Animaatioketju

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Animaatioketju

16.01.18 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuota pirpanan perustamaa dokumentti-topicia lukiessa tuli mieleen, että onnistuisiko vastaavalla tavalla erilaisten kiinnostavien animaatioiden listaus? Itseäni erilaiset animaatiot ovat aikuisiälläkin kiinnostaneet, ja mielelläni tutustuisin myös uusiin, itselleni tuntemattomiin tai videosuositusten piirin ulottumattomiin teoksiin.

Omasta puolestani tässä voi listailla kaikkia animaation tuotoksia perinteisistä animaatioista 3d:hen, stop-motioniin, savianimaatioon, jne. Eikä lopputuloksen tarvitse olla aina elämää suurempaa taidetta, vaan kaikenlaiset tusinatuotteetkin ovat tavallaan mielenkiintoisia.. Myöskään ei tarvitse kahlita itseään elokuviin, vaan esimerkiksi mainokset, opetusvideot, tv-sarjojen tunnarit tai vastaavat käyvät katselun alaisiksi.

Tässä omaa esimerkkilistausta osasta niistä animaatioista, jotka ovat jääneet omaan mieleeni joko lähiaikoina tai vuosien saatossa.:

Opetusvideoita / tietoiskuja:

Flip the Frog - Spooks
Walt Disney - The Little House

pirpana

16.01.18 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Loistava idea topicille. Huolithan vaatimattoman tarjoukseni?:

Vincent (1982)

16.01.18 klo 20:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luulenpa että tästäkin kehkeytyy hyvä ketju..

Tässä olisi uudempaa tavaraa, 2000-luvun alusta MTV3:sen pöllöanimaatiokooste.

Nää oli ja on yhä ihan hauskoja.

16.01.18 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vähän kauempaa menneisyydestä tulee seuraava,pikkunuijana tv:stä tuli katsottua näitä.

Käytöskukka ja Hinku ja Vinku. Ja Suursyömäri!

16.01.18 klo 20:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

16.01.18 klo 20:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sitten savianimaation huippua:

Pingus The Thing.

NOOT NOOT Muthafucka!

16.01.18 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

16.01.18 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

16.01.18 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voi pendele, hyvää topiccia vaan pukkaa. Täytyy postailla jossain kohtaa vähän omia animaatiosuosikkeja! Ja katsoa näitä teidän linkittämiä!

16.01.18 klo 23:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainakin ensihuumaa ketjulla tuntuu olevan, ja kiinnostavaa sekä tutustumisen arvoista settiä näyttää nousseen esille!

* * *

Syksyinen Youtube-selaus toi eteen nämä VHS-siirrot YouTubesta (suomeksi dubattuja):

Leopold-lohikäärme -video (Tauno-koira, Kovaksi keitetty muna, Superlepakko)
- "Leopold tekee kohta maalin" -laulu on porautunut ainakin omaan mieleen.

Rosvo-Ruudolf, kaiketi itäeurooppalainen eläintarina sekä Vommelit
- mikä mahtoi olla pääohjelman nimi?

Samansisältöinen setti kuin yllä

Ohukainen ja Paksukainen -piirrettyjä

* * *

Laitetaan noiden lisäksi vielä omasta lapsuudesta tuttu Halinallet: Synttärinallen blues (osa 1, osa 2)

19.01.18 klo 20:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voisinpa hieman kommentoida tähän asti esiinnousseita tuotoksia ja laittaa lisää katseltavaa. Jatkoa kommenteille seuraa mahdollisesti myöhemmin.

Vincent: Tämä on ollut varmaan joskus aikomus katsoa, koska Tim Burtonin työt kiinnostavat kauttaaltaan, mutta enpä ole saanut katselua aikaan. Hyvin burtonmainen pätkä kyseessä, joten kiitos tämän esiinnostamisesta. Kauhuanimaatioihin voisi perehtyä enemmänkin: suositusten kautta mielenkiintoisena nousi esiin Passenger, joka on muutamasta säikäytyskohdasta huolimatta enemmän komediallisen kauhun puolella. Ja vaikkei ehkä olekaan suoraa kauhua, niin enimmäkseen melko masentavissa merkeissä kulkee Zero.

MTV3:n pöllöanimaatiot: Ihan mukavia pätkiä nuokin, vaikka aivan samaa retrofiilistä en tuolloisesta Maikkarin logosta löydä kuin parista aikaisemmasta. Mutta kyllä noita abnerin linkkaamia pöllöanimaatioita ja pöllönsilmälogoa katsoisi paljon mieluummin kuin MTV3:n nykyisiä persoonattomampia mainosvälikkeitä. Ja henkilökohtaisesti Maikkarin tunnuksista nämä kaksi palauttavat itseni tehokkaimmin lapsuusvuosiin.

Käytöskukka: Itse olen toki liian nuori noille, mutta 2000-luvulla noita on tullut retrouusintoina katsottua, ja oikein kotikutoista ja mukavaa tyyliä vaikuttaisi Hinkun ja Vinkun seikkailut olevan. Itselleni Kiire-osan kaupunkimaisemat ja pelkistetyt autot ovat jääneet parhaiten mieleen. Tuon aikaisista kotimaisista animaatioista Kössi Kengurua uusittiin omassa lapsuudessani, ja pari DVD:tä Heikki Prepulan animaatioita on tullut itsekin osteltua.

* * *

Syksyllä tuli vastaan pari suomalaista peruna-aiheista animaatiota:

Perunasaari
- Tässä äänimaisema on paikoin melko repeillyttävää.

Perunan historia, osa 1, osa 2
- Heikki Määttäsen kertojaääni kuuluu sekin olennaisena osana lapsuusmuistoihin.

Mies joka istutti puita osa 1, osa 2
- Tämä kuulunee joissain piireissä arvostetuimpien animaatioiden joukkoon, ja on oikeasti kaunis ja tarinaltaan koskettava elokuva. Myös tässä Keijo Kompan persoonallinen kertojaääni tekee tavallista paremmin tehonsa.

Tässä vielä tämän viikon selauksissa videosuosituksena tulleita Snorkkeleita parin jakson verran. Visuaalisesti ihan nätti ja tyypillinen kasarianimaatio. Suomenkielinen selostus kuulosti omiin korviini melko rutiinilla vedetyltä, kovin suurta ilmaisun kirjoa en kertojan äänestä löytänyt.

21.01.18 klo 03:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

21.01.18 klo 11:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Sitten on sellainen klassikko kuin Daicon IV [www.youtube.com].

Katselin tän videon just eilen. Täysin tietämättömänä koko animaatiosta, mutta ajauduin jotain kautta sen takia koska siinä soi Electric Light Orchestran loistava biisi "Twilight".

23.01.18 klo 21:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Thief and the Cobbler: Tämä oli taustatarinoineen uusi tuttavuus, vaikka animaation yleinen historia lienee itselleni keskivertokansalaista tutumpaa. Vaikuttaisi olleen melko suuruudenhullu projekti, jonka jälki kyllä tyrmää jopa läppäriltä katseltuna. Suuruudenhullu ainakin sen osalta, että esimerkiksi tuossa korttipakkakohtauksessa vuosia kestäneen työn olisi voitu sangen helposti oikaista, mutta toisaalta täytyy nostaa hattua tekijöiden kunnianhimolle.

Pingu’s The Thing: Melko tiukkaa tribuuttia sekä Carpenterin Thingille kuin vaikkapa Ridley Scottin Alienille (vai löytyvätkö kaikki esitetyt kohtaukset nimenomaan Thingistä: ei voi tarkkaan muistaa). Savianimaatiota käytetään brutaalin luovalla tavalla. Katselin noita muitakin Lee Hardcastlen animaatioita, ja melko mustalla huumorilla ryyditettyjä hurmeisia pätkiä mies tuntuu tekevän, ja eipä noita voi lasten katsottaviksi suositella. Noita alkuperäisiäkin Pinguja intouduin Yle Areenasta katselemaan, ja hupaisia siansaksalla solkattuja animaatioita tuntuivat Pingun jaksot olleen vielä tuolloin loppuvaiheessakin 2004.

The Meaning of Life: Tuota katsoessani mieleen tuli termi “Hyvällä tavalla epätasainen elokuva”. Välillä oltiin hahmojen animoinnissa, välillä taas näytettiin abstraktimpia värimaisemia. Juoni lienee jonkinlainen elämän tulevaisuuden sekä evoluution kuvaus. Itseäni hykerryttävin kohta oli kahden erikokoisen hahmon merkityksettömällä kielellä käyty keskustelu, ja luovimmalta kohdalta tuntui taas keskivaihe, jossa erikoisemmat tikku-ukkohahmot vyöryivät kuvaruudulle.

Roger Rabbitit: Olen saattanut tuon ensimmäisen nähdä sen jälkeen, kun sain ensi kertaa katsottua Kuka viritti ansan, Roger Rabbit? -elokuvan joskus 2010-luvun taitteessa. Kyseessä saattoi olla toki myös jokin osa itse elokuvaa, sillä muistelen kyseisen animaation sijoittuneen nyt näkemääni enemmän kotiympäristöön.

Joka tapauksessa, nuo kolme pätkää ovat omiin silmiini hauskoja sekä lievästi aikuisempaan makuun suunnattuja. Itse näkisin nuo jonkinlaisina kunnianosoituksina esimerkiksi Hanna-Barbera -aikakauden Tom ja Jerry -piirretyille.

***

Tuon The Meaning of Lifen katsomisen jälkeen tuli mieleen, että voisinpa itsekin linkittää muutaman suosikkini nykyanimaation saralta. Steve Cuttsin animaatiot Happiness sekä MAN ovat melko osuvia tiivistyksiä hullusta ajastamme ja pistävät pohtimaan sitä, mihin olemme matkalla ja mitä pitäisi tehdä toisin.

Taiteilijanimellä PES työskentelevä animaattori puolestaan tekee mielenkiintoisia ideoita hyvillä toteutuksilla. Ensi kertaa nähtyinä ainakin nämä kaksi animaatiota hätkähdyttivät innovatiivisilla kuvilla sekä erinomaisella ääniraidalla: Fresh Guacamole, Western Spaghetti (Fresh Guacamole on muuten sadan sekunnin kestoisena lyhin elokuva, joka on ollut Oscar-ehdokkaana). PESin kanavalta löytyy myös paljon muitakin oivallisia stop-motion-animaatioita, joista ainakin itseäni ilahduttavin on lyhyt ja yksinkertainen Prank Call.

***

Tässä vielä yksi poiminta vanhoilta ajoilta. Ennen veristä 1940-lukua valmistunut MGM:n Peace on Earth on ainakin omaan makuuni eräs parhaimmista näkemistäni sodanvastaisista teoksista, jossa sotaisalle ihmiselle osoitetaan tämän lopullinen paikka. Elokuvasta kerrotaan myös, että se olisi ollut ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi, mutta ainakaan Nobel-akatemian tietokannat eivät tue tätä tarinaa. Myös vuoden 1955 uusioversio Good Will to Men on sanomaltaan edeltäjäänsä verrattavissa oleva työ.

24.01.18 klo 07:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katseltavaa..

25.01.18 klo 17:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

27.01.18 klo 17:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Yuri Norsteinin Satujen satu [www.youtube.com] on omasta mielestä hienoin animaatiolyhäri koskaan. Vähän kuin Andrei Tarkovskin 70-luvun puolivälin leffat ja erityisesti Peili, mutta animoituna.

Nyt vasta sain tuonkin ensi kertaa katsottua, vaikka kyseisen animaatio ja sen merkitys onkin ollut tiedossa siitä lähtien, kun luin Jari Lehtisen Animaation historian (oivallinen lukusuositus myös muille tästä topicista kiinnostuneille). Ehkä puolituntinen kesto ja Tarkovski-vertaukset olivat aikoinaan liikaa, jotta tuohon uskalsi kovin kevyenä viihteenä uppoutua. Mutta joka tapauksessa, olihan tuo maineensa veroinen teos, joka soljui enemmän kauniiden kuvien ja mielleyhtymien kuin selkeän tarinan kautta. Jonkinlaisena muistojen kollaasina itse tuota teosta pitäisin. (EDIT: mestariteoksena siis Satujen satua pidän, jos tekstistä sattui syntymään toisenlainen kuva.)

Hieman helpommin lähestyttävä ja tarinallisempi elokuva Norsteinilta on Siili sumussa, jonka muistelisin nähneeni aikaisemmin. Kaunis elokuva on tuokin, ja erityisesti ilmeikkäät eläinhahmot kiehtovat tuossa.

Myös toinen siilianimaatio, Jozhik, tuli vastaan, ja tämän mahdollisesta katselusta lapsena on hämäriä muistikuvia. Ihan leppoisaa katsettavaa vähän yli minuutin mittaisina jaksoina, ja siilin piikeistä syntyy melko absurdejakin ratkaisuja eri ongelmiin.

Tuolla Satujen satu -videon kanavalla näyttäisi olevan paljonkin mahdollisia animaatioita katseltaviksi (englanninkielisillä tekstityksillä vieläpä). Itse bongasin tuoreempana lisäyksenä tälläisen neuvostoliittolaisen valistusvideon autoilusta. Pala-animaatiossa on animoinnin osalta hieman samaa henkeä kuin tässäkin ketjussa mainituissa Käytöskukissa.

04.02.18 klo 09:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos Eläinten vallankumous jäi eilen väliin, se on katsottavissa Yle Areenassa vajaan kuukauden ajan. Omiin silmiini tuo oli varsin hyvä ja visuaalisesti nätti aikuisten animaatio. Alkuperäisromaanin monia vuosia sitten lukeneena elokuva tavoitti kirjan hengen, vaikka loppua onkin muokattu aavistus henkeänostattavampaan suuntaan.

04.02.18 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

20.02.18 klo 19:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas on monenlaisia animaatioita tulllut katseltua, ja tässä jonkinlaista purkua aiheen tiimoilta:

Kippari-Kalle kohtaa Ali Baban ja 40 rosvoa. Tämän muistan nähneeni lapsuudessa suomeksi jälkiäänitettynä. Nuoruudessa kävi toive / käsky karsia VHS-lastenohjelmia, ja tämänkin sisältänyt video taisi päätyä jonnekin. Uudelleenkatselulla moni yksityiskohta lapsuuden katselukokemuksesta palasi taas mieleen, ja klassikkopiirretyltä vaikutti. Myös Sinbad merenkävijä herätti joitain muistikuvia, uutena katseluna taisi tulla vastaan Aladdin ja taikalamppu.

***

Myös klassisia Vaaleanpunainen pantteri -piirrettyjä sisältänyt VHS joutui yllämainittujen tapahtumien myötä toisaalle, mutta nuo ovat päätyneet sittemmin DVD-kokoelmana hyllyyn. Yksi lapsuuteni suosikkipiirretyistä, ja tässä aimo otos muinoin ja aikuisiällä mieleenpainuneista lyhäreistä:
The Pink Phink
Twinkle, Twinkle Little Pink
The Pink Tail Fly
Prefabricated Pink

***

Ruff and Reddy Show Hanna-Barbera-yhtiön ensimmäinen tuotanto. Vaikka yhtiötä syytettiin kaavamaisista liukuhihna-animaatioista, niin oma viehätyksensä ainakin tässä scifihenkisessä tarinassa on. Linkkien kautta pitäisi avautua ensimmäinen 13 jakson kokonaisuus, tosin jakso 8 on jostain syystä jäänyt lisäämättä.

***

Loppuun muutama oudompi ja jossain määrin ahdistavampi animaatio (ainakin tuo Hiroshiman pommituksesta kertova tarina sai sisuskaluissa vellovaa mielipahaa aikaan):
Malice in Wonderland
A Short Vision