Kotimaiset elokuvat

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kotimaiset elokuvat

16.01.20 klo 21:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

16.01.20 klo 22:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elonet teki jonkin aikaa sitten temput ja laittoi massiivisen läjän elokuvaa sinne ilmaiseksi striimattavaksi. Tämä tuli meikäläiselle yllätyksenä kun tässä kuussa taas vanhan kotimaisten pariin palasin. Ei muuta kuin sinne seikkailemaan, niin eiköhän jotain riemukasta tuijotettavaa löydy. Sivuhuomiona mainittakoon, että katsotuin elokuva siellä on ilmeisesti Sensuela. Toki se on kulttiklassikko, mutta uskoisin sen silti johtuvan Ossi Elstelän upean näyttelyn sijaan kansikuvassa nähtävästä naisalastomuudesta.

17.01.20 klo 00:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ota haltuun nyt ainakin Rauni Mollbergin elokuva Maa on syntinen laulu. Siinä on jokseenkin niin suomalaista menoa as it gets. Itellä on tuo kirjakin hyllyssä, johon filmi perustuu. Pitäis sekin lukasta. Timo K. Mukka siis kirjottanu ton alkuperäisteoksen.

Toinen omia suosikkeja on Valkoinen peura. Lapin mystiikkaa hienosti sekoitteleva, lähes kauhuelokuvamaiseen tunnelmaan yltävä, sanoisinko jopa outoa psykedeliaa omaava kotimainen "klassikko".

17.01.20 klo 05:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jäniksen vuosi on omalla katsomislistalla, kuten Käpy selän alla. Yle lähettää noin klo 13 aikaan kotomaisia teoksia kanssa!

17.01.20 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

JuicyFruity

18.01.20 klo 02:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omasta hyllystä löytyy Tuntemattoman sotilaan lisäksi mm.
Uuno boxi

agentti 000 ja kuoleman kurvit
Sensuela
Calamari Union

03.02.20 klo 12:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutukselle kukkia ja kädenpuristus loistavasta arvostelusta koskien Mollen elokuvaa Maa on syntinen laulu!

03.02.20 klo 13:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

23.02.20 klo 21:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elonetin striimauspalvelua voi tosiaan lämpimästi suositella, sieltä löytyy hyvin tarjontaa, vaikka YLEkin on kunnostautunut kierrättämään vanhaa Suomi-kamaa sekä päiväohjelmistossaan että YLE Areenassa. Jos vanhempi tuotanto kiinnostaa, Elonetissäkin on esillä eräänlainen kotimaisen elokuvan muinainen kultakausi, eli Hollywood-rainoista vaikutteita ottanut Suomi-tuotanto. Taustatarinoineen jotkin sellaiset tapaukset kuin Rion yö tai Herra ja ylhäisyys ovat sinänsä hauskoja viritelmiä. Ohjaajien mukaan jos mennään, voi vilkaista esim. Jack Witikkaa, Edvin Lainetta (siis muuta kuin Tuntematonta sotilastakin) ja Valentin Vaalaa.

Jautsi

24.07.20 klo 11:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sen verran suositteluista, että olen itse vähän kerrassaan lisännyt 50 kotimaisen elokuvan listaani uutta tavaraa ja taitaa niitä olla jo 62 + Mikko Niskasen pisempi Kahdeksan surmanluotia.

Katselen elokuvia pääasiassa tv:stä. Kyllä niissä kotimaisen elokuvan päivälähetyksissä ykkösellä on lähes joka kerta jotain mielenkiintoista katseltavaa, vaikkei koko elokuvateos niin suuresti hetkauttaisikaan. Huomaan osaavani antaa joistakin vanhemmista kotimaisista elokuvista melko kattavan juoniselostuksen tai ainakin muistan katsomisen arvoiset kohtaukset, joten ilmeisesti olen ne nähnyt joskus. Vanhempani kertoivat aikoinaan käyneensä ahkerasti elokuvissa sota-aikaan ja sen jälkeen. Heillä olikin melko selkeä käsitys kotimaisen ja osin ulkomailta tuodun elokuvankin osalta.

Pitänee käväistä minunkin siellä Elonetissä.

Muuten Pekka ja Pätkä elokuvia en osaa pitää erityisen rasistisina. Ne ovat niin huumorilla tehtyjä, että tiukalla saa pipa olla jos niistä kimmastuu.