Kuolleita

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kuolleita

31.05.21 klo 20:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Marcell Jankovics 21.10.1941 – 31.5.2021

Unkarilaisen animaation Walt Disneyksi luonnehdittu Marcell Jankovics on kuollut 79-vuotiaana. Jankovics oli yksi maansa tunnetuimpia ja arvostetuimpia tekijöitä alallaan, miehellä oli hyllyssä mm. kultainen palmu ja yksi parhaan lyhytanimaation Oscar-ehdokkuus. Miehen euraasialaista kansantaidetta ja psykedeliaa yhdistelevistä elokuvista mainittakoon vaikka vuosikausia sitten arvostelemani Son of the White Mare sekä Disneyn Keisarin uudet kuviot, jonka ulkoasua Jankovich oli mukana suunnittelemassa. Jankovich oli animaation ohella kansantarinoiden, mytologioiden ja symboliikan asiantuntija, joka teki paljon designjuttuja alan kirjallisuuteen.

06.07.21 klo 17:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arvostettu ohjaaja Richard Donner on näemmä potkaissut tyhjää 91 -vuoden kunnioitettavassa iässä. Kevyet mullat miehelle. Jälleen tuli kerrattua, että mitä kaikkea ukko ehtikään ohjaamaan, ja teosluettelo on todella vakuuttava. Useita klassikkoasemaan nousseita elokuvia, ja myös useita elokuvia joita itse ainakin pidän jopa tietynlaisina unohtuneina helminä. Donnerilla oli mielettömän kova tatsi elokuvantekoon, ja käsittääkseni äijä oli piireissä pidetty henkilö muutenkin. Jokunen leffa noista hänen ohjaustöistään on itseltä näkemättäkin (esim Teräsmies), mutta listaanpa tähän pisteytyksineen ne, jotka olen nähnyt.

Lethal Weapon - Tappava ase
Scrooged - Haamujen kosto
Maverick
Assassins - Ammattitappajat
16 Blocks

Aika huima keskiarvo tulis näillekin elokuville pisteillä. Donner on elokuvissa jokseenkin varma valinta. Hyllyssä olis näkemättömänä ainakin Conspiracy Theory - Salaliittoteoria sekä Timeline - Aikamatka. Molemmat edustaa Donnerin uran loppupuolen teoksia.

Pelimies

06.07.21 klo 23:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitenköhän mahtaa nyt käydä sen Tappava Ase 5:en kanssa? Ottaakohan Mel se ohjattavakseen, vai?

11.07.21 klo 03:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelimies kirjoitti:

Mel Gibsonin tulkinta saattaisi olla turhan kaukana letkeästä kyttäkomediasta, mikä kuitenkin on Tappavien aseiden lajityyppi ja se seikka, mistä useimmat leffasarjassa ovat nauttineet. Riggsinä Gibson on toki viihdyttävä, mutta kameran toisella puolella miestä on kiinnostanut tehdä jotain muuta (kuten raakuudestaan tunnetut mayakielinen Apocalypto ja pitkälti arameaksi puhuttu Kristuksen viimeinen kiusaus). Studio ei ollut käsittääkseni ottanut vielä Tappava ase 5:sta varsinaiseen tuotantoon, eikä Donnerin kuolema taatusti auta asiaa. MovieWebissä oli asiantuntevasti tästä myös juttu [movieweb.com].

31.07.21 klo 15:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei oikein liity leffoihin kuin välillisesti. ZZ Top teki yli 50 vuotta kestäneen uran samalla miehityksellä. Nyt miehistövaihdos on pakollinen, sillä basisti Dusty Hill kuoli 27.7.2021 kotonaan Texasin Houstonissa. Hän oli 72-vuotias.