Kysy ja vastaa

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kysy ja vastaa

11.01.22 klo 10:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tienneekös kukaan, mikä on krakkerin ja/tai hakkerin eroavaisuus? B-)

mäskipää

12.01.22 klo 04:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

barros kirjoitti:

Tienneekös kukaan, mikä on krakkerin ja/tai hakkerin eroavaisuus? B-)

Joku alaan perehtyneempi antakoon virallisemman selityksen, mutta itselleni krakkeri-sana on tullut vastaan ainoastaan CMX:n kotisivuille [cmx.fi] tehdyn tietomurron yhteydessä (ja oikeastaan vasta sitten, kun yhtye itse mainitsi sanan nykyisen sivun pottuilevassa tekstiosiossa). Wikipediaa selatessa vahvistui myös näkemys, että luultavasti krakkeri murtautuu tietojärjestelmiin aina luvatta, kun taas hakkeri voi olla liikkeellä myös ihan luvan kanssa ns. valkokaulushakkeri-periaatteella - olisiko tässä mielikuvissa jotain suuntaa oikealle vastaukselle?

12.01.22 klo 15:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joskus on muistaakseni yritetty tehdä sellaista eroa, että krakkeri on erikoistunut tietomurtoihin ja muihin lainvastaisiin toimiin, kun taas hakkeri on yleisesti ottaen tietokoneiden kanssa taitava. Englanniksihan sana hack voi tarkoittaa paitsi tietoteknistä näppäryyttä myös rutiininomaista ja mielikuvituksetonta ongelmanratkaisua tai sitten sellaista työntekijää (erityisesti luovan työn), joka tekee työtä pelkästään rahan vuoksi, menee aina sieltä missä aita on matalin ja yrittää miellyttää pomojaan ja/tai yleisöään sen sijaan, että pyrkisi parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Itse suhtaudun vähän skeptisesti keskusteluihin, joissa väännetään siitä, mikä on jonkin sanan todellinen merkitys. Sehän on ihan käyttäjästä kiinni, ja sekä sanat että niiden merkitykset luonnostaan muuttuvat ajan myötä. Toki sitten toisinaan voi olla kyse ihan tietämättömyydestä, mutta se on vähän eri asia. Mummuni joskus muisteli tuttavaansa, joka oli kuvaillut mustaa kissaa ”beigeksi”.