Paras Oscar voittaja naisista

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras Oscar voittaja naisista

26.04.21 klo 23:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pieni äänestys topikkiin liittyen, kun uutisoitiin aiheesta. Tässä männävuosilta olleita ehdokkaita:

27.04.21 klo 00:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pikaisen laskemisen mukaan olen nähnyt tuon listan filmeistä (vaivaiset?) 13 kipaletta. Viisi suosikkioscarvoittajaani ovat..

1939
1976
1983
1992
1993

27.04.21 klo 01:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nopeasti vilaistuna 10-11 tullut itse katsottua. Viisi suosikkia voittojärjestyksessä:

1927/1928: Janet Gaynor (Seitsemännessä taivaassa, Kadun enkeli, Auringonnousu)
1939: Vivien Leigh (Tuulen viemää)
1990: Kathy Bates (Piina)

Muistinkin lonkalta vain kolme. Sori.

Edit. Menee ohi aiheesta, mutta tämän vuoden Oscarit oli ääneen naurattava fiasko. Tavalliset ihmisethän sieltä on karkotettu jo aikoja sitten niillä tärkeilevillä poliittisilla palopuheilla ja omien pierujen nuuhkimisella, viimeisetkin aiheesta kiinnostuneet lähti kun niiden pystien jakoonkin otettiin virallisesti mukaan jotain politiikkaa. Yleisö taisikin tällä kertaa koostua lähinnä toimittajista, joille maksetaan siitä palkkaa. Anthony Hopkinskin oli gaalan ajan mieluummin päiväunilla.

27.04.21 klo 12:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eipä oo tullu aikoihin sen tarkemmin seurattua Oscareita. Ihan perseilyä koko touhu nykyään, ja ainahan niissä on sellanen rinkirunkkaus-meininki ollu vahvasti läsnä. Monet parhaista näyttelijöistä ja ohjaajistahan ei ole noita pystejä nähnytkään.

Mutta, tietysti siellä on aivan huikeita roolisuorituksia palkittu aikojen saatossa vaikka kuinka. Joku viitisentoista leffaa oon noista nähnyt jos oikein laskin. Aika paljon noita alkupään klassikoita oon nähny myös joskus, mutta en muista niistä oikein mitään, niin eipä niitä voi oikein laskea. Viisi omaa suosikkia on:

Charlize Theron (Monster, 2003)
Frances McDormand (Fargo, 1996)
Jodie Foster (Silence of the Lambs, 1991)
Kathy Bates (Misery, 1990)
Louise Fletcher (One Flew Over the Cuckoo's Nest, 1975)

27.04.21 klo 13:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku ollaan samiksia, sillä juuri nuo leffat oon kahellut. Natalia Portman on vain niin sievä naikkonen. Kiitos vastauksista kaikki aktiiviset höpisijät teille! Oscarit ei ole miun juttu, vaan kaikki UG: rainat ja camp -viihde.

Jautsi

27.04.21 klo 13:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pariin kertaan laskeskeltuna alle 30 nais-oscar-elokuvaa olen katsellut varmuudella. Jännä yksityiskohta on muuten Loretta Young, jonka on kerrottu voittaneen vuoden 1947 oscarin elokuvasta The Heiress. Me kaikki suomalaiset tietysti tiedämme, että Young voitti kyseisen vuoden oscarin elokuvasta Farmer's Daughter, joka perustuu elokuvan alkutekstien mukaan Juhni Tervataan (oikeesti Juhani Tervapään, joka oli Hella Wuolijoen käyttämä salanimi) näytelmään Juurakon Hulda, vuodelta 1937. Sekin on hieno elokuva, saattaa olla, että listalle otettu kuvakin on siitä. Hienoja elokuvia ovatten monet muutkin listalle päätyneistä. Mutta jos ihan tunteella pitää päättää niin tykkään varmaan eniten naispääosan onnistumisista elokukuvissa:
Kultalampi (1981), Katherine Hepburn, elokuva täyttä kultaa,
Cabaret (1972), Liza Minelli, souvi jatkuu oli vallassa kuka oli,
Norma Rae (1979), Sally Field, isällä nappaa olkapäästä ja tytär liittyy liittoon.
Hiljattain katselin myös Sofien valinnan (1982), jossa Meryl Streep tekee aivan uskomattoman suorituksen, mutta elokuva ei ollut ihan minun makuuni. Myös Hillary Swank on mahtava mahtavassa elokuvassa Million Dollar Baby (2004) ja tietysti hämmästyttävän suorituksen tekee Nicole Kidman elokuvassa Tunnit (2002). Ja onhan siellä vaikka mitä hienoja tätejä, Audrey Hepburn (Roman Holiday) ja Natalie Portman (Black Swan) ja Julia Roberts (Erin Brockovich). Vaimo oli hyvillään kun Frances McDormand sai palkinnon. Mikäpäs siinä, mutta olisi varmaan kiva kun tuoreet kasvotkin menestyisivät?

27.04.21 klo 20:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Listasta olen nähnyt:

2000: Erin Brockovich, Julia Roberts oli hyvä
1996) Fargo, Frances McDormand oli OK
1991 Uhrilampaat, Jodie Foster oli OK
1990 Piina, Kathy Bates oli hyvä
1977 Annie Hall, Diane Keaton, oon nähny mut en muista mut ei ainakaan huono tainnu olla
1976 Network, Faye Dunaway, oli ihan hyvä
1975 Yksi lensi yli käenpesän, Louise Fletcher oli ihan hyvä mut en kunnolla muista
1944 Kaasuvalo, Ingrid Bergman oli hyvä
1927 Auringonnousu, Janet Gaynor, ei muistikuvia

Ei ollu tullu kyllä paljoa nähtyä näitä. Jos nyt joku pitäisi valita niin... Julia Roberts tai Kathy Bates. Kyllä se varmaan Julia on.

14.10.21 klo 06:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

53 muistan nähneeni Varietyn listalta, uusimmista Brie Larsonin suorituksen Roomissa (hienon hillittyä työskentelyä ahdistavaan tilanteeseen ajetun nuoren naisen roolissa), vanhin taitaa olla Murnaun Sunrisesta eli Auringonnoususta, 1927.

Klute, 1971 - Fonda ei ole roolissa mitenkään erityisen erikoinen, tietty maanläheisyys on se juttu, mikä tekee tästä hyvää.
Annie Hall, 1977 - Keaton näyttelee itseään. Mikä tässä tapauksessa on vain ihastuttavaa ja rakastettavaa.
The Queen, 2006 - Mirren on sisäitänyt monarkin maneerit, ja onnistuu pitämään niiden kanssa tasapainossa myös puhtaasti käsikirjoittajan aivoituksina syntyneen osuuden.
Walk the Line, 2005 - Witherspoon katoaa osaan esimerkillisen hyvin.
Monster's Ball, 2001 - Berryn rooli (kuten Thorntoninkin) on luonteeltaan sellainen, että siinä voisi tilannetajuttomampi näyttelijä vetää överiksi tai sooloilla, mutta hän pelaa tiimissä, mikä auttaa tässä tapauksessa luomaan elokuvan maailmasta uskottavamman.
Cabaret, 1972 - Minnelli eläytyy Sallyn tragediaan ja show-meininkiin täysillä. Ja miksei? Kuten Sally toteaa alkuperäisessä musikaalissa eräästä Elsiestä: She was the happiest corpse I'd ever seen.
Misery, 1990 - Batesin työskentely tuo ajoittain mieleen legendaarisen Bette Davisin. Jos Batesista tykkäsi ja ei Davisin leffoja ole katsellut, kannattaa paneutua niihin (melkein genrestä riippumatta).