussa vielä valmistuu datanomeja? Mää luulin että datanomi-linjat lopetettiin jokunen vuosi sitten.

2. Ei kai sentään, kun sitä hyvällä menestyksellä varsin moni käyttää maailmassa.