Yliarvostetut leffat

Arsi T. Elokolikko kirjoitti:
Kebottaja kirjoitti:
graniitti kirjoitti:
Viisas kirjoitti:

Näitä lähiaikoina nähtyjä yliarvostettuja: Kummisetä, Kummisetä II.

olen täysin samaa mieltä.

Kuten Johnny sanoi, saunan takana on vielä tilaa!! :evil::evil:

Hitto vie, meikän saunan taus on ihan täynnä...
Godzilla-fanien käsiä näkyy jo mullasta :lol:

Eli Viisaan puolella ollaan! Ja periaatteessa jokainen 5 tähden keskiarvoa tykissäkin hipova elokuva on yliarvostettu. :wink:

Eräs kuuluisa raviohjastaja/ -valmentaja on sanonut kuolemattoman viisauden: "Kun sinua kehutaan, sinua kehutaan liikaa. Kun sinua haukutaan, sinua haukutaan liikaa."

Pätee erittäin hyvin asiaan kuin asiaan. Moni kun vielä komppaa yleistä mielipidettä uskaltamatta muodostaa omaansa niin vääristymiä tulee tämän tästä.

11.02.20 klo 07:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Cuomi kirjoitti:
FilmSanteri kirjoitti:

Mun mielestä yliarvostetuimmat pätkät:

Titanic (itse annoin 1 yhden pojon)
Beetlejuice
Pulp Fiction (ei se mun mielestä ku kolmen tai kolmen ja puolen tähden leffa)

Mitämitä :shock: Pulppi on täysin arvostuksensa ansainnut :wink:

Pelkkää ääliömäistä tappamista koko leffa. Ilman Bruce Willisia en olisi jaksanut katsoa loppuun asti. Monesti tulee kyllä mieleen, mitä traumoja Tarantino yrittää leffoissaan käsitellä, kun tavoite on vain ja ainoastaan tapattaa jengiä niin maan pirusti.

11.02.20 klo 10:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantinon "juuret" ja fanipoikamaisuus kohdistuu merkkitäviltä osin vanhoihin exploitaatiofilmeihin, niin uskoisin että se elokuvien liioteltu väkivalta tulee juurikin sieltä. Se on tyylikeino, en usko että sillä sen kummemmin yritetään mitään erityistä sanoa.

11.02.20 klo 21:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

E-Mies kirjoitti:
MaxS kirjoitti:

Taxi Driver. Ymmärsin kyllä leffan pointin ja tarkoituksellisen merkityksettömät tapahtumat eli yksinäisyyden kuvauksen mutta se ei paikkaa ammottavia aukkoja juonessa. Ihan katsottava, yli keskitason yltävä leffa mutta esim. leffan imdb sijoitus... huh huh.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, mitä tarkoitat "tarkoituksellisella merkityksettömyydellä"? Eli onko Scorsese luonut tarkoituksella elokuvaansa merkityksettömiä tapahtumia? Entäpä aukot juonessa, millä tapaa Taksikuskin juoni on sinusta aukkoinen/epäselvä?

Taksikuskihan on Scorsesen parhaimpia teoksia ja temaattisesti nautittavan pohdiskeltava teos. Robert De Niron esittämä Travis Bickle on traagisen repalainen hahmo. Niin ajatuksiltaan kuin periaatteiltaan. Travis purkaa yksinäisyyttään lähes riippuvuudeksi muodostuvaan taksikuskin ammattiinsa, jolloin hän saa myös hyvän tilaisuuden päästä tarkkailemaan New Yorkin pimeämpää puolta. Skeptinen, suorastaan halveksiva näkökulma alamaailman rikollisuutta, köyhyyttä, prostituutiota ja törkyä kohtaan kasvattaa Traviksen vihaa kaikkea kohtaan ja pian hänestä tuleekin kuin kävelevä aikapommi. Anarkismi saa Traviksen kilahtamaan ja ainoa merkki todellisuudesta on arka suhde nuoreen Irikseen. Taksikuski on todellakin uniikki mestariteos, joka kieltämättä on varsinainen pähkinä pureskeltavaksi. Useamman katselukerran se vaatii, jotta sanoma hahmottuisi. Pähkinänkuoressa erittäin synkkä kuvaus miehestä, joka elää urbaanissa helvetissä, niin fyysesti kuin mentaalisestikin.

Taksikuski on periaatteessa ihan kiva elokuva ja aihekin (yksinäisyys, mielenterveyden järkkyminen) on enemmän kuin mieleeni, mutta en vain voi sille mitään, että 40:een ikävuoteen mennessä en ole oppinut tykkäämään Robert De Nirosta pätkääkään. Varmasti hyvä näyttelijä, mutta hänen presensissään on jotakin ärsyttävää.

Kun taas jos pääroolissa olisi ollut esim. Kevin Spacey, niin tykkäisin varmasti paljonkin elokuvasta. Spaceyn roolisuoritus Sevenissä on aivan maaginen.

11.02.20 klo 22:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
TaoTao kirjoitti:
Schmier kirjoitti:

... Vanha Star Wars trilogia. varsinkin Episodi V. Jostain syystä en vain pitänyt tästä. Sitten on tällaiset "maailman parhaat elokuvat" kuten Goodfellasit, Yön ritarit, Scarfacet ja Huuliharppukostajat. Näitä en ala perustelemaan koska listasta tulisi pitkä.

Totista totta tuo teksti Goodfellasista, scarfacesta ja huuliharppukostajasta. Monille niin pyhiä elokuvia ettei niistä "saa olla erimieltä"...

Rakastan monia kaikkialla top kympissä seikkailevia elokuvia ja ohjaajia mutta kaipaan omaperäisiä vastauksia, tosin jos kaikenkatsoneilla on mielipide että paras ohjaaja on tarantino ja paras elokuva kummisetä niin eihän siinä mitään vikaa ole....

Saa niistä olla erimieltä. Tapa millä niistä on erimieltä on vaan perseestä. "Jostain syystä en pitänyt jostain " ja "En perustele mitenkään, koska listasta tulisi pitkä" on tosi perseestä.

Keskittys sitten vaikka yhteen elokuvaan kerralla ja kertoisi mikä siinä on vikana. Tuollaisena tämä, tämä ja tämä on huonoja, kuulostaa niiiiin riidan haastamiselta, että en ihmettele että miinuksia tuli. Mitään keskusteluakaan ei noin saada aikaan.

Ehkä kaikilla ei ole vain heti sitä analyysitaitoa sanoa, että leikkaus oli pielessä tai kuvaus oli liian kliseistä jne. Lisäksi monen tyyli on vain kirjoittaa lyhyemmin ja napakammin, sen suuremmin yrittämättä haastaa riitaa. Itse olen oppinut tämän tyylin, kun lapsesta asti minun mielipiteitäni ei olla oikein kuunneltu, niin alitajuisesti pidän puheenvuorot lyhyin, koska miksi puhua kun ketöön ei kiinnosta. Toki nyt viime vuosina olen oppinut puhumaan jo vähän pidemmästikin.

Vilperi

05.07.20 klo 08:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki The Fast and the Furious sarjan leffat ensimmäisen, Hurjapäät - The Fast and the Furious (2001) jälkeen, ovat ehdottoman yliarvostettuja.

Vänski

05.07.20 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantinon koko 2000-luvun tuotanto. Hän osaa kirjoittaa hyviä kohtauksia ja hyvää dialogia, mutta lähes jokainen 2000-luvun tarantinoleffoista on itselleni muutamalla hyvällä kohtauksella varustettuja epätasaisia fanipoikapelleilyjä. "Once upon a time in hollywood" melkein teki poikkeuksen tähän ja luulin Tarantinon hetkeksi jo kasvaneen aikuiseksi, mutta tottakai lopussa piti päästä mässäilemään. Eivät nämä ole kaikki siis huonoja leffoja, mutta eivät läheskään niin hyviä kuin mitä suurinosa väittävät näiden olevan. Aivan liian paljon tyylittelyä olemattomalla materiaalilla, että jaksaisin näitä katsoa uudestaan.

Siinä missä Tarantino imitoi hänen kuolaamiaan Grindhouse leffoja, S.Craig Zahler tekee nykyään oikeita elokuvia jotka voisi helposti luokitella Grindhouse -pätkiksi. Katson Bone Tomahawkin ihan milloin vaan kuin minkään Tarantinon vääntämän westernin.

05.07.20 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vänski kirjoitti:

Zahler on kyllä yks nykypäivän kiinnostavimpia ohjaajia. Saattaa olla jopa oma suosikkini, Denis Villeneuven ohella näistä tuoreemmista nimistä. Mies on loihtinu kolme suorastaan mestarillista elokuvaa. Bone Tomahawk oli ihan mieletön startti, Brawl in Cell Block 99 vielä kovempi, ja viimeisin ohjaustyö Dragged Across Concrete räjäytti itsellä pankin. Aivan älyttömän hieno 70-luvun rikosfilmien hengessä menevä kyttäleffa. Lisää tällästä olis saatava ehdottomasti! Jossain kohtaahan oli juttua, että Zahler olisi tekemässä yhteistyönä Park Chan-wookin kanssa jotain ultraväkivaltaista westerniä. Se kelpais kyllä itelle paremmin kun hyvin!

Vänski

05.07.20 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bone Tomahawkista tuli itselleni yksi suosikkiwesterneistä. Vieläkin monen kuukauden jälkeen sulattelen Brawl on cellblock 99:iä. Dragged across concreten olen halunnut nähdä jo pidemmän aikaa mutten ole löytänyt sopivaa väliä katsoa sitä vielä. Koitan pitää odotukseni maltillisina, mutta positiivistahan se vain on jos leffan jälkeen kiroan sitä etten sitä aikaisemmin katsellut.

05.07.20 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taidan itsekkin uusintakatsella nuo kaikki kolme tässä lähiaikoina, blu-raylta kun löytyy hyllystä kaikki! Ja joo, laita ihmeessä pikapuoliin Dragged katseluun myös!