Yliarvostetut leffat

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Yliarvostetut leffat

wednesday

23.02.13 klo 19:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se hemmetin Blair witch project. Ihan kiva keksiä se kotivideokamera kauhuun, mutta ihan oikeasti nyt. Suurimmaksi osaksihan se on koululaisten kotivideoperseilyä.

Seppochu

29.03.13 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omasta mielestä yliarvostetuimpia leffoja on ainakin vanhat Star Warsit (Imperiumin vastaisku muka joku mestariteos), Kummisetä 1 ja 2 (ei niissä meinaa vaan tapahtua mitään. Kaikki varmaan vaan ylistänyt, koska haluaa olla vain samaa mieltä.), The Departed (juoni oli ihan hyvin tehty, mutta kaksi ja puoli tuntia on liian pitkä kesto ja väkivallalla mässäillään), Hyvät, pahat ja rumat ("Niin hyvä että pyörryttää"... ei jeesus) ja Takaikkuna ja Psyko (ei näissäkään tapahtunut mitään, ei jännittänyt, nauratti enemmän)

VJL

29.03.13 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Seppochu kirjoitti:

Määrittelisitkö, mitä tarkoittaa, että leffassa ei tapahdu mitään? Mitä sinun mielestäsi leffa tarvitsee, että se pitää mielenkiintosi yllä? Mitä esim. Kummisedissä olisi sitten pitänyt olla, että pitäisit niitä hyvinä, jatkuvia gangstereiden tulitaisteluita ja ADHD-leikkausrytmiä?

Jos nyt itse mainitsisin leffan, jonka saama hypeä en ymmärrä, niin sanotaan, että Yön ritarin paluu ei sitten millään kolahtanut. En vihannut sitä, hyviä asioita nimetäkseni voin sanoa, että 2h 45min kesto ei tuntunut ylipitkältä ja Bane oli hemmetin kova. Mutta mutta, elokuva sortui mielestäni typeriin kliseisiin ja meni siitä missä aita oli matalin. Nolanilta olisin odottanut jotenkin sykähdyttävämpää päätöstä viittaritarin saagalle. Lopputulos tuntui kuitenkin vesitetyltä

Spoileri: näytä

Tuntuu jotenkin, että paineet tehdä elokuvasta menestys olivat liikaa Nolanille ja tämä antoi periksi, eikä yrittänytkään tehdä mitään mullistavaa tai normista poikkeavaa. Samoin tuntuu, kuin Nolan ei olisi laittanut sydäntään leffan tekoon, siitä ei ole aistittavissa tekijän rakkautta aihetta kohtaan ja siksi kokonaisuus on ontto ja epäaito.

Seppochu

30.03.13 klo 18:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei Kummisedissä olisi tarvinnut olla jatkuvia gangstereiden tulitaisteluita tai ADHD-leikkauksia, vaan minun mielestäni ne olivat liian pitkiä.

Kandy

30.03.13 klo 23:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lordi-fani kirjoitti:
Tapio kirjoitti:

vaikka Aaron Eckhart ei mikään A-luokan näyttelijä olekaan.

Hassua, minun mielestäni Eckhart taas oli Ledgerin jälkeen leffan paras näyttelijä ja jos Ledgeriä ei olisi ollut, olisi Eckhart ansainnut Oscar-ehdokkuuden. Tässä jälleen hyvä esimerkki siitä, miten ihmisillä voi olla täysin erilaisia mielipiteitä. :D

Voi kun kiva, kun joku muukin on huomannut saman jutun ja on kanssani vielä samaa mieltä <3

Katsoin Yön Ritarin tuossa viime vuoden loppukesästä. Koska olen mieletön Batman-fani, niin sarjakuvien, pelien, kirjojen, animaation että elokuvienkin ohella, odotin että pitäisin elokuvasta todella paljon, plussana vielä että en ole tavannut koskaan ketään, joka olisi haukkunut sitä millään ilveellä.

Mutta kyllä se vaan on aika yliarvostettu. Huomasin tekeleestä useita kohtia, joiden takia myös minäkin aloin arvostaa ko. elokuvaa hirveästi! Kokonaisuus toimi helvetin hyvin ja varsinkin Jokerin ja Kaksinaaman sairaalakohtaus oli puhdasta timanttia. Viimein sitä Batmaniäkin näkyy enemmän kuin Bruce Waynea, wuhuu! Maggie Gyllenhaalin hahmo Rachel oli mielestäni koko elokuvan sydän, voi että miten paljon pidin hänestä! Viimeinkin oikeasti hyvä naishahmo asialla.

Minusta Yön Ritari vain tarvitsi vielä JOTAIN enemmän ja vähemmän. Siinä oli liikaa väritöntä New York-meisinkiä, eikä se ollut tarpeeksi rohkea. Jotta voisin pitää sitä parhaana elokuvana ikinä, näin Batman-fanina, siinä pitäisi olla sarjakuvien ja Arkham-pelien tasoista goottimaisuutta. Enemmän mustia läiskiä vääristyneen ja hohtavan värikkään taustan keskellä. Enemmän psykoottisuutta, vähemmän draamattista musiikkia. Tunnelma oli täysin perseestä, tuntui, että katsoin jotain poliittisesti erinomaista trilleriä, en Batman-elokuvaa. Häiritsi myös, että Barbara on Jim Gordonin vaimo, eikä tytär -.- Batgirlistä kun tykkään kovasti.

Jokerin rooli oli todella upea, mutta niin oli Kaksinaamankin/Harvey Dentin. Ja jos totta puhutaan, olen aina pitänyt enemmän Kaksinaamasta kuin Jokerista. Kaksinaama on aina ollut minulle jotenkin uskottavampi ja puoleensa vetävämpi. Yön Ritari-elokuva ei yksin pelkästään ole yliarvostettu, vaan myös Jokerin hahmo TÄSSÄ ELOKUVASSA (näkisittepä jätkän Arkham-peleissä, rauh~) on vähän turhan vakava (oma mielipide, muistakaa lapset se).

Muuten ihan viiden tähden elokuva :)

kerpele

31.03.13 klo 05:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kandy kirjoitti:

Jim Gordonilla on itseasiassa sekä Barbara-niminen (ex-)vaimo että tytär. Jatkumosta riippuen Barbara/Batgirl on joko Jimpan veljentytär jonka tämä adoptoi Barbaran biologisten vanhempien kuoltua tytön ollessa esiteini-iässä tai biologinen lapsi joka sai alkunsa Jimin suhteesta veljensä vaimoon, tjsp. Nolanin Bat-leffoissa Jimillä ja Barbaralla (siis sillä vaimolla) on kaksi lasta, mutta vain pojan nimi (Jimmy) käy ilmi.

Kandy

31.03.13 klo 21:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

kerpele kirjoitti:
Kandy kirjoitti:

Jim Gordonilla on itseasiassa sekä Barbara-niminen (ex-)vaimo että tytär. Jatkumosta riippuen Barbara/Batgirl on joko Jimpan veljentytär jonka tämä adoptoi Barbaran biologisten vanhempien kuoltua tytön ollessa esiteini-iässä tai biologinen lapsi joka sai alkunsa Jimin suhteesta veljensä vaimoon, tjsp.Nolanin Bat-leffoissa Jimillä ja Barbaralla (siis sillä vaimolla) on kaksi lasta, mutta vain pojan nimi (Jimmy) käy ilmi.

Kiitos selvennyksestä ^^ mutta tiedän kyllä Barbaran vähän väliä vaihtelevan syntytarinan.

08.04.13 klo 20:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Usein tällaiset yliarvostettu-topikit menevät siihen että ihmiset yksinkertaisesti mainitsevat elokuvie jotka ovat yleisesti pidettyjä, usein TOP-listojen kärjessä mutta joista nämä itse eivät pidä. Omasta mielestäni elokuva (tai videopeli, kirja, albumi tms) ei voi olla yliarvostettu jos se on vaikuttanut lukuisiin elokuviin sen ilmestymisen jälkeen, erityisesti kyseisessä genressä. Elokuva joka on muuttanut itse mediaa jollain tavalla, mahdollisesti jopa niin paljon että ala on sen jälkeen muuttunut ratkaisevasti ja se miten ja millaisia elokuvia tehdään. Tästä syystä esimerkiksi jonkun mainitsema IMPERIUMIN VASTAISKU ei mielestäni yksinkertaisesti voi olla yliarvostettu, on se niin paljon ollut vaikuttamassa erityisesti scifi-elokuvien genressä. Tästä syystä jos joku sanoisi, että elokuvat kuten BLADE RUNNER tai KUMMISETÄ ovat yliarvostettuja, yleensä vain kohautan olkiani.

Tämä on vain oma mielipiteeni ja minusta yliarvostus ja elokuva josta monet muut pitävät mutta minä en pidä, eivät ole sama asia.

08.04.13 klo 21:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ En ole varma, käsitinkö oikein, mutta yritätkö tässä nyt tehdä eroa merkittävinä pidettyjen elokuvien ja aidosti merkittävien välillä. Eli yliarvostettu elokuva on elokuva, joka on saanut arvostusta, vaikkei ole mitenkään taiteellisesti noteerattava, mikä ei välttämättä tarkoita yleisesti arvostettua elokuvaa, josta itse ei vain satu pitämään.

Tajuan (tai ainakin luulen niin) idean, mutta olen pääasiassa eri linjoilla. Otetaan esimerkiksi vaikka Tron, koska olen sattunut sen hiljan katsomaan. En suuremmin pidä elokuvasta jos en nyt vihaakaan. Idea on hyvä, mutta juoni aika heppoista tekoa. Käsitän, että elokuva on merkittävä nimenomaan tehosteiltaan ja sikäli arvostuksensa ansainnut, joten se ei ole kai yliarvostettu. Itse kuitenkin vedän mutkia suosiolla suoriksi: jos pelkät tehosteet eivät riitä tekemään elokuvasta nautittavaa (kuten yleensä on), en jaksa arvostaa elokuvaa. Silloin se on yliarvostettu - minun mielestäni. Storyteller/Maximus joskus painiskeli suurissa tuskissa, kun yritti erottaa elokuvia katsoessaan objektiivisen ja subjektiivisen arvion. Ajatus on sinänsä jalo, mutta objektiivista hyvyyttä ei ole olemassakaan.

08.04.13 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tajuan (tai ainakin luulen niin) idean, mutta olen pääasiassa eri linjoilla. Otetaan esimerkiksi vaikka Tron, koska olen sattunut sen hiljan katsomaan. En suuremmin pidä elokuvasta jos en nyt vihaakaan. Idea on hyvä, mutta juoni aika heppoista tekoa. Käsitän, että elokuva on merkittävä nimenomaan tehosteiltaan ja sikäli arvostuksensa ansainnut, joten se ei ole kai yliarvostettu. Itse kuitenkin vedän mutkia suosiolla suoriksi: jos pelkät tehosteet eivät riitä tekemään elokuvasta nautittavaa (kuten yleensä on), en jaksa arvostaa elokuvaa. Silloin se on yliarvostettu - minun mielestäni. Storyteller joskus painiskeli suurissa tuskissa, kun yritti erottaa elokuvia katsoessaan objektiivisen ja subjektiivisen arvion. Ajatus on sinänsä jalo, mutta objektiivista hyvyyttä ei ole olemassakaan.

Miten sen nyt selittäisi. Kuvitellaan, että BIO-DOME:lla olisi imdb:ssä 8.1:n keskiarvo ja se olisi "universaalisti" ylistetty elokuva. Tuota voisin sanoa yliarvostetuksi, koska elokuva oli mielestäni roskaa eikä tuonut mitään uutta tai mielenkiintoista elokuvien maailmaan. Jos taas 31-vuoden KING KONG olisi haukuttu ja vihattu elokuva, en sanoisi sen olevan yliarvostettu, koska se oli uraauurtava elokuva useammallakin tavalla ja sillä on paikkansa elokuvahistoriassa. Lyhyesti, elokuva joka sai jotain positiivista ja merkittävää aikaiseksi, ei mielestäni ole yliarvostettu, pidin siitä tai en. Sillähän ei ole merkitystä pidänkö itse elokuvasta vai ei, kun puhutaan yliarvostelluista. Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

08.04.13 klo 21:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käsitän kyllä mitä ajat takaa, mutta olen eri mieltä lähinnä semanttisessa mielessä. "Arvostaminen" liittyy mielestäni nimenomaan pitämiseen. Kulttuurihistoriallinen merkittävyys on sitten eri asia, sille ei taida olla mitään yksittäistä sanaa. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että keskustelun kannalta on melko hedelmätöntä vain listata suosittuja elokuvia joista ei itse pidä.

08.04.13 klo 21:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse osaan arvostaa tiettyjä teoksia jotka mielestäni sen arvostuksen ovat ansainneet, vaikken itse kyseisestä teoksesta henkilökohtaisesti välitä. Tätä sovellan myös kun kyse on yli-tai aliarvostetuista elokuvista tai peleistä.

Itselleni arvostaminen ja pitäminen ovat eri asia. On paljon elokuvia joita arvostan mutta joista en pitänyt.

schwartzy

05.07.13 klo 16:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

AVATAR... todella yliarvostettu cgi mössö

WillFilm2001

11.07.14 klo 09:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Prinsessa Mononoke on erittäin yliarvostettu! No miettikää nyt onko se hienon näköistä, kun jostain siasta kasvaa jotain helvetin punaisia matoja ja kuihtuu kuiviin. Mononoke ei vaan uponnut. Se on mielestäni kyllä kaunis ja musiikit hienoja, mutta se menee niin oudoksi ja ällöksi, että en pitänyt.
Myös vuoden 40 Skandaalihäät ei vedä missään nimessä vertoja vuoden 38 Hätä ei lue lakia elokuvalle. Molemmissa on samat päähenkilöt ja molemmat on Screwball-komedioita, mutta Skandaalihäät on paljon heikompi tapaus.
Sitten vielä näistä oscar-lehvoista. Pariiisin lumoissa on myös todella yliarvostettu ja voitti sen pystinkin Afrikan kuningattaren nenän edestä. Sehän on vain perusmusikaali.
Sitten nostan esille (yllätys yllätys) Titanicin. Se saa minulta kyllä täydet pisteet, mutta se on silti yliarvostettu. Tai se rakkaustarina on yliarvostettu.
Rakastunut Sahkespeare on myös todella yliarvostettu. Se putsasi oscar-pöydän vuonna 99. Tietenkin lavastukseltaan, puvustukseltaan ja Rushin ja Denchin sivuosiltaan elokuva on upea. Mutta elokuva ei sovi komediaksi ja menee liian massoille suunnatuksi.
Taru sormusten herrat ovat myös yliarvostettuja, mutta ne ovat silti pirun hyviä.

the grandi-ma

22.07.15 klo 18:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minusta Frozen on NIIN yliarvostettu,mutta en olekaan 11-vuotiaana poikana oikein ole kohderyhmää...
X-Menit vaikka ekat hyviä ovatkin,ovat hieman yliarvostettuja.
Laulavat Sadepisarat on myös yliarvostettu. Vaikka onkin ihan kelpo,laulukohtaukset ovat ihan liian pitkiä ja mieltäpuuduttavia.

Maximus

23.07.15 klo 12:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin jos nyt pelkästään IMDB:n arvosanan perusteella voidaan luokitella elokuva "yliarvostetuksi" niin itselleni ainakin osunut silmään viimeiakoina etenkin Marvelin supersankareista tehdyt pätkät. Ovathan nuo ihan viihdyttäviä ja ulkoasultaan ainakin osittain komean näköisiä, mutta sisällöltään monesti ainakin omasta mielestäni melko vaisuja. Ja lähes aina tunnutaan menevän saman kaavan mukaan. Hieman syvyyttä siis kaipaisin näihin supersankareihin, niin ehkä kiinnostuskin kasvaisi enemmän näin tälläisenä, joka ei näitä sarjakuvia ole hirveästi tutkaillut. Ei minua nuo korkeahkot arvosanat mitenkään haittaa, eihän ne itseltä ole pois, lähinnä ihmetellyt että onko kriittisempi linjaus kadonnut IMDB:n keskiarvosanoista vai mitä on tapahtunut.

William Wernus Film

11.08.15 klo 17:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos parhaan elokuvan pystin voittanut elokuva on yliarvostettu, niin silloin nämä ovat niitä (näkemäni)

- Kaikki Eevasta (jonkun verran yliarvostettu, kuitenkin nerokas draama) 7.9/10
Oscareita minulta: 4 (käsikirjoitus, miessivuosa, puvustus, äänitys)

- Pariisin lumoissa (todella yliarvostettu, vain hyvin lavastettu ja puvustettu musikaali,
varsinkin kun samana vuonna oli Afrikan kuningatar ja Viettelysten vaunu) 6.1/10
Oscareita minulta: 4 (kuvaus, lavastus, puvustus, musiikki)

- Poikamiesboksi (jonkun verran yliarvostettu, hyvä tarina ja näyttelijät, samana vuonna kuitenkin mahtava Psyko) 7.7/10
Oscareita minulta: 2 (alkuperäinen käsikirjoitus, lavastus)

- My Fair Lady aika yliarvostettu, hyvä puvustus ja lavastus ja näyttelijät) 6.7/10
Oscareita minulta: 3 (kuvaus,lavastus, puvustus)

- Oliver (aika yliarvostettu, hyvä tarina ja ajankuvaus, mutta muuten ei ihmeellinen, varsinkin kun samana vuonna oli 2001: Avaruusseikkailu) 6.9/10
Oscareita minulta: 1 (lavastus)

- Kovaotteiset miehet (jonkun verran yliarvostettu, aika perus toimintajännäri lukuun ottamatta mahtavaa loppu takaa-ajoa) 7.2/10
Oscareita minulta: 2 (kuvaus, leikkaus)

- Rocky (jonkun verran yliarvostettu, alkupuoli laahasi, eikä vienyt leffaa oikein eteenpäin, vasta loppupuoli oli mahtavaa) 7.3/10
Oscareita minulta: 3 (musiikki, laulu, leikkaus)

- Minun Afrikkani (aika yliarvostettu, hyvät näyttelijät, musikki ja maisemat, muuten hyvin siirappinen tarina, varsinkin kun samana vuonna oli Paluu tulevaisuuteen) 6.9/10
Oscareita minulta: 2 (kuvaus, lavastus)

- Palveluksessanne Miss. Daisy (aika yliarvostettu) hyvät näyttelijät ja tarina, mutta muuten aika keskinkertainen, varsinkin kun samana vuonna oli Kuolleiden runoilijoiden seura) 7.0/10
Oscareita minulta: 2 (naispääosa, maskeeraus)

- Titanic (pikkasen yliarvostettu, no eihän se ole maailman paras elokuva ja aiheesta olisi saanut paremman, mutta kyllä se on silti hieno elokuva) 8.0/10
oscareita minulta: 10 (ohjaus, musiikki, laulu, kuvaus, leikkaus, lavastus, puvustus, äänitys, äänitehosteet, erikoistehosteet)

Rakastunut Shakespeare (todella yliarvostettu, ainekset parempaan kuin keskinkertaiseen romanttiseen komediaan, lavastus ja puvustus loistavaa) 6.8/10
Oscareita minulta: 4 (miessivuosa, naissivuosa, lavastus, puvustus)

Taru sormusten herrasta (ylipäänsä) (lievästi yliarvostettu, hyvä tarina ja tehosteet) 8.5/10
Oscareita minulta: ne samat 11

Artist (jonkun verran yliarvostettu, ei minulla pärjäisi elokuville Hugo tai Piiat) 7.7/10
Oscareita minulta: 1 (miespääosa)

afterman

08.11.15 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

12 Apinaa en tykkää koko leffasta yhtään liian yliarvostettu leffa

Leffa Timppa

19.11.17 klo 13:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ghiblin leffoista Prinsessa Mononoke on hieman yliarvostettu ja minun mielestäni Ghiblin heikompaa puolta. Lainaan WillFilmiltä, että elokuva oli erittäin outo.

Bondeista GoldenEye on kehuttu jonkinverran, vaikka mielestäni se ei hirveästi eroa muista Brosnanin Bondeista.

Cameronin Avatar on kieltämättä ihan hyvä, mutta turvautuu liikaa tehosteisiin.

19.11.17 klo 13:32 - linkitä tähän kommenttiin: #