Energiajuomat

24.12.09 klo 16:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

MaxS kirjoitti:
Mansikkahillo kirjoitti:

En ole näihin "roskajuomiin" oikeen tykästynyt, --

Entä jos korvaa kahvin energiajuomalla? Esim. minä itse en tykkää yhtään kahvista joten jos haluan pysyä hereillä niin juon sitten jotain Batterya tai Coca-Colaa, ei se omasta mielestä ole sen enemmän "roskajuoma" mitä nyt enemmän sokeria ja vähemmän hienostunut pakkaus.

Voin kyllä sanoa, että kahvi on terveellisempää kuin energiajuomat. En kyllä kahvia paljoa lipitäkkään, vaan sillon tällöin. "Roska-juomaksi" en itse kutsu energiajuomia, on vain huvittavaa kun nämä kukkahattutädit puhuvat näin ja ovat aivan kauhuissaan, jos koululaiset juovat muutaman energiajuoman viikossa.

hell bill

09.02.10 klo 13:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

No näissä energiajuomissa hydraatit on nopeasti imeytyvää sokeria, eli antaavat energiapiikin ja sen jälkeen väsyn tunteen. Tosin kofeiini ehkäisee sitä hiukan..

Eihän niissä paljoa järkeä ole, siis jos ajatellaan tarkoituksenmukaisuutta niin samahan on juoda kahvia. Saa paljon enemmän kofeiiniakin.

Ite tuli juotua Roxia, eli se on sitä halvinta, 1.5L pullo maksoi joskus vain 2 euroa. Tuon jälkeen tuli jo hiukan adrenaliininpuuskainen olo :)

Matalahiilihappoinen

09.02.10 klo 15:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen kyllä samaa mieltä hell billin kanssa, että energiajuomat ovat sokeripiikkejä. Mutta on kuitenkin huomattava, että energiajuomat voittavat kahvin esim. saatavuudellaan. Aamulla esimerkiksi opiskelijat juovat kahvia, mutta entä sitten kun on viimeiset tunnit menossa ja ei jaksaisi tehdä enää mitään? Silloin energiajuomat ovat hyvä olemassa.

EDIT: Taidan täsmentää, että Rodeo, krokotiili ja patterineste ovat ehkäpä parhaat.

09.02.10 klo 16:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse maistoin energiajuomaa ensimmäisen kerran varmaankin kolmisen vuotta sitten, enkä pitänyt mausta. Sitten kun Suomeen rantautui tuo Mad Croc päätin maistaa uudelleen ja hiljalleen siitä sitten lähti niiden energiajuomien kittaus. En osta energiajuomia yleensä sen energian vuoksi, vaan koska aina samat limulajikkeet alkavat välillä tympimään kun markkinoille ei tuoda tarpeeksi eksoottisia ja uusia makuja. Siispä ostelen nykyisin useammin energiajuomia, sillä ne ovat välillä halvempiakin. Rodeo on halpaa ja varmaankin parasta, Mad Croc 0,5 l tölkki on myös suht halpa ja hyvä. Euro Shopperin oma energiajuoma on se kaikista edullisin, mutta ei mikään kovin maukas. Silti sitäkin tulee useasti osteltua. Välillä kokeilen vähän noita kalliimpiakin ja erikoisempia energiajuomia testimielessä. Monster esimerkiksi maksoi noin vuosi sitten vielä päälle 4 euroa ja sitä sai vain tietyistä paikoista, mutta nyt se on levinnyt joka lähikauppaan ja hinta on alentunut kahteen euroon. Sen makukin on sopivan erilainen muihin verrattuna ja hieman täyteläisempi, tosin hiukan liian makea. Red Devil ja Rockstar Apple ovat pahoja, kuten myös pahan jälkimaun omaava Teho. Mutta joo, kyllä menee viikossa suunnilleen tölkki tai pari riippuen siitä, käynkö kaupassa ja onko tarve saada jotain herkkua.

ZukuZuku

20.05.10 klo 17:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras energiajuoma on mielestäni Battery. Olen aikalailla samaa mieltä Mowglin kanssa noista energiajuomista, ainakin Red Devil ja Monster energy ovat huonoimpia. Ennen Monsteria meni monta tölkkiä viikossa, mutta nykyään ei enää uppoa. Elikkä kyllä nämä perinteisimmät energiajuomat, kuten Battery, Red Bull ja ED ovat parhaita. Tällä hetkellä juon Euroshopperia, jossa on mielestäni vähän kahvinen maku.

Tiiviste

20.05.10 klo 20:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Monster Energy on parasta energiajuomaa. Ei muuta.

Yritän tosin kovin vähentää näiden juomista sillä niitä tulee kitattua vähän turhankin paljon.

20.05.10 klo 21:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tiiviste kirjoitti:

Monster Energy on parasta energiajuomaa. Ei muuta.

Sama homma. Tulee tosiaan liikaa juotua, mutta on se Monster vain niin mehevän makuista!

Organismi

20.05.10 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eipä noi erityisen terveellisiä ole, mutta joskus harvoin tulee otettua tenttiin lukiessa. Lähinnä sen takia kun vatsa ärtyy liiasta kahvista ja kofeiinilisää tekisi silti mieli. En ole kovin montaa merkkiä maistanut, mutta Monster sopii makuuni hyvin.

vasara88

21.05.10 klo 20:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Red Bull ja Rodeo on omia suosikkeja. Tai niitä yleensä ostan jos juon energiajuomia. Tosin jos alkoholi otetaan kuvioihin mukaan niin jekkupatteri (jägermaister+battery) on ihan ehdoton.

harava

21.05.10 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pääasiassa tehoa ja välillä rodeota tulee juotua n. kerran viikossa.
Nyt vähennän kun ei ne niin paljoo piristä ja ovat epäterveellisiä. Taidan ruveta juomaan kahvia jos haluan piristyä.

16.07.10 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä maistuvat. Juon Batterya, Red Bullia ja Red Deviliä, joskus XL:llää tai ED:tä. Rodeosta ja Power Kingistä en tykkää. . . Juon ehkä tölkin pari viikossa, eli en mitenkään älyttömän paljon..

Ja kun tuosta energijuomien epäterveellisyydestä vouhotetaan, niin tietääkseni kahvissa on 3 kertaa niin paljon kofeiinia kuin energijuomissa. Että jos energijuomiin ikäraja niin miksei kahviinkin?

16.07.10 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sori tuplapostaus. Miinustakaa vaan.

AP

17.07.10 klo 01:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

vomppa kirjoitti:

Ei niissä ainakaan vielä ole ikärajoja vaan pelkästään suosituksia. Muistaakseni kaupoille on suositeltu, että alle 15-vuotiaille ei myytäisi energiajuomia. Eikä kahvissa ole "3 kertaa enemmän kofeiinia kuin energiajuomissa", vaan esim. kupillisessa kahvia ja yhdessä energiajuoma-annoksessa sitä on saman verran.

Tässä eräs juttu aiheeseen liittyen:

Pari asiaa, mitkä kannattaa ottaa huomioon:
"Kahviin verrattuna energiajuomissa on kuitenkin happoja, jotka ovat haitallisia hampaille. Sokeroituja juomia nautittaessa vaarana on myös painon nousu."

"Raija Kara muistuttaa, että tutkimusten mukaan kahvissa on myös positiivisia terveysvaikutuksia toisin kuin energia- tai kolajuomissa. Kahvin juonnin on todettu muun muassa pienentävän riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen."

17.07.10 klo 13:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, ei energijuomissa vielä ole ikärajaa mutta on tietääkseni keskusteltu että siihen tulisi K-15 tai mahdollisesti jopa K-18. Tosin en nyt kuollaksenikaan muista missä oli tuollainen juttu. . .

Ja tuosta kofeiinimäärästä, sori erehdyin. Ja mitäs nää kahvin terveysvaikutukset muuten on? Minkälaisia?

17.07.10 klo 13:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

vomppa kirjoitti:

Eihän tietääkseni tuo ikäraja ole 100 % virallinen, mutta eräältä 16-vuotiaalta tutultanikin oli silti kysytty kassalla papereita energiajuomaa ostaessa. Riippuu varmaan ihan myyjän kusipäisyydestä, että tarvitseeko näyttää henkkaria. K-13 tai vastaava ikäraja voisi olla kohdallaan, sillä välillä tulee vastaan pikkukersoja, jotka yhden Euroshopper Energyn jälkeen pärisevät niin maan perkuleesti. Eräs tapaus jopa kieri maassa, paiskasi kännykkänsä maahan, hihitteli totaalisen hysteerisesti ja kehotti minua ja kaveriani tappamaan hänet. Lopuksi hän vielä kaatoi energiajuomapullosta pohjalirut päällensä. Öööh...

Mansikkahillo

17.07.10 klo 14:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

vomppa kirjoitti:

Eikös tossa kirjotettu aikasemmin, että mm. pienentävän riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

vasara88

17.07.10 klo 15:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

En suosittele kenellekkään ED jäätelöä tai mikä mehujää onkaan. Ostin sellasen ku luulin, että se maistuu samalle kun se energiajuoma. Hyi helvetti, että oli pahaa. Yleensä en nirsoile juoma/ruoka asioissa mut se lensi mäkeen ku maistu ihan kissan kuselle.

17.07.10 klo 18:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mansikkahillo kirjoitti:
vomppa kirjoitti:

Joo niin luki. Oliis pitäny katsoa se linkki ennen kun postasin :roll:
Energiajuomilla ei (tietääkseni) mitään hyviä vaikutuksia terveyteen ole?

T-2000

16.06.11 klo 13:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

es

16.06.11 klo 21:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotenkin jännää kun kaikki alle kymmenvuotiaat penskat koulussani kittaavat päivät pitkät juuri tuota ES:ää. Ja nimen omaan ES:ää. Jutut on tasoa es sitä ja es tätä, muistanpa jonkun PELASTAKAA ES! -tapaisen ''tempauksen'' jonkin ajan takaa. On se harmi kun joku ei paremmasta tiedä. Itse en kyseiseen energiajuomien kainalokuoppaan koske enää.

Monsterista tykkään kyllä ja samoin Red Devilistä, molemmissa on omanlaisensa, täyteläinen maku. Red Bull ja ES tahtovat maistua vähän kuin ''pelkältä'' kofeiinilta. Hankala selittää, mutta ehkäpä ymmärrätte mitä tarkoitan.
Maailman paras kirjoittaja iskee jälleen. Anteeksi.