Kuolleita

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kuolleita

18.06.22 klo 23:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Everett Peck 9.10.1950 - 14.6.2022

Sarjakuvapiirtäjä Everett Peck on kuollut. Miehen tunnetuin luomus oli tunnetusti Duckman, joka käynnisti aikoinaan miehen uran visuaalisena suunnittelijana ysärivuosien piirretyissä. Duckmanin lisäksi Everett Peck työskenteli ainakin Jumanjissa, Tosi viilee haamujengissä, MIB - Miehet mustissa.

Itselle Everett Peckin design-tyyli on synonyymi sellaiselle tarkoituksellisen rumalle ysärityylille, mitä viljeltiin ja jäljiteltiin yhteen aikaan joka paikassa. Muistan katsoneeni kaikkia noita sarjoja silloin aikoinaan vaikka kuinka paljon kauan ennen kuin tiesinkään Peckistä, joten se tietty visuaalisuus on jäänyt ajalta vahvasti mieleen.

Pannaas tähän vielä Duckmanin alkuvideo [www.youtube.com].

JuicyFruity

07.07.22 klo 21:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kummisedässä Sonny Corleonea esittänyt näyttelijä James Caan on kuollut 6. heinäkuuta 82-vuotiaana.

08.07.22 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kevyet mullat James Caanille. Ihan loistava näyttelijä, jolla on mielettömän laaja filmografia. Omia lemppareita tästä lonkalta heitettynä nyt esimerkiksi Piina, Kummisetä, Rollerball sekä tietysti yksi omista kestosuosikeista eli Michael Mannin Thief.

09.07.22 klo 14:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas vaihteeksi on yksi Sopranos-tähti poistunut keskuudestamme.

Paulie Gualtieriä näytellyt Tony Sirico on kuollut eilen 79-vuotiaana.

Sirico olisi täyttänyt 80 20 päivän kuluttua ja Sopranosin lisäksi Sirico esiintyi 5 Family Guyn jaksossa, Vinny-koirana ja omana itsenään.

09.07.22 klo 18:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Myös toisesta ysärin klassikosarjasta, Twin Peaksistä on yksi näyttelijä poistunut keskuudestamme.

Laura Palmerin päiväkirjaa tallessa pitänyttä Harold Smithiä näytellyt Lenny Von Dohlen on kuollut tiistaina 63-vuotiaana. Kuolinsyytä ei ole kerrottu julkisuuteen.

JuicyFruity

14.07.22 klo 22:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomalainen näyttelijä Antti Litja on kuollut. Hänen viimeiseksi roolikseen elokuvissa jäi mielensäpahoittaja vuodelta 2014

23.07.22 klo 02:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas ”kuvitetun kirjallisuuden” piireistä on poistunut legenda:

Mm Batmaniä ja Judge Dreddiä kirjoittanut Alan Grant( Ei siis Jurrasic Parkin päähenkilö) on poistunut keskuudestamme eilen 73-vuotiaana.

Grantin CV:stä mainittakoon mm Batmanin ja Dreddin yhteisseikkailu(1991) sekä Batmanin konnagallerian täydentäminen hahmoilla Anarky, Arpinaama & Vatsastapuhuja ja Victor Victor Zsasz.

RIP😢🦇

09.08.22 klo 00:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaihteeksi musiikipiireistä on poistunut legenda keskuudestamme:

Olivia Newton-John on vaihtanut hiippakuntaa eilen aamuna 73-vuotiaana.

Kuolinsyytä ei ole ilmoitettu, mutta luulenpa, että 5 vuotta sitten uusiutuneella syövällä , johon Newton-John sairastui 30 vuotta sitten saattoi olla osuutta asiaan.

Pitää varmaan katsoa Grease taas vaihteeksi viikonloppuna In Memoriam hengessä. RIP.

10.08.22 klo 15:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi suuria suomalaisia näyttelijöitä on kuollut.Hän myös lausui Eino Leinoa: https://www.youtube.com/watch?v=kpUY9NwGVjo

Vesa-Matti "Vesku" Loiri on kuollut helsinkiläisessä sairaalassa. Hän oli 77-vuotias ja kuolinsyy alustavasti on syöpä.

10.08.22 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

RIP Vesku.

Paljon on muistettu kirjoittaa miehen urasta Turhapurona ja Speden kanssa, urheilusuorituksista ja musiikistakin, mutta missään ei juuri ole annettu arvoa Vesa-Matti Loirin uraauurtavalle työlle suomalaisen ääninäyttelyn parissa. Suomalainen Aladdin palkittiin aikoinaan parhaana dubbauksena ja Vesku sai vielä erilllisen kunniamaininnan suorituksestaan. Tämän lisäksi Vesku näytteli vielä Kaikenkarvaisessa Charliessa ja muistaakseni myös käänsi sen dubbauksen. Veskuhan taisi aikoinaan yksin nostaa koko suomalaisen ääninäyttelyn arvostetuksi taiteeksi ja inspiroi valtavat määrät maailmanluokan roolisuorituksia Suomessa vuosikausien ajan.

10.08.22 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kevyet mullat Veskulle.

Suorastaan legendaarinen mies kotimaisen taiteen saralla. Melkoinen moniosaaja. Tosiaan kuten Brutuskin tuossa mainitsi, niin myös ääninäyttelyn parissa Vesku antoi meille kyllä monia huikeita roolisuorituksia. Kaikenkarvainen Charlie on yks mun suosikki piirroselokuvia koskaan, ja siinäkin ehdottomasti yksi syy minkätakia tulee katsottua useinkin kyseinen elokuva kotimaisella dubilla, on Veskun rooli Charliena.

10.08.22 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

On siinä päiväperhon leikkivä liito
Sammuvan tähden öinen viime kiito
Kaiken sen minkä aistin huiluni soi.

11.08.22 klo 00:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aamulla nettiin mennessä oli outo olo koska kuulin Veskun kuolemasta. Outoa siinä oli se että olin luullut hänen kuolleen jo vuosia sitten.

edit: Tarkoituksenani ei siis ole haukkua häntä. Oli hyvä lampunhenki ja Uuno. Jokin joululaulu oli kans hyvä.