Energiajuomat

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Energiajuomat

07.07.08 klo 18:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vastavetona kuningas Alkoholi- ja lukuisille virvoitusjuoma-topiceille päätin perustaa sitten tällaisen omaan paheeseeni liittyvän viestiketjun.

Energiajuomat ovat juomia, jotka sisältävät runsaasti piristäviä stimulaatteja, kofeiinia, guariinia ja joskus vitamiinejakin. Tuleeko näitä nautittua ja jos tulee, niin milloin ja miksi, ja onko niillä vaikutusta?

Itse olen käyttänyt energiajuomia välillä reilustikin siitä asti, kun lukioon menin. Käyttöhistoriani alkoi kertaluontoisena kokeiluna, kun kylmänä pakkaspäivänä ajelin mopolla paikalliselle Abc:lle ostamaan jotain mässäiltävää ja tuossa mukavan jäätyneessä fiiliksessä päätin kokeilla kylmäaltaan Tehoa. Tykästyin heti, vaikkei piristävä vaikutus ollutkaan kaikkein mahtavin.

Siitä lähtien olen juonut erilaisia juomia, enimmäkseen Batterya ja Mad Crokia lähinnä lukiossa paikatakseni alituista univajettani tai muuten vain yrittääkseni hieman virkistää oloa iltapäivän lähestyessä. En ole niinkään varma, auttavatko nämä juomat todella, mutta kieltämättä kahden puolen litran Mad Crok -tölkin juominen estää täysin sietämättömän väsymyksen. Muuten kyseessä on lähinnä itseopittu tapa, joka on verrattavissa kahvin juontiin ja limsan kittaamiseen. Ensimmäisen lukiovuoden aikana nautin pahimmillaan noin 2-3 tölkkiä päivässä, vähimmillään muutaman tölkin viikossa.

Lempienergiajuomani on Red Bull kaikessa yksinkertaisuudessaan, erityisesti jääkylmänä tämä loistava drinkki aiheuttaa mieletöntä mielihyvää sekä arjen että loman keskellä. Battery on myös hyvää, joskin kallista.

Ainakin täällä päin energiajuomat ovat nousseet melkoisen suureksi osaksi lukiolaisen imagoa. Kai siinäkin on syy, että näihin juomiin on omalla tavallaan kiintynyt.

El Wray

07.07.08 klo 18:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni oli aika paha Ed-riippuvuus vielä puoli vuotta sitten. Kaikki alkoi noin vuosi sitten, kun muutaman ryypyn toisten tölkeistä maistaneena päätin ostaa oman Mad crocin. Sen jälkeen tuli juotua lähes päivittäin, kunnes siirryin Ediin. Sitten joulukuussa päätin lopettaa kun huomasin selvän riippuvuuden. Sen jälkeen on tullut vain silloin tällöin maisteltua. Ja ikä ei vielä riitä alkoholiinkaan niin mikä ettei.

07.07.08 klo 19:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Niimpä. Mieluummin minä energiajuomissa pysyn kuin siirryn alkoholiin.

Lukion päättäreissäkin tuli juotua vain kaksi tölkkiä MC:tä kun muut tissuttelivat :D Siiderin ja energiajuoman sekoittaminen on muuten hyvä yhdistelmä bileitä silmällä pitäen.

Nosoki

07.07.08 klo 19:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuskan jatkoilta poimittua:

Randomhevari:
"Pistä jotain missä on energiajuomaa kun pitää jaksaa panna koko yö!"

Baarimikko:
"Tässä ois kossubattery. Pidä huoli ettei tuu jännetuppitulehdusta."

Ja niin, Rodeo on todella jees ja halpaa. Taitavat energiajuomat toimia itselleni enemmänkin placebona, jonka tiedostan, mutta pääasia, että toimivat. Ja niiden maut tosiaan ovat pirun addiktoivia. Lumipantterit ovat muuten ihan helvetin jees energiajuoman kanssa. Tulee kunnon boostia makuun.

kerpele

07.07.08 klo 19:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Työni takia energiajuomia menee aivan perkeleesti. Kuukaudessa menee keskimäärin noin parikymmentä pulloa Lemon Light EDiä ja varmaan yhtä paljon Battery Strippediä ja Red Bull Lightia. Mad Crocin kulutus on erittäin pientä, johtuen lähinnä siitä että sitä ei myydä niillä huoltoasemilla joissa itse yleensä käyn.

07.07.08 klo 20:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Nosoki, kiitos vinkistä. Täytyy todella koittaa tuota lumipantteri + energiajuoma sekoitusta. Mikä energiajuoma olisi kaikkein eniten omiaan tässä yhteydessä? :D

07.07.08 klo 21:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole juonut kuin kahta niistä ja nekin olivat kaameeta moskaa. Sattuivat olemaan ED ja Dr Pepper (vai eikö Dr Pepper ole energiajuoma?). Mä en pysty käsittämään, miten joku pystyy juomaan sellaisia sotkuja.

Mr. Pink

07.07.08 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä, tykkään hyvin paljon. Koulussa tuli yleensä ainakin muutaman kerran viikossa joku energiajuoma juotua. Juon yleensä mitä sattuu, jos energiajuomaa satun ostamaan niin yleensä lähtee mukaan sitä mitä kaupassa on, mutta jos kaupasta sattuisi löytymään Rodeota niin todennäköisesti sitä ostaisin. Hemmetin halpaa/hyvää.

Mad Croc on myös hyvää ja tietenkin perus-ED:it/Batteryt.

esimies

07.07.08 klo 22:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Piti oikein pysähtyä miettimään, että olenko koskaan ostanut ainuttakaan tölkkiä/pulloa minkäänlaisia energiajuomia. Ja ei kyllä nyt ainakaan tule mieleen.

Limsapullon ostin viimeksi viime kesänä. Dr. Pepperin mausta tykkään mutta sehän ei ole energiajuoma.

Mä en oikeasti juo mitään muuta kuin maitoa, vettä ja appelsiinituoremehua, joten en ole mikään spesialisti.

Voisi näin kukkahattutätimäisesti sormea heristellen todeta, että jos nykynuoriso eläisi hieman terveellisemmin, niin ei myöskään olisi mitään tarvetta kaiken maailman kofeiini/tauriini/guarana-litkuille. Mulle kun tulee energiajuomista ekana mieleen sellainen kalpea narukäsi LAN-party-nörde, joka laahustaa paikalle einespitsa toisessa kädessä ja ED-pullo toisessa...mutta kai niitä juomia muunkinlaiset ihmiset juovat.

Sanonpahan vaan, että jos hieman skarppaa ruokailutottumusten, yleisten elintapojen ja liikunnallisuuden saralla, niin se oma energiataso nousee kummasti, jaksaminen paranee eikä niitä keinotekoisia energiapommeja tarvitse tissutella pitkin päivää.

Nosoki

07.07.08 klo 22:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

En malta odottaa, että pääsen huomenna ostamaan Rodeota! Kesän kovin juttu!

Niin ja SMS, huomasin itse lumipantterit Tehon kanssa.

esimies

07.07.08 klo 23:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Höh, luulin että Tarkovski-topic oli sinulle kesän kovin juttu.

Mutta on kyllä hienoja kuvia! Nyt on kunnon hypeä ilmassa!

10.07.08 klo 17:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

10.07.08 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehkä Yön ritarin ensi-illassa mukanani onkin lumipantteripussi ja tölkki tehoa.

Onko leffan katsominen niin rankkaa ettei ilman energiajuomaa jaksa? :D Kyllä elokuvaa katsoessani joisin mieluummin vaikka kunnon lonkeron tai siiderin. :)

Tumppimies

10.07.08 klo 18:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehkä Yön ritarin ensi-illassa mukanani onkin lumipantteripussi ja tölkki tehoa.

Minä ainakin kokeilen Batman Colaa ja Batman pastilleja.

10.07.08 klo 18:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vasuri, olen mieluummin tarkkaavainen kuin sekaisin kun katson elokuvia.

Energiajuomista on ollut monta kertaa apua jonkun pitkän elokuvan katsomisessa, esimerkiksi Zoniac olisi todennäköisesti jäänyt kesken ilman. Ja mitä olisinkaan silloin menettänyt!

Muutenkin katson elokuvani useimmiten yöllä, usein vieläpä puolen yön jälkeen. Tällöin pieni piristys ei tule pahitteeksi.

Lamourhaaja

11.07.08 klo 21:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siinä Sano mitä sanot:lle pikku vastaus, joka voi saada tuon "olen mieluummin tarkkaavainen" -kommentin latistumaan.

Tumppimies

11.07.08 klo 21:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tätä tekisi mieli maistaa. Kovaa kamaa!

11.07.08 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nooh, tietty on elokuvia joita ei selvinpäin voi kestää... Kaverini kehui loistavaksi krapulaleffaksi Paris Hiltonin Bottoms Up'ia.:D Kuulemma karasee paremmin kuin sysimustakaan kahvi!

11.07.08 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sano mitä sanot kirjoitti:

Vasuri, olen mieluummin tarkkaavainen kuin sekaisin kun katson elokuvia.

Ok, selvä. Yritin vain olla hauska (joka ei ilmeisesti onnistunut). Mä luottaisin mielummin kahviin tai teehen kuin energiajuomiin. Mutta jos joskus vielä löytyis sellainen energiajuoma, mistä mä tykkäisin niin kokeilisin sitä seuraavaksi. Kyllä se Batmanin aikana olisi hyvä olla tarkkaavainen kun kerran on vuode odotetuin leffa kyseessä. :)

micco

12.07.08 klo 21:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juissi green energy on hyvää, tämä tosin on lähinnä lime&sitruuna mehua johon on lisätty kofeiinia, b-vitamiineja ja guarana uutetta, red energy on samaa mutta vadelman makuista , tästä en ite niin välitä. Näistä tavallista hiilihapollisista tulee jotua R20+:a ja rodeota.