Yliarvostetut leffat

Arsi T. Elokolikko kirjoitti:
Kebottaja kirjoitti:
graniitti kirjoitti:
Viisas kirjoitti:

Näitä lähiaikoina nähtyjä yliarvostettuja: Kummisetä, Kummisetä II.

olen täysin samaa mieltä.

Kuten Johnny sanoi, saunan takana on vielä tilaa!! :evil::evil:

Hitto vie, meikän saunan taus on ihan täynnä...
Godzilla-fanien käsiä näkyy jo mullasta :lol:

Eli Viisaan puolella ollaan! Ja periaatteessa jokainen 5 tähden keskiarvoa tykissäkin hipova elokuva on yliarvostettu. :wink:

Eräs kuuluisa raviohjastaja/ -valmentaja on sanonut kuolemattoman viisauden: "Kun sinua kehutaan, sinua kehutaan liikaa. Kun sinua haukutaan, sinua haukutaan liikaa."

Pätee erittäin hyvin asiaan kuin asiaan. Moni kun vielä komppaa yleistä mielipidettä uskaltamatta muodostaa omaansa niin vääristymiä tulee tämän tästä.

11.02.20 klo 07:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Cuomi kirjoitti:
FilmSanteri kirjoitti:

Mun mielestä yliarvostetuimmat pätkät:

Titanic (itse annoin 1 yhden pojon)
Beetlejuice
Pulp Fiction (ei se mun mielestä ku kolmen tai kolmen ja puolen tähden leffa)

Mitämitä :shock: Pulppi on täysin arvostuksensa ansainnut :wink:

Pelkkää ääliömäistä tappamista koko leffa. Ilman Bruce Willisia en olisi jaksanut katsoa loppuun asti. Monesti tulee kyllä mieleen, mitä traumoja Tarantino yrittää leffoissaan käsitellä, kun tavoite on vain ja ainoastaan tapattaa jengiä niin maan pirusti.

11.02.20 klo 10:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantinon "juuret" ja fanipoikamaisuus kohdistuu merkkitäviltä osin vanhoihin exploitaatiofilmeihin, niin uskoisin että se elokuvien liioteltu väkivalta tulee juurikin sieltä. Se on tyylikeino, en usko että sillä sen kummemmin yritetään mitään erityistä sanoa.

11.02.20 klo 21:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

E-Mies kirjoitti:
MaxS kirjoitti:

Taxi Driver. Ymmärsin kyllä leffan pointin ja tarkoituksellisen merkityksettömät tapahtumat eli yksinäisyyden kuvauksen mutta se ei paikkaa ammottavia aukkoja juonessa. Ihan katsottava, yli keskitason yltävä leffa mutta esim. leffan imdb sijoitus... huh huh.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, mitä tarkoitat "tarkoituksellisella merkityksettömyydellä"? Eli onko Scorsese luonut tarkoituksella elokuvaansa merkityksettömiä tapahtumia? Entäpä aukot juonessa, millä tapaa Taksikuskin juoni on sinusta aukkoinen/epäselvä?

Taksikuskihan on Scorsesen parhaimpia teoksia ja temaattisesti nautittavan pohdiskeltava teos. Robert De Niron esittämä Travis Bickle on traagisen repalainen hahmo. Niin ajatuksiltaan kuin periaatteiltaan. Travis purkaa yksinäisyyttään lähes riippuvuudeksi muodostuvaan taksikuskin ammattiinsa, jolloin hän saa myös hyvän tilaisuuden päästä tarkkailemaan New Yorkin pimeämpää puolta. Skeptinen, suorastaan halveksiva näkökulma alamaailman rikollisuutta, köyhyyttä, prostituutiota ja törkyä kohtaan kasvattaa Traviksen vihaa kaikkea kohtaan ja pian hänestä tuleekin kuin kävelevä aikapommi. Anarkismi saa Traviksen kilahtamaan ja ainoa merkki todellisuudesta on arka suhde nuoreen Irikseen. Taksikuski on todellakin uniikki mestariteos, joka kieltämättä on varsinainen pähkinä pureskeltavaksi. Useamman katselukerran se vaatii, jotta sanoma hahmottuisi. Pähkinänkuoressa erittäin synkkä kuvaus miehestä, joka elää urbaanissa helvetissä, niin fyysesti kuin mentaalisestikin.

Taksikuski on periaatteessa ihan kiva elokuva ja aihekin (yksinäisyys, mielenterveyden järkkyminen) on enemmän kuin mieleeni, mutta en vain voi sille mitään, että 40:een ikävuoteen mennessä en ole oppinut tykkäämään Robert De Nirosta pätkääkään. Varmasti hyvä näyttelijä, mutta hänen presensissään on jotakin ärsyttävää.

Kun taas jos pääroolissa olisi ollut esim. Kevin Spacey, niin tykkäisin varmasti paljonkin elokuvasta. Spaceyn roolisuoritus Sevenissä on aivan maaginen.

11.02.20 klo 22:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
TaoTao kirjoitti:
Schmier kirjoitti:

... Vanha Star Wars trilogia. varsinkin Episodi V. Jostain syystä en vain pitänyt tästä. Sitten on tällaiset "maailman parhaat elokuvat" kuten Goodfellasit, Yön ritarit, Scarfacet ja Huuliharppukostajat. Näitä en ala perustelemaan koska listasta tulisi pitkä.

Totista totta tuo teksti Goodfellasista, scarfacesta ja huuliharppukostajasta. Monille niin pyhiä elokuvia ettei niistä "saa olla erimieltä"...

Rakastan monia kaikkialla top kympissä seikkailevia elokuvia ja ohjaajia mutta kaipaan omaperäisiä vastauksia, tosin jos kaikenkatsoneilla on mielipide että paras ohjaaja on tarantino ja paras elokuva kummisetä niin eihän siinä mitään vikaa ole....

Saa niistä olla erimieltä. Tapa millä niistä on erimieltä on vaan perseestä. "Jostain syystä en pitänyt jostain " ja "En perustele mitenkään, koska listasta tulisi pitkä" on tosi perseestä.

Keskittys sitten vaikka yhteen elokuvaan kerralla ja kertoisi mikä siinä on vikana. Tuollaisena tämä, tämä ja tämä on huonoja, kuulostaa niiiiin riidan haastamiselta, että en ihmettele että miinuksia tuli. Mitään keskusteluakaan ei noin saada aikaan.

Ehkä kaikilla ei ole vain heti sitä analyysitaitoa sanoa, että leikkaus oli pielessä tai kuvaus oli liian kliseistä jne. Lisäksi monen tyyli on vain kirjoittaa lyhyemmin ja napakammin, sen suuremmin yrittämättä haastaa riitaa. Itse olen oppinut tämän tyylin, kun lapsesta asti minun mielipiteitäni ei olla oikein kuunneltu, niin alitajuisesti pidän puheenvuorot lyhyin, koska miksi puhua kun ketöön ei kiinnosta. Toki nyt viime vuosina olen oppinut puhumaan jo vähän pidemmästikin.

Vilperi

05.07.20 klo 08:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki The Fast and the Furious sarjan leffat ensimmäisen, Hurjapäät - The Fast and the Furious (2001) jälkeen, ovat ehdottoman yliarvostettuja.

Vänski

05.07.20 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarantinon koko 2000-luvun tuotanto. Hän osaa kirjoittaa hyviä kohtauksia ja hyvää dialogia, mutta lähes jokainen 2000-luvun tarantinoleffoista on itselleni muutamalla hyvällä kohtauksella varustettuja epätasaisia fanipoikapelleilyjä. "Once upon a time in hollywood" melkein teki poikkeuksen tähän ja luulin Tarantinon hetkeksi jo kasvaneen aikuiseksi, mutta tottakai lopussa piti päästä mässäilemään. Eivät nämä ole kaikki siis huonoja leffoja, mutta eivät läheskään niin hyviä kuin mitä suurinosa väittävät näiden olevan. Aivan liian paljon tyylittelyä olemattomalla materiaalilla, että jaksaisin näitä katsoa uudestaan.

Siinä missä Tarantino imitoi hänen kuolaamiaan Grindhouse leffoja, S.Craig Zahler tekee nykyään oikeita elokuvia jotka voisi helposti luokitella Grindhouse -pätkiksi. Katson Bone Tomahawkin ihan milloin vaan kuin minkään Tarantinon vääntämän westernin.

05.07.20 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vänski kirjoitti:

Zahler on kyllä yks nykypäivän kiinnostavimpia ohjaajia. Saattaa olla jopa oma suosikkini, Denis Villeneuven ohella näistä tuoreemmista nimistä. Mies on loihtinu kolme suorastaan mestarillista elokuvaa. Bone Tomahawk oli ihan mieletön startti, Brawl in Cell Block 99 vielä kovempi, ja viimeisin ohjaustyö Dragged Across Concrete räjäytti itsellä pankin. Aivan älyttömän hieno 70-luvun rikosfilmien hengessä menevä kyttäleffa. Lisää tällästä olis saatava ehdottomasti! Jossain kohtaahan oli juttua, että Zahler olisi tekemässä yhteistyönä Park Chan-wookin kanssa jotain ultraväkivaltaista westerniä. Se kelpais kyllä itelle paremmin kun hyvin!

Vänski

05.07.20 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bone Tomahawkista tuli itselleni yksi suosikkiwesterneistä. Vieläkin monen kuukauden jälkeen sulattelen Brawl on cellblock 99:iä. Dragged across concreten olen halunnut nähdä jo pidemmän aikaa mutten ole löytänyt sopivaa väliä katsoa sitä vielä. Koitan pitää odotukseni maltillisina, mutta positiivistahan se vain on jos leffan jälkeen kiroan sitä etten sitä aikaisemmin katsellut.

05.07.20 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taidan itsekkin uusintakatsella nuo kaikki kolme tässä lähiaikoina, blu-raylta kun löytyy hyllystä kaikki! Ja joo, laita ihmeessä pikapuoliin Dragged katseluun myös!

afterman

30.03.22 klo 23:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Avatar ja V niin kuin verikosto

30.03.22 klo 23:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Avatariin voin yhtyä. Muistan vain että sitä hypetettiin vuosikausia jonain elokuvataiteen uutena mullistuksena, siinä oli James Cameron ja jotain mystistä uutta tekniikkaa, kaikki kuvamateriaali pidettiin tarkoituksella salassa aivan loppuun asti. Nyt kun se hype on jo kuollut ja 3D-tekniikka toivottavasti kuopattu lopullisesti, niin voi varmaan jo sanoa että Cameronin Tanssii susien kanssa -klooni on mestariteos lähinnä markkinointinsa kannalta, ja onhan siinä kai ihan pätevät erikoistehosteetkin.

En ole muuten itse vuosikausiin kuullut kenenkään puhuvan halaistua sanaa koko Avatarista, se on nykyään ihan kuollut juttu. Siitä pitäisi jatko-osiakin olla tulossa, mutta se koko franchise tuntuu hävinneen yleisestä tietoisuudesta jonnekin. Sormusten herrasta sentään kuulee vieläkin säännöllisesti, samoin terminaattoreista, kummisedistä...

Ludil

01.04.22 klo 00:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ketjua sieltä sun täältä selaillessa ”Avatar” tuntuu olevan kova sana siinä mitä tulee yliarvostettuihin elokuviin, joten jospa liityn kuoroon veisaamaan samaa...tuumaten että on se hyvä, ettei tällä (toistaiseksi) ole enää sen kummempaa hittistatusta. Omakohtaisesti olennaisinta ”Avatarissa” on muisto siitä, kuinka töpötäyden teatterisalin ilma muuttui huonommaksi ja huonommaksi loppuun kohden mentäessä – eikä pelkästään vatsavaivoista kärsivän vierustoverini takia. Mikään ylipitkä elokuva ei ole sittemmin tuntunut koskaan niin päättymättömältä pahalta kuin ”Avatar”, josta muut muistikuvani ovat tasoa ’paljon melua tyhjästä, josta onpi paha nyhjäistä’.

Ludil

01.04.22 klo 00:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muuten yliarvostettuja elokuvia mietittyäni ja Tykin TOP-50-listoja vilkaistessani tulin siihen tulokseen, että sinänsä kaikki ne elokuvat, joista tulee joko kulttikohteita tai joille tehdään sen seitsemää jatko-osaa ja spin-offia, ovat yliarvostettuja. Mikä ei siis välttämättä, korostettakoon, ylitarjonnasta huolimatta ole huono juttu. Monessakin hittiteoksessa on havaittavissa joitain aineisosia, jotka voivat olla hyviä...mutta joista on toistettaessa vaarassa mennä maku kokonaan, varsinkin niissä tapauksissa joissa samaa hittireseptiä tarjotaan vuosikymmenestä toiseen. Vähän kuten on elokuvien ja ruoan kanssa, niin en perinne-herkkua hirveäksi lyttää vaikka ympäristö tuputtaisi samaa vuodesta toiseen...sillä jos resepti on alkujaan herkullinen, mutta en sitä himoitse tuhannennen syöntikerran jälkeen, niin en sitä surkeaksi lyttää sen takia, että siitä on niin pahaa ylitarjontaa, että seurauksena satun oksentamaan maininnastakin. Toisin sanoen Tykin TOP-50-lista on mielestäni ihan kelpo, ja sisältää monia ihan kelpoja elokuvia, joista en kovin montaa menisi laittamaan yliarvostetun synonyymikategoriaan ’elokuva, josta kaikki paitsi minä tykkäävät’. Moni niistä on perustellusti paikallaan.

Toisaalta siihen omaan ’elokuva josta kaikki paitsi minä tykkäävät’-osastoon tulee kyllä muutama mieleen ja täältä pesee:

1) ”2001: Avaruusseikkailu”: Eräs kaikkien aikojen tekotaiteellisimmista, kuivimmista ja ikävystyttävimmistä elokuvista, joiden äärelle on päässyt nukkumaan. Teoksesta on jäänyt mielikuva siitä, että ollakseen taidetta, elokuvan on oltava äärettömän pitkäveteinen, sen on pauhattava klassisen puhkikulutettuja ja sen on tipauteltava syntyjä syviä joskus satunnaisesti, jotta se saisi pittoreskin suurteosmaineen. Kun tämä viimeistellään kuuluisalla allekirjoituksella, bravo. Näin laahaava, tylsä, juoneltaan mitäänsanomaton ja paikoillaan junnaava raina on olevinaan ikään kuin jotain elämää suurempaa, vaikka siinä toteutuukin vain kaikki pahimmat kliseet siitä, mitä on taide/taiteellisuus/filosofisuus/filosofisuus taiteessa.

2) ”Blade Runner”: Tämäkin on edeltävän leffan tapaan haukoituttavimpia ja tympäisevimpiä koskaan näkemiäni elokuvia, josta en ymmärrä muiden yskiä. ”Blade Runnerissa” tapahtuu sama myös sen suhteen mitä tulee sen taiteellisuuteen/filosofisuuteen/pohdintaan: kaikki ensiksi heitetyt persoonallisuutta vailla olevat rutikuivat mielikuvat toteutuvat tässäkin. Koneen ja ihmisen välinen yhteys? Check. Koneen ja ihmisen väliset ristiriidat? Check. Hidas ja tylsä, omituisen ympäristön saartama ja sitä muun puutteessa korostava? Check. Kestoa aivan liikaa? Check.

3) ”Leijonakuningas”: Ei varsinaisesti huono animaatio, mutta hyvin keskinkertainen sellainen, josta en lapsenakaan innostunut vaikka muusta Disney-tarjonnasta tykkäsinkin. Kun olen ymmärtänyt elokuvan olevan statukseltaan suunnilleen klassisten Disney-animaatioiden kuningas, niin tavallaan ihmetyttää mikä tästä tekee keskivertoa loisteliaamman. Mufasan kuolema? ”Can You Feel the Love Tonight”? Timon ja Pumba? Minusta leffa on aiheeltaan ja tasoltaan samaa settiä ”Bambin” kanssa, ja koska samalta aikakaudelta on vaikuttavampiakin filmejä, niin en vakuutu ”Leijonakuninkaan” leijonanosasta klassikoiden ketjussa.

4) ”Yön ritari”: Esimerkkinä elokuvasta, jossa yhden näyttelijän pätevä roolisuoritus ikään kuin ’oikeuttaa’ koko elokuvan elokuvien huippukastiin aina ja ikuisesti. ”Yön ritari” on myös niitä elokuvia, joka antaa aihetta epäillä että suosio perustuu pitkälti aiempien elokuvien maineeseen: Koska ”Batman Foreverin” ja ”Batmanin & Robinin” jälkeen ”Yön ritari” ei ollut (edeltävän osansa tapaan) ihan kamala, korkeat arvosanat tuntuvat ropisevan siitäkin – mihin ei paljoa vaadita jos on sattunut tuon ”Batmanin & Robinin” näkemään. Jokseenkin monia Batman-elokuvia nähneenä ym. sarjakuvia joskus lukeneena ”Yön ritari” tuntui jo ilmestymisaikoinaan kaikkinensa Batman-elokuvaksi ylipitkältä, kuivantotiselta, tylsältä, tunnelmaltaan tasapaksun pönäkältä ja hienompaa esittävältä kuin mitä on, mikä syö sen viihdyttävyydestä paljon eikä tarjoa Batman-maailmasta mitään erityisemmän makoisaa...tai ainakaan mitään sellaista, mitä perustrillerit eivät muutenkin tarjoaisi. Makuasia mutta miellän hahmon maailmoineen mieluummin burtonmaiseksi/ ”Batman: The Animated Seriesin” tapaiseksi gootti-fantasiaksi, jossa synkkyys ei kiellä hauskuudella leikkimistä ja tummanpuhuva film noir-tyyli on myös sallittua.

5) ”La la Land”: Jälkikäteen ajatellen tästä ei ole jäänyt muuta käteen kuin ärtymys sekä muistikuvat siitä, ettei elokuvassa ollut hirveämmin mieltä tai järkeä. Kuten elokuvasta olen kommentoinut, sen musiikkipuoli ei säväytä yhden teeman tunnarillaan ja kevytjazzilla, mutta pahempana mokana pidän siinä sitä, että sen tarinapuoli on yks suur hailee. Se ei sinänsä ole musikaaleissa uutta (joissa harvemmassa on kunnon juonta), mutta kun koko juoni on samaa soutamista ja huopaamista, niin leffasta jäi huijatun maku lopussa. Koska elokuvassa ei tapahdu juurikaan mitään, ja se on audiovisuaalisesti lähinnä pikkunättiä koreilua, elokuva tuntui viisi kertaa kestoaan pidemmältä ja sai harkitsemaan elokuvasalissa nukahtamista.= Jos elokuvaa ei oltaisi ylistetty suurenmoiseksi, voisin muuten kuitata sen harmittomana ja unohdettavana mitäänsanomattomuutena, mutta juurikin sen kehuttu maine saa kummastelemaan sitä, paljonko kehujat ovat nähneet hyviä musikaaleja tai kuunnelleet jazzia.

01.04.22 klo 19:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

2001 ja Blade Runner on omasta mielestä molemmat loistavia elokuvia, toki niitäkin on jäljitelty jälkikäteen ihan puuduttavuuksiin asti, ja tietyllätapaa sekin aina ikävä kyllä hiukan syö noiden vanhempien teosten tehoja. Alkaa tuntua aikanaan uraauurtavatkin piirteet kliseiltä, vaikkei ne sitä ilmestymisaikanaan ole ollutkaan.

Tuon Yön ritarin allekirjoitan kyllä täysin! Onhan se ihan hyvä elokuva, mutta jumalauta se hype ja hehkutus oli kyllä jo aikanaan ihan liikaa. Heath Ledger Jokerina on toki mainio, mutta ei se mikään elämää suurempi rooli ainakaan itelle oo ikinä ollut. Eikä välttämättä edes paras Jokeri. Mulla kesti muutenkin aika pitkään ennenkuin katselin Yön ritarin ekaa kertaa, ja sitten kun odotukset oli aika korkealla, kun kaikki oli kehunu sitä parhaaks Batman-leffaks koskaan, noh, pudotus oli sen mukainen.

Täytyykin jossain kohtaa käydä noita listoja läpi ja katsoa vähän mitkä sieltä on niitä omasta mielestä "yliarvostettuja" pätkiä.

01.04.22 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos pelkkää julkaisuajan hypeä katsoo, niin omasta mielestä yksi viime vuosien yliarvostetuimmista leffoista on helposti Black Panther. Se Disneyn markkinointi ja hypetys lähti yhteen aikaan aivan täysin lapasesta, jossain piirustuspöydissä oli keksitty että se on jotenkin "ensimmäinen" ja "historiallinen", joten ihmisten mielissä siinä oli suunnilleen kaikki ensimmäisestä afroamerikkalaisesta Hollywood-elokuvasta ensimmäiseen afroon supersankariin, afroon ohjaajaan, afroon pääosanäyttelijään, afroon Marvel-hahmoon ja ties mitä. Vieläkään ei taida olla yksimielisyyttä missä asiassa se nyt olikaan ensimmäinen tai miksi se ylipäätään oli olevinaan niin mullistava juttu. Itse leffahan oli lopulta parhaimmillaankin ihan sitä samaa keskinkertaista supersankarointia.

Disneyhän on tuota samaa markkinointikikkaa käyttänyt vaikka kuinka paljon niissä animoiduissa leffoissaankin: jokainen on aina "ensimmäinen" ja "historiallinen" jotenkin, pelkästään "ensimmäinen homo" on Disney-leffassa nähty jo seitsemän tai kahdeksan kertaa, joka kerta homohahmo on suunniteltu hyvin pinnallisesti siten että se voidaan helposti sensuroida ja muutamat repliikit dubata uudestaan. Disney-leffojahan pitää voida näyttää sellaisissakin maissa missä homoja vainotaan ja uhrataan tulivuorille, eikä se surullisenkuuluisa puhtoisuussormuskaan aina riitä konservatiivisille vanhemmille.

Uytp7

02.04.22 klo 13:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sanotaas tähän jotain kun Avatar mainittiin ja oma avararini täällä on alusta asti ollut Avatarista eli tämä kommentti tosiaan koskee suurelta osin Avataria jos ette vielä hiffanneet :D. Kävin sen tosiaan aikanaan kolmesti katsomassa teatterissa, ainoa leffa minkä kohdalla olen näin tehnyt, kaikille muille on riittänyt yksi kerta. Se oli kai se spektaakkeli mikä näin jälkikäteen ajateltuna vetosi juuri täysi-ikäistyneeseen. Ja tuo mielenkiintoisen oloinen maailma. Muistan myös saaneeni silloin joissain lehtijutuissa mainitun ns. Avatar-masennuksen ja kirjoitin n.600 sivuiseksi venyneen fanifiktion jatko-osan muotoon, se tosin jäi sitten kesken kun ylioppilaskirjoitukset tulivat tielle, ehkä ihan hyvä niin.

Tosiaan tajusin jo silloin ja nykyään vielä paremmin ko. teoksen epätäydellisyydet, mutta katson leffan silti edelleen vuosittain ja pidän siitä suuresti vieläkin. Sen suurin ansio lieneekin nykynäkökulmasta eli 12 vuotta myöhemmin katsottuna, nostalginen viikkokausien elämys silloin sekä kipinän antaminen elokuvien keräämiseen. Toki olin jostain nappulaliigaiästä katsonut leffoja televisiosta sekä videokaseteilta, mutta vasta tuolloin tajusin, että tämähän perkele voi olla ihan oikea harrastus. Ja sillä tiellä ollaan edelleen. Hitusen ehkä noloa, miten maailman tuottoisin (tai no ei vissiin enää), samalla ehkä haukutuin ja tarkoituksellisesti unohdetuin elokuva on ollut niin merkittävässä roolissa elämässäni mutta niin, ei tämä vissiin ollut edes varsinainen puolustuspuhe kyseiselle filkalle vaan lähinnä puoliunettava turinatuokio eli story time.

Sanoakseni tässä viestissä myös sen ainoan oikean mielipiteen yliarvostetuista filmeistä niin Pulp Fictionin arvostus vaan laskee silmissäni vuosi vuodelta, Terrence Malickin kaikki Uuden Maailman jälkeiset leffat ovat yliarvostetuinta kakkaa ikinä ja Nolanin Interstellarin hienoutta en ole tähänkään päivään mennessä tajunnut. Onhan noita toki lukuisia muitakin mm. Brutuksen mainitsemat toistuvat Murvel ja Disney hypetykset, yhtä kaikki nämä olen useimmissa debateissa maininnut, joten sanotaan se nyt täälläkin ääneen uudemman kerran. Jospa tämä kirjoitusblokki tästä hellittää niin pääsisi taas takaisin leffojen kommentoinnin pariin, on tässä sitten viime heinäkuun tullut katsottua sentään jotain.

Katmand0r

04.04.22 klo 13:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpä tiedä, onko La La Land varsinaisesti yliarvostettu, mutta täysin väärinymmärretty se on. Tuntuu, että harva katsoja on tajunnut, miten kyyninen elokuvan sanoma on. Hahmot ovat itseään ja toisiaan ruoskivia perfektionisteja, joiden suhde kariutuu vain siksi, etteivät he siedä suhteessaan minkäänlaista epätäydellisyyttä. Sanoma käy selväksi, jos on nähnyt myös Whiplashin. Sen teema on lähes identtinen.

Hyvät, pahat ja rumat on toki hieno elokuva, mutta pidän sitä yliarvostettuna. Lähinnä siksi, että se usein nostetaan kaikkien aikojen parhaaksi lännenelokuvaksi, vaikka Leonen toinen mestariteos, Huuliharppukostaja, on mielestäni selvästi parempi.