Whats up with westerns?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Whats up with westerns?

11.08.03 klo 00:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en ole iso westernien ystävä, en ole itse asiassa koskaan ymmärtäny mikä niissä kiehtoo, esim. Sergio Leonen leffoista vaan Once upon a time in America kolahti jollain tappaa.

Mutta, vanhan sananlaskun mukaan ainoastaan makuasioista voi kiistellä, sitä varten on foorumi joten voisko joku kyseisen lajityypin ystävä kertoa meille ummikoille, mikä niissä kiehtoo? Spaghetti western?

X

11.08.03 klo 09:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kato Lennonjohto esimerkiks toi Clint Eastwoodin leffa Armoton (Unforgiven), niin ymmärrät.

Pingutyyppi

11.08.03 klo 12:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muhun ei oo kolahtanut noi uudemmat länkkärit juurikaan, just jotkut Peckinpahit on kyllä hienoja mutta makuuni tylsistyttävän väkivaltaisia :)

John Fordin länkkärit iskee kuin piikki lihaan. Ehkä juuri siksi, että niissä on mukana myös vuosisadan rakkaustarinat, nautittava visuaalinen ilme ja hyvät ihmiskuvat. Tsekatkaa ihmeessä Etsijät ja Mies joka ampui Liberty Valancen. Edellämainitusta tulee mieleen kunnon film noir :)

Wayne on tietenkin ihan kunkku. Länkkäri-innostus lähti kuitenkin kunnolla liikkeelle Howard Hawksin Rio Bravosta. Mahtava. Punaista virtaa en ole nähnyt, etsinnässä on...

11.08.03 klo 12:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras länkkäri kautta aikojen on Sergio Leonen Hyvät Pahat ja Rumat! Ootko Johnnyboy sen nähny? Vielä Huuliharppukostajaakin parempi... TOP-5 kamaa! Varsinkin kun näin sen leffateatterissa... mahtavaa. Muutkin Leonen westernit on hyviä.

Uudemmista kolahtaa ainoastaan Eastwoodin Armoton.

John Waynen ja muiden vanhat jenkkilänkkärit ovat hieman liian amerikkalaisia, varsinkin kun katsoo Leonen spaghettiwesternit. Waynella on kuitenkin muutama hyvä länkkäri, kuten Rio Bravo, The Man Who Shot The Liberty Valance, Etsijät, Kova Kuin Kivi...

Kyllä spaghettiwesternit ovat ykkösiä.

11.08.03 klo 13:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Waynen paukutteluleffat on hyviä, mutta niissä on hyvin usein pahiksen roolissa joku intiaanipäällikkö. Oikeastaan länkkäreissä on kaksi genreä. Valkoiset tappaa inkkareita ja inkkarit nousevat sorron kahleista. Dustin Hoffmanin Pieni suuri mies on myös eräs parhaita länkkäreitä.

ji

12.08.03 klo 00:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leonin spagetit tulikin katsottua tässä viime, kuluneen viikon sisällä. Hyvät, pahat ja Rumat iskee eniten. J-Boy tuli katottua tänään - hieman liian tylsä ja erikoinen.

Unforgiven nyt on kuitenkin jo yli 10 vuotta vanha, joten alkaa sekin jo kerätä pikku hiljaa mainettaan menestyneenä länkkärinä, meinaa leffahan on 90 luvun alansa huippu, ellei paras.

Waynelläkin on hyviä :wink:

18.08.03 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei oo tullut pahemmin katsotuksi noita länkkäreitä. Dollari-trilogia pitäisi katsoa. Ainakin jotkut Clintin westernit kolahtivat minuun, kuten Armoton, Lainsuojaton ja Kalpea ratsataja.

Kaiser

18.08.03 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Wester eivät ole mikään suosikkigenreni, mutta kyllä sieltäkin joukosta paljon helmiä ja klassikoita löytyy. En ole nähnyt sitä kuuluisaa Dollari-trilogiaa, joka kyllä harmittaa todella. Ainakin Hyvät, pahat ja rumat pitäisi nähdä, onneksi asia korjantuu kun se julkaistaan piakkoin(?) DVD:llä. Huippuwesternejä ovat mielestäni The Unforgiven, Once Upon a Time in the West, The Man Who Shot Liberty Valance, Rio Bravo, Red River ja High Noon.

arska

23.08.03 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tulisi TV:stä feminiwesterniä > Bad Girls

Joskus tuli tuo katsottua ja tuskin nyt sentään toista kertaa jaksaa innostaa... Ihan hauska se kumminkin muistaakseni oli vaikka turha tuota on tosiaan mihinkään westernklassikkoihin verrata.

Filmer

23.08.03 klo 22:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

se bad girls ei ole mikään kummonen elokuva, jos nyt oikein muistan. mutta jos ei ole muuta tekemistä niin miksei vaikka katsoisi

ji

24.08.03 klo 00:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

On siinä ainakin ok näyttelijät. Mutta kuten sanottua: voisi se olla parempikin - ja huomatkaa paska suomennos: Naiset Satulassa? Vai muistinko väärin...

Filmer

24.08.03 klo 00:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

huomatkaa paska suomennos: Naiset Satulassa? Vai muistinko väärin...

oikeassa olit

24.08.03 klo 09:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsoin sen eilen... No eipä ollut kummonen. Odotin kyllä enemmän paljasta pintaa, kun onhan pääosassa ilotytöt. No, kaikkea ei voi saada.

Criiticco

24.08.03 klo 12:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Länkkärit (varsinkin Spaghetti) ovat aina kolahtaneet minuun ja tässä muutamia upeita westernejä:

Once upon time in the west (huuliharppu kostaja on pituudestaan huolimatta upea länkkäri, jossa on kaikki mitä pitääkin. Leone vie taistelut äärimmilleen ja musiikit luovat upean tunnelman. Lopussa oleva kaksintaistelu hakee vertaistaan)

Kourallinen dollareita, vain muutaman dollarin tähden, hyvät pahat ja rumat (Leonen "dollari trilogia" on myös upeaa katseltavaa, vaikka Leonen ohjaus ei niin hyvin pääse oikeuksiinsa kuin huuliharppukostajassa. Eastwoodin läpimurto elokuvat ovat viiden tähden kamaa, paitsi keskimmäinen osa.)

Armoton (Eastwood teki upean oscar voittaja elokuvan Armoton 90-luvulla. Armoton nousee ainakin yhtä korkealle kuin Leonen teokset)

Hollywoodin tekopirteistä westerneistä en viitsi edes mainita.

30.08.03 klo 20:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katoin ja tykitin just ton Kourallinen dollareita, kiitos siitä että suosittelitte sitä mulle :) nyt olen valaistunut uudelle tasolle.

30.08.03 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Munkin pitää ostaa se... ostaa se... ostaa se. Kuten aiemmin olen sanonut: Mä tulen hulluksi kaikkien näiden tarjousten ja hankintojen kanssa, mutta nyt on Handullinen hynää kiikarissa ja sitten tulee muut.

Kapa

31.08.03 klo 19:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sama homma täällä,nytkin pitäisi tilata cdon.comista ainakin Kourallinen Dollareita,Braveheart ja Day Of The Jackal.