Huomaamattomia sivuosia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Huomaamattomia sivuosia

Vilperi

06.02.21 klo 10:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pauline Moran
Useissa Hercule Poirot elokuvissa näyttelee sihteeriä Pauline Moran, mutta kuka hän oikeastaan on? Neiti Lemonin osuudet joita Moran esittää Poirot elokuvissa ovat yleensä pieniä, eikä niihin tule niin kiinnitettyä huomiota, vaikka niilläkin on osuutensa tarinan kulkuun. Näkyvimmin hän on esillä tarinassa Neiti Lemon erehtyy. Agatha Christie kuvailee varsin karulla tavalla Neiti Lemonin ulkoasua novellissa ”Kukkatarha”, no jokainen voi tykönään miettiä onko kuvaus sopiva. Christie kirjoittaa, että Neiti Lemon oli ”48-vuotias summamutikassa kokoonkyhätty luukasa, ja intohimoinen järjestyksen ihminen.”
Pauline Moran on tehnyt uraa myös Kansallisessa nuorisoteatterissa ja Kuninkaallisessa draamataiteen akatemiassa. Hän on työskennellyt myös ammattimaisena astrologina. Jotenkin tuo tuntuu luontevalta ammatilta hänelle!
Moran esiintyy myös muutamissa elokuvissa esim. A Little Chaos (2014), mutta pääasiassa hän on esiintynyt lukuisissa tv-elokuvissa ja sarjoissa.
Mutta kuka tiesi, että hän on ollut mukana myös naisbändissä, jopa viiden vuoden ajan 1965–70? Moran soitti bassoa yhtyessä The She Trinity.

14.02.21 klo 06:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiinnostava aloitus ketjulle. Olen useasti miettinyt ko. näyttelijän hiustyyliä - kuka sen mahtoi ideoida. Vastaukseen en ole törmännyt.

Pari nimeä huomaamattomiin sivuosiin liittyen juolahti mieleen:
Harold Oblong
Kulttimusikaali Aavemusassahan [www.leffatykki.com] on kolme poikabändiä. Vaikka ne kaikki ovat tyyleiltään erilaisia, tavallaan leffassa vinkataan silmää siitä, että musiikintehtailussa kaikki on lopulta samaa mössöä. Esiintyjät näissä bändeissä ovat samoja. Yksi porukasta on folk-muusikkona aloittanut Harold Oblong, joka myöhemmin alkoi käyttää syntymänimeään myös esiintyessään. Peter Elblinginä sittemmin musiikkia, kirjallisuutta jne. tehnyt Oblong sulautuu Aavemusassa joukkoon niin, että häntä voi pitää tietyllä tapaa huomaamattomana. Jos leffan tekijätietoja katsoo, voi huomata, että sama kaveri on myös koreografioinut koko musikaalin. Siis biisin tyylistä riippumatta. Kiss-henkistä rock-vetäisyä leffan lopulla ei melkein voi uskoa saman tyypin koreografioimaksi kuin alkupuolen Beach Boys -tyylistä kruisailua. Stallion Riseees!

Marni Nixon
Tämäkin nimi liittyy musikaaleihin. Sopraano Nixon (k. 2016) ei juuri päässyt leffojen päärooleihin - esim. Sound of Musicissa hän on vain yksi monista nunnista ja siten hyvin huomaamaton. Nixonin ääni kuitenkin kelpasi leffojen päärooleihin. Tunnetuimpia Nixon-äänityksiä ovat West Side Storyn [www.leffatykki.com] Maria ja My Fair Ladyn [www.leffatykki.com] Eliza.
Audrey Hepburn sopi studiopomoille kukkamyyjä Elizan kasvoiksi, mutta Hepburnin karhea lauluääni korvattiin Nixonin kirkkaammalla. Tämän on kerrottu olleen Hepburnille pettymys, ja leffan restauroituun versioon onkin lisätty Hepburnin itse esittämiä lauluversioita, joilla on pyritty myös alleviivaamaan Elizan kehittymistä professori Higginsin opissa. Nixonin lauluääntä kuullaan restauroidussa versiossa vasta sitten, kun Elizasta on kuoriutunut "täydellinen nainen". Esim. muinaisen My Fair Lady -LP:n [www.hhv.de] kannessa komeilee kuitenkin isolla Audrey Hepburnin nimi, vaikka äänitteen raidoilla laulaa vain Nixon.
West Side Storyssa Nixon paikkasi naispäätähti Natalie Woodin lisäksi joissakin korkeissa äänissä myös Rita Morenoa, vaikka tällä ei muuten ollutkaan vaikeuksia laulamisen suhteen. Tästä huolimatta Nixon haluttiin jättää ilman kunnon palkkiota työstään. Säveltäjä Leonard Bernstein lohkaisi kuitenkin siivun hänelle omasta osuudestaan.

JuicyFruity

15.02.21 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse bongasin tämmöisen näyttelijän kuin Albert Popwell.Näytellyt kolmessa Likainen Harry elokuvassa.

Pelimies

16.02.21 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

JuicyFruity kirjoitti:

Aina eri henkilöä

Popwell näytteli myös sarjan 1.osassa haavoittunutta pankkiryöstäjää, jolle Clint esittää legendaarisen Do you feel lucky, punk?-kysymyksen

JuicyFruity

26.02.21 klo 23:14 - linkitä tähän kommenttiin: #