Kuolleita

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Kuolleita

08.01.21 klo 02:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onpas taas ollut hiljaista tällä palstalla, joten nyt pari tuoreempaa kuolinilmoitusta viihdepiireistä:

Nyt se on vihdoin varmistettu, vuoden 1985 Bond-tyttö Tanya Roberts on virallisesti edesmennyt Maanantaina 65-vuotiaana.

Myös toinen legendaarinen kasaritähti on edesmennyt ja vieläpä tänään.

Kyseessä siis oli 6 Poliisiopisto-filmistä tuttu Marion Ramsey, joka oli kuollessaan 73-vuotias.

09.01.21 klo 15:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mm Gorkin puiston ja 19. Jaska Bönden ohjannut Michael Apted on kuollut 79-vuotiaana. RIP

02.02.21 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jälleen kerran yksi legenda on laitettu multiin:

Parhaiten Magnum 44:sta ylikomisario Briggsinä tunnettu Hal Holbrook on kuollut 95. 23.1.

Holbrook muita tunnettuja elokuvia olivat mm Capricon One, Usva, Creepshow, Wall Street ja Firma sekä vierailevana tähtenä tv-sarjoissa Sopranos ja Sons of Anarchy.

05.02.21 klo 21:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jälleen kerran tällä viikolla yksi legenda on vaihtanut hiippakuntaa.

Vanhimpana näyttelijänä Oscarin voittanut Christopher Plummer on kuollut tänään 91-vuotiaana.

Plummer muistetaan parhaiten elokuvista The sound of music(1965) Kenraalien yö(1967) Valloittajat(1969) Silminnäkijä(1981) The Insider-Sisäpiirissä, Inside Man(2006) The Girl with Dragon tattoo(2011) All the money in the world(2017) ja Knives Out(2019)

Kepeät mullat hänellekin ja huomenna voisi katsoa uudelleen muistelumielessä Silminnäkijän.

11.02.21 klo 21:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja jälleen kerran tämän kuun aikana yksi legenda on vaihtanut hiippakuntaa:

Legendaarinen pokekeisari Larry Flynt on kuollut eilen 78-vuotiaana.

Vaikka olenkin vakaa Hefneristi, tuli silti Flyntiä fanitettua, lähinnä Woody Harrlesonin elokuvan Larry Flyn-Minulla on oikeus(1996) ansiosta.

Flyntiä jäivät kaipaamaan vaimo ja 4 lasta.

Kepeät mullat hänelle. RIP

Lonkero

12.02.21 klo 15:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Chick Corea vaihtoi hiippakuntaa: https://yle.fi/uutiset/3-11786445

Viime vuosina on lähtenyt musamaailman legendoja isolla kädellä... Onneksi elävät ikuisesti musiikkinsa kautta. Mikään Corea-fani en ole tai jazzihminen ylipäätään, Return to Foreveria on tullut joskus kuunneltua ohimennen. Ehkä voisi yrittää joskus uudestaan.

Coreaa saa tavallaan kiittää tästäkin:

12.02.21 klo 19:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Corea soitti myös Skientologian perustajan L. Ron Hubbardin sooloalbumeilla.

mäskipää

11.03.21 klo 13:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näyttelijä Risto Aaltonen on kuollut maaliskuussa 81-vuotiaana.

Elokuva- ja tv-rooliensa kautta Aaltonen on piirtynyt mieleeni taitavana näyttelijänä, joka sai pienissä sivuosissakin aina jonkin persoonallisen kulman ja luonnekuvauksen aikaan. Aaltonen oli myös äänenkäytöltään yksi omista näyttelijäsuosikeistani.

Tässä kaksi omaan mieleen painunutta esimerkkiä Aaltosen uralta:
Viinaa sairausvakuutuskortilla (Uuno Turhapuro menettää muistinsa -elokuvasta)
Kattilapulma (laulu [Janoschin] Tarinatuokio -animaatiosarjasta)

16.03.21 klo 08:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja jälleen kerran yksi legenda on vaihtanut hiippakuntaa, tällä kertaa vuorossa Yaphet Kotto on kuollut eilen 81-vuotiaana.

Kotto tunnettiin mm elokuvista Thomas Crownin tapaus, Across 110th street Elä ja anna toisten kuolla, Alien, The Running Man Keskiyön pako ja Painajainen Elm Streetillä 6.

16.03.21 klo 22:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

24.03.21 klo 11:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jälleen kerran yksi legenda on vaihtanut hiippakunta:

George Segal on kuollut eilen 87-vuotiaana.

Segal muistetaan parhaiten elokuvista, Atlantin valli murtuu, Chicagon verilöyly Viimeinen silta yli Reinin, Täyskäsi, Vuoristorata, Stick, Hei, kuka puhuu, Villi pako, Sähköputkimies, 2012 ja Love & other drugs

25.03.21 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas on kuuluisuuksia vaihtanut hiippakuntaa:

Parhaiten Clintin debyyttiohjauksesta Yln painajainen(1971) naispääosaa esittänyt Jessica Walter on kuollut eilen 80-vuotiaana.

Lähinnä tv-rooleista sekä sivuosasta Hei, me lennetään taas tuttu Richard Gilliland vaihtoi hiippakuntaa viime viikon Torstaina 71-vuotiaana.

27.03.21 klo 15:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on vaihteeksi vaihtanut hiippakuntaa kirjailija:

Mm Vaarojen maan Brokeback Mountain kirjoittanut Larry McMurtry on kuollut toissapäivänä 84-vuotiaana.

08.04.21 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jälleen yksi näyttelijä Twin Peaksistä on vaihtanut hiippakuntaa.

Walter Olkewicz, joka näytteli Renaultin veljeksistä Jacquesiä, on kuollut toissapäivänä 72-vuotiaana pitkään jatkuneiden terveysongelmien johdosta.

10.04.21 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Räppäri/näyttelijä DMX oikealta nimeltään Earl Simmons on vaihtanut hiippakuntaa eilen 50-vuotiaana oltuaan sairaalassa viikon sydänkohtauksesta johtuen

12.04.21 klo 13:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas on vaihtanut kuuluisuuksia hiippakuntaa:

Julistetaiteilija Enzio Sciotti on kuollut 76-vuotiaana.

Sopranosissa Tonyn isää taukamissa näytelly Joseph Sivaro on kuollut 64-vuotiaana sairastettuaan pitkään syöpää.

RIP🇮🇹

20.04.21 klo 23:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jim Steinman 1.11. 1947 – 19.4. 2021

Jim Steinman & Meat Loaf

Yksi viime vuosisadan omaleimaisimmista ja nimekkäimmistä hittinikkareista on kuollut 73-vuotiaana. Jim aloitti uransa musikaalisäveltäjänä, mutta teki myöhemmin läpimurtonsa Meat Loafin ja "wagneriaasien teatterirockin" parissa, erityisesti sellainen levytys kuin Bat Out of Hell kuuluu yleissivistykseen. Meat Loafin lisäksi Jim erikoistui kasarilla voimaballadeihin, jotka mies käytännössä popularisoi ja joista tunnetuin lienee Bonnie Tylerin Total Eclipse of the Heart, joka oli alun perin tarkoitettu miehen suunnittelemaan vampyyrimusikaaliin. Elokuvista Streets of Fire - Liekehtivät kadut soundtrackin päälaulut ovat niinikään Jimin käsialaa.

Itselle Meat Loafin parhaat levyt oli teinivuosien suosikkeja ja Jim vähän sellainen tietynlainen laadun tae, jota ihan mielellään kuunteli vaikkei ne tulkitsijat aina niin hyviä olisi olleetkaan. Kirjoitin yhdessä vaiheessa levyarvostelujakin, joista yksi ensimmäisistä oli Jimin "epäonnistunut" ja kornilla tavalla viihdyttävä soololevy, joka taisi olla ensimmäisiä mitä aikoinaan mp3-soittimeeni lykkäsin. Jimin perimmäinen ongelma olikin, ettei mies itse osannut laulaa juuri ollenkaan, minkä vuoksi tämä tarvitsi aina jonkun toisen artistin niitä tuotoksiaan tulkitsemaan.

Se Jimin vampyyrimusikaali muuten on käynyt Suomessakin ilmeisesti pariinkin otteeseen. Mun ex-naapuri oli siinä kapellimestarina.

Eiköhän oteta yksi [www.youtube.com] Jimin muistolle. Jim on siis se pitkätukkainen pianisti.

23.04.21 klo 17:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmittaa Lemmyn ja Dion kuolema. Oon henkeen ja vereen fani ja keikka Joensuussa peruttiin jonkun syyn tautta. Mikä kuolinsyy mahtanee olla?

26.04.21 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Roy Naisbitt 6.5.1930 - 25.4.2021

Roy Naisbitt & Steven Spielberg

Pikkulinnut tiesivät kertoa, että leffojenkin parissa työskennellyt kuvataiteilija Roy Naisbitt on kuollut 90-vuotiaana. Naisbitt työskenteli erityisesti animaatioiden parissa animaattorin lisäksi taustamaalaajana ja kaikenlaisen olennaisen designin parissa. Miehen tunnetuimpiin yhteistöihin kuuluu mm. Kuka viritti ansan, Roger Rabbit? ja Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailu, jossa tämä työsti leffan erikoistehosteita Douglass Turnbullin kanssa.

Naisbittin mittaluokassaan isoin projekti oli kuitenkin Richard Williamsin The Thief and the Cobbler: The Recobbled Cutin taustat ja merkittävä osa elokuvan vaativimmasta animaatiosta. Tätä leffaa tehtiin yli kolmekymmentä vuotta, muttei saatu koskaan virallisesti valmiiksi.

Naisbittin surrealistinen taide on kyllä hengästyttävän hienoa katseltavaa elokuvien ulkopuolellakin. Mies oli ilmeisesti erikoistunut kaikenlaisiin visuaalisiin illuusioihin ja perspektiivitrikkeihin, esim. tuosta. [2.bp.blogspot.com]

09.05.21 klo 18:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas on vaihdettu hiippakuntaa viihdepiireissä toiisapäivänä:

Mm Tom Hanksin Polttarit-leffasta ja tukkahevibändien musiikkivideoilta ja levyjen kansikuvista tuttu Tawny Kitaen, oikealta nimeltään Julie E. Kitaen on kuollut 59-vuotiaana.

Kuolinsyytä ei ole ilmoitettu.