TOP-20 of all time...

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › TOP-20 of all time...

28.03.16 klo 12:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kokeilenpa minäkin sitten. Minulla on vähän yli neljäkymmentä täyttä pistesaalista valittavana, joista puolet sitten pitäisi järjestää. Maailman parhaat elokuvat ovat..

1. Hard Boiled
2. McBain - Sankareiden aika
- Pitkäaikaiset suosikit, enkä vieläkään taivu näistä. Kaksi maailman viihdyttävintä teosta läpeensä täynnä aina vain tyylikkäämpää väkivaltaa. McBainia pidetään yleisesti roskana.
3. The Killer
4. Mafiaveljet
- Nämä lienevät kaksi useimmin katsomaani elokuvaa. Eivät kyllästytä vieläkään.
5. Bullet In The Head
13. Hyvät, pahat ja rumat
14. Likainen Harry
15. Brianin elämä
16. Kärpänen (1986)
17. Scarface - arpinaama (1983)
18. Control (2007)
19. Ihmemaa Oz
20. Aliens - paluu

yartsa

28.03.16 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

IMDB:n mukaan 433 elokuvaa 4 482:sta joille olen antanut 10 tai 9,5 pistettä. Yritä niistä nyt 20 valita...

Fiiliksellä tänään tämmöinen:

01. Harakiri (1962)
- Se paras japanilainen elokuva ja paras anti-samurai elokuva. Kobayashi ja Nakadai akseli vaan on niin hyvä yhdistelmä. Se toinen elokuva olisi Human Condition samalta parivaljalkolta, mutta yritän pitää tämän leffa per ohjaaja listana.

02. Come and See (1985)
- Tämän jälkeen oli aika tyhjä ja hiljainen olo. En ihan heti halua katsoa uudelleen.

03. The Holy Mountain (1973)
- Tämän jälkeen meinas pää räjähtää. Tajunnanlaajennusta parhaimmillaan.

04. Das Boot (1981)
- Sukellusveneleffa ei tästä enää parane.

05. Under the Flag of the Rising Sun (1972)
- Fukasakun paras ohajus ja heti kun ei tehnyt yakuza-aiheista elokuvaa, vaan sota-aiheisen elokuvan Rashomon tyylisin takaumin kerrottuna.

06. The Love Eterne (1963)
- Elokuva, joka keksi uuden, mutta lyhytaikaisen genren nimeltä Huangmei Opera. Pääosaa esittäneestä Ivy Ling Po:sta tuli ensimmäinen hypertähti Aasiassa. Elokuvan superfaneista, kuten heitä aikoinaan kutsuttiin, pääsivät ilmaisiksi teatteriin katsomaan elokuvaa, kun olivat sen ensin muutaman kymmenen kertaa nähneet.

Olihan se fantasista katsoa, kun dialogista yli 90% on laulua kahden tunnin kestonsa aikana, ja lavasteet on hulppeita.

07. War and Peace (1966)
- Näin tietokone-efektien kyllästämänä aikana on hyvä nähdä elokuva, jossa 50 000 sotilasta molemmin puolin on oikeasti 50 000 ukkoa molemmin puolin, sekä se näky kun pari sataa tykkiä oikeasti ampuu.

08. Rififi (1955)
- Paras heist -leffa jossa paras heist kohtaus ainakin tätä listaa laatiessa.

09. Interrogation (1989)
- Oikein kuumottava vankilaleffa rautaesiripun takaa Puolasta, jossa naispääosaa esittävältä metodinäyttelyä parhaimmillaan.

10. The Cremator (1969)
- Herra Kopfrkingl:llä leikkaa vähän kiinni lukiessaan tiibettiläisiä pyhiä kirjoja. Tsekkiläistä uutta aaltoa.

11. Hard Boiled (1992)
- Parasta honkkaritoimintaa aikana, kun Hongkonkilla ja John Woolla oli vielä munat tallella.

12. The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)
- Andersson ei ole ylittänyt itseään tämän jälkeen, vaikka edelleen tekee ok elokuvia.

13. Funeral Parade of Roses (1969)
- Tästä leffasta joku tuntematon Kubrick sai jotain idean tynkää Kellopeliappelsiiniin tai niin tarina kertoo.

14. The Cranes Are Flying (1957)
- Aluksi elokuva ei kolahtanut ollenkaan, mutta vähän matkaa eteenpäin tässä olikin sitä jotain, jonka vuoksi piti täysi kymppi aikoinaan antaa. Pitäisi joskus katsoa uudelleen vieläkö kolahtaa samalla tavalla.

15. It’s Such a Beaufiful Day (2012)
- Don Hertzfeldtiltä jo toinen Oscar ohi, joka on vääryys. Todistaa vaan sen, että Oscar akatemia on täynnä seniileitä, jotka haluavat sitä samaa kamaa vuodesta toiseen, jotta tuntisivat vielä itsensä tarpeellisiksi. Sen vuoksi täytyy parasta animaattoria nostaa tapetille aika ajoin muistuttamaan, että on näitä, jotka tekevät kaiken ihan itse, ilman suurta studiota takanaan.

16. Sansho the Bailiff (1954)
- Ilman Mizoguchia listaa ei olisi voinut tehdä, joten tässä nyt yksi häneltä. Yhtä hyvin se olisi voinut joku hänen lukuisista ohjauksistaan, kuten 47 ronin, Ugetsu tai The Story of the Last Chrysanthemums esimerkkeinä mainittuna.

17. 12 Angry Men (1957)
- Huone ja hikiset miehet. Muuten niin täydellisen leffan pilaa pari kameravarjoa, ja itselleni kameravarjon näkeminen pilaa sen kohtauksen ja poksauttaa kuplan, mutta laitan listalle, koska huone ja hikiset miehet.

18. Valerie and Her Week of Wonders (1970)
- Yksi parhaista sound trackeista koskaan juuri tässä elokuvassa. Siksipä piti listalle nostaa.

19. Chunking Express (1994)
- Samoin muuten tässäkin on yksi parhaista sound trackeista ja onhan tämä vasemmalla kädellä nopeasti tehty elokuva parhaita honkkarielokuvia koskaan.

20. The Phantom Carriage (1921)
- Ei kahta ilman kolmatta, tässä on sellaista kirskuntaa äänenä, että piti siis tämäkin tänne nostaa ja samalla mainostaa ruottalaista kauhua mykkäajoilta.