Mielipiteitä arvosteluista

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mielipiteitä arvosteluista

Vasuri

08.06.12 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse kehuisin Söpön arvostelua vuoden 2005 King Kongille, luin sen aika pian ketsottuani ensin kyseisen rainan. Yleisvaikutelma arvostelustasi oli jämerä ja todentuntuinen, lisäksi siitä oli eniten mieleeni kohta missä mainitsit elokuvan olevan tehosteiden alla aika tyhjä. Olen samaa mieltä kanssasi, tyhjää on. Ajattelin heti tuon luettuani, että kyllä Söpö tietää. Se oli yksi mieleisimpiä arvosteluja, joita olen lukenut.

On niitä hyviä arvosteluja muiltakin tullut luettua, en nyt muista mitä. Tuo yllä mainittu vain jäi parhaiten mieleeni. Täytyykin tässä lähipäivinä käydä kaikki mahdolliset arvostelut läpi, mitkä saattaisivat kiinnostaa.

13.06.12 klo 16:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kehun tässä käyttäjän James Bond arvostelua leffasta Iivana Julma. Elokuvan jättämä vaikutus tuntuu vahvalta ja arvostelu tekee sen selväksi. Haluaisin kylläkin nähdä häneltä arvostelun leffasta mistä hän ei todellakaan pitänyt. Sellaiset ovat myös inspiroivia.

13.06.12 klo 17:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP

17.06.12 klo 04:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Arvostelu teki minuunkin vaikutuksen. Ja minä kun luulin kaveria trolliksi!

Tosin sama tyyppi antoi Vigon Nolla käytöksessä -elokuvalle yhden tähden ja Renoirin Pelin säännöille kaksi ja puoli, mikä valitettavasti vesittää uskottavuuden aika tehokkaasti.

James_Bond

17.06.12 klo 13:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP kirjoitti:

^ Arvostelu teki minuunkin vaikutuksen. Ja minä kun luulin kaveria trolliksi!

Toi Nolla käytöksessä pitäisi kyllä nähdä uudestaan, oli aika suuri pettymys. Leffa kestää n. 40 minuuttia ja sen mentyä olo oli hyvin tyhjä. Siinä tapahtui yhtä jos toistakin, mutta en päässyt elokuvaan sisälle. Se tuntui joltain kouludokumentilta, eikä sellaisten katselu viehätä. Tavallaan tuo Nolla käytöksessä oli sellainen "kaikki ja ei mitään" kokemus minulle.

Pelin säännöt on maasta taivaaseen ylistetty klassikko, joka on omasta mielestäni vain keskinkertainen teos. Siinä on omat viehättävyytensä, vaikka on melko näytelmällinen, ikään kuin jotain teatteria. Uskon, että Jean Renoirilla on mestariteoksia, joihin tulen vielä tutustumaan. Pelin säännöistä en vain löytänyt sellaista voimaa, sellaista suuruutta, mitä mm. mahtavasta Iivana Julmasta. Ehkä pidän enemmän neuvostotaiteesta kuin ranskalaisista klassikoista. Muutama Italialainen klassikko on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen enkä yhtään vähättele Italialaista elokuvaa, sehän on suorastaan hienoa taidetta. Toiset elokuvat jättävät lähtemättömän vaikutuksen, toiset eivät arvostuksestaan huolimatta pure samalla tavalla. Pelin säännöt on toki suositeltava teos, vaikka itse en siitä vielä löytänyt mestariteoksen aineksia. Onhan siinä värikäs henkilögalleria.

Kiitoksia vain noista kehuista, aina mukava lukea positiivista palautetta. Iivana Julma on mielestäni maailman parhaita ja voimakkaimpia elokuvia.

19.06.12 klo 16:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP kirjoitti:

^ Arvostelu teki minuunkin vaikutuksen. Ja minä kun luulin kaveria trolliksi!

Niin, koska kaikkien täytyy olla samaa mieltä kuin minä, ja vain minä, sillä vain minä olen oikeassa ja vain minun mielipiteeni ovat uskottavia, ja jos joku on eri mieltä, niin se ei voi olla perusteltua koska vain minun mielipiteeni ovat perusteltuja.

kurkkuharja

19.06.12 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Niin ja miten uskottava tuota logiikka käyttäen itse on hahmo, joka antaa Enter the Voidille (perustelematta) kaksi tähteä?

19.06.12 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Itselleni on jäänyt kuva, että AP arvioi elokuvat usein niiden yhteiskunnallisen kantaaottavuuden ja poliittisen sisällön perusteella. Saatan erehtyä, mutta se on sangen epätodennäköistä.

04.07.12 klo 14:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos Vasurille kehuista. :) Ja nostanpa tässä samalla peukkua Raato-A:lle, joka on päättänyt painia Bond-rainat läpi arvostelemisen kera. :D

vapatti@seutuposti.fi

28.07.12 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä ihmiset pitävät uusimmasta arvostelustani?

28.07.12 klo 23:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

vapatti@seutuposti.fi kirjoitti:

Mitä ihmiset pitävät uusimmasta arvostelustani?

Meinasin jo tuonne toiseen ketjuun kirjoittaa että Arskan on täytynyt olla kunnon kesäfiiliksellä, että päästi sen läpi. Arvostelu paljastaa ihan liikaa elokuvasta useammassakin kappaleessa ja se sisältää paljon täysin turhia lauseita. Vaatisi oikein kunnon tiivistystä.

esim. ensimmäinen kappale on täysin turha ja asiaan kuulumaton. Eka lause jossa mainitset olevasi fani yms on vielä ihan ok, mutta sitä seuraavat lauseet

"...Arvostelin tammikuussa Pimeän Uhan, nyt arvostelen sen jatko-osan: Kloonien Hyökkäyksen. Ja seuraavaksi tulee vähän juttua juonesta."

on täysin turhia. Ei sillä ole mitään väliä milloin ja mitä olet aikaisemmin arvostellut ja tuo seuraavan kappaleen mainostaminen on tarpeetonta. Lukija kyllä huomaa sen kertovan juonesta. Siitäkin tosin ihan liian yksityiskohtaisesti ja liian pitkästi.

Juonikappaleessa jossa mainitaan roolihahmojen nimiä ensimmäistä kertaa, olisi hyvä laittaa vaikka sulkuihin kuka häntä esittää. Esim. Padme Amidala (Natalie Portman), jotta lukija tietää paremmin kenestä puhutaan.

Yhdessä kappaleessa...eiku kahdessa kappaleessa olet kirjoittanut "...Eli sellaisena kuin äsken kuvailin.", jota ei pitäisi mielestäni arvosteluun kirjoittaa ollenkaan. Se tuntuu omien sanojen selittämiseltä. Kun kirjoittaa selvästi ja tiivistetyn ytimekkäästi, niin ei tarvitse selitellä.

Kohta jossa annat esimerkin kohtauksesta, jossa Christensen onnistui mielestäsi hyvin paljastaa ihan liikaa. Kerrot siinä kuka tekee mitä ja kenelle ja mitä Anakin sitten tekee! Jätä katsojallekin jotain katsottavaa.

Portmanin hehkutus kappale sisältää toistoa. Ihan samoja juttuja kuin arvostelun alussa. esim. kerrot hänen olevan "entinen Naboon kuningatar, nyt senaattori", joka sopii tähän kappaleeseen paljon paremmin, kuin juonikappaleeseen. Ei sitä kuitenkaan tarvitse kahdesti samassa arvostelussa mainita.

Christopher Leen hehkutus kappaleessa paljastat todella pahasti tuosta Palpatinesta. Se asia on varmaan kuitenkin yksi elokuvan yllätyksellisistä juonenkäänteistä. (En ole siitä ihan varma, koska elokuvan katsomisesta on jonkin aikaa) Ei sitä pidä arvosteluun kirjoittaa!

Arvostelun viimeinen lause"Suosittelen elokuvaa lämpimästi." on kunnon klishee, jota käytetään ihan liikaa. Itsekin varmaan joskus :), mutta kuitenkin.

Vertaat ajoittain hienosti Kloonien kostoa aikaisempaan Star Warsiin. Varsinkin ne kohdat on hyviä, joissa vertaat hahmojen kehitystä aikaisempaan elokuvaan. Minusta kuitenkin tuntuu että arvostelun kantava idea on sokea hehkutus ja vastata siihen että "moni" on kritisoinut sitä. Arvostelussasi olisi ollut aineksia vaikka mihin. mutta täysin kritiikitön sepustus ei oikein vakuuta. Se että kaikki on hienoa, upeaa ja mahtavaa, mutta kuitenkin edellinen osa oli parempi, vie pohjaa mielipiteiltäsi. Sokea fanboy hehkuttaja, joka ei pysty näkemään elokuvassa, tai ehkä jopa elokuvissa (?) mitään valittamisen aihetta.

-Kirjoita jatkossa arvosteluihisi napakampi aloitus.

-Panosta siihen mitä paljastat juonesta. Mieti mitä lukijan oikeasti tarvitsee tietää.

-Tiivistä kaikkea. Turhat lauseet ja sanat pois. Mitään ei tarvitse kirjoittaa kahdesti. Ei ainakaan täysin samoilla sanoilla, jos arvostelun haluaa lopettaa jonkinlaiseen loppuyhteenvetoon. Huom. Aina nekään ei ole välttämättömiä.

-Yritä löytää elokuvasta myös jotain kritisoitavaa. Ei tarvitse olla isoja juttuja.

-Vältä ylihehkutusta, vaikka elokuva olisikin parasta mitä tiedät.

-Älä anna minun masentaa. Minä mistään mitään tiedä.

Chrattac

10.08.12 klo 01:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjoittelin pitkästä, pitkästä aikaa parit arvostelut aika ääripäistä olevista elokuvista. Tuntuu jotenkin, että olen vähän jäässä, mutta lopputulokset ovat ainakin mielestäni olleet sen verran OK, että olen ne kehdannut julkaista. Kyseessähän siis nämä kaksi:

Onko jotain tärkeää, mitä jätän kokonaan arvioimatta tai johon pitäisi ehkä paneutua omana kappaleenaan mielestänne (huomioikaa tuon Biggest Fistin luonne). Tämä on itselleni aika tärkeää, jos saisin avattua sanaisen arkkuni entistä useammin näistä vielä-arvostelemattomista elokuvista.

vallu_87

20.10.12 klo 18:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haluaisin nostaa esille Lassomiehen kirjoittaman arvostelun Beverly Hills kyttä 2:sesta. Oli todella mukava lukea rentoa ja asiapitoista tekstiä monelta eri kantilta. Itsekin pääasiassa toiminta-elokuvia arvostelleena on mukava huomata uusia lähestymistapoja aiheeseen. Vahva aloitus.

Lassomies

20.10.12 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

vallu_87 kirjoitti:

Kiitti tosi paljon! Jännätti jo, kun nimimerkin näin, että sieltä tulee joku kovempi harrastaja antamaan runtua, etten hiffannut leffaa tai jotain.
Mukava kuulla etenkin, kun on pientä epävarmuutta juuri tuon tekstin lukukelpoisuuden ja sujuvuuden suhteen. Pitää kerätä lisäksi huimasti itseluottamusta ennen kuin uskallan lähteä edes kommentteja kirjoittamaan, saati sitten kokonaista arvostelua.

vallu_87

20.10.12 klo 22:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lassomies kirjoitti:

Itsellä oli (ja on vieläkin välillä) vaikeuksia juuri samojen asioiden suhteen. Pieni jännitys/epävarmuus on juuri sellainen asia, joka laittaa kirjoittajan hiomaan arvostelusta täydellisen oloista tai sitten päinvastoin se saa tekemään virheitä. Näiden välimuotoon kun pääsee, voi olla tyytyväinen omaan tekstiin. Näin minä ainakin ajattelen kirjoittamistani teksteistä.

Maximus

16.12.12 klo 18:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tuossa rustailtua arvostelu Hobitista, jonka siis kävin katsastamassa perjantaina. Kun olen kuitenkin ollut pitkään arvostelematta yhtään elokuvaa olisi kiva kuulla hieman palautetta tuosta revikasta, jota voisin ottaa huomioon tulevissa arvosteluissani. Tarkoitus olisi siis jälleen palata arvostelemaan elokuvia, sen mitä nyt ikinä jaksaakaan. En oikein jaksa arvostella elokuvaa, mikäli se ei herätä itsessäni jonkun sortin tarvetta päästä siitä sanomaan jotain mahdollisimman kattavasti isommalle joukolle. Joten jos arvostelu nyt pääsee läpi ylläpidon linjauksen, niin ei muutakuin palautetta kehiin. :)

gojira

17.12.12 klo 19:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Eipä tuossa arvostelussasi paljon moitteen sijaa ole, pääosin helppolukuista ja kiitettävästi rytmitetty, sekä asiapitoinen ilman turhaa "ilmaa". Lähinnä jäin miettimään miksi olit käyttänyt kääpiön sijasta englanninkielistä dwarf-sanaa, sillä usein toistettuna kuitenkin suomenkielisessä tekstissä se vähän häiritsee. Ja en ole varma oliko tarkoitus vain ironisoida vai oliko vain pieni ajatuskatkos kesken kirjoittamisen tullut: "Paljon ylipitkäksi, laahaavaksi ja tylsähköksi kehuttu Hobitti ei loppujen lopuksi kuitenkaan petä fanejaan..."?

Maximus

17.12.12 klo 22:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
Kiitän paljon palautteestasi. Ensinäkin tuo dwarf sana johtuu siitä, että minulla ei yksinkertaisesti edes juolahtanut mieleen mitä se olisi suomeksi, jotenkin oletin että kaikki puhuvat siitä tuolla sanalla. Kunnes itse sen sanoit, kääpiöhän se on, eikä mikään sen kummallisempi. No, olen kaiketi liikaa uppoutunut kaiken maailman fantasiamaailmoihin (englanninkielisiin sellaisiin), joissa yksinkertaisesti olen tottunut enemmän dwarf sanaan, mutta joo, sulaisihan tuo kääpiö paremmin tekstiini.

Ja kyllä se kehuttu sana oli ihan tarkoituksellinen. Mietiskelin kyllä hetken sitä, mutta hetken harkittuani päädyin kuitenkin käyttämään ko. sanaa, koska kyse on enemmänkin koko lauseen sisällöstä, jossa puhun tuosta juurikin kuten ymmärsit, ironisoiden ja moista puhetyyliä käytetään ainakin omassa suvussani hyvin paljon. :)

05.01.13 klo 09:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Ihmettelin samaa sanaa, mutta kun itsepintaisesti näytit koko arvostelun mitalta haluavan puhua kääpiöistä dwarfeina, mikä sinänsä englanniksi onkin oikein, tyydyin vain muokkaamaan muutamasta dwarfista ison alkukirjaimen pieneksi ennen julkaisua. Hyvänä asiana pidän sitä, että kerrot jo alussa arvostelevasi 3D HFR-versiota. Jonkinlaista lisätietoa jäin kaipaamaan taas siitä, mitä tarkoitat "saman vanhan toistamisella" kolmannessa kappaleessa. Toisaalta teksti on jo nyt pitkä, joten vieläkin tarkempi aiheen myllerrys olisi voinut muuttaa arvoselun raskaammaksi. Paljon muuta ei siis oikein olisikaan voinut siihen toivoa. :)

Koska innostuin itsekin arvioimaan sekä Neuvosto-Hobittia että Jackson-Hobittia, ainakin jälkimmäisestä olisi mielenkiintoista pitkästä aikaa saada jotakin palautetta. Etenkin, kun yritin tavoitella siinä tavallisesta poikkeavaa tyyliä ja muotoa: http://www.leffatykki.com...rvostelut/406532#r-406532

myggyra

05.01.13 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #