Pelottavin leffa

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Pelottavin leffa

Jakke 29
1934 viestiä

31.01.04 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pahuuden kosketus on mielestäni uskomattoman pelottava pläjäys.Onko muuten moni nähnyt pahuuden kosketusta?mitäs mieltä olette te jotka olette nähneet?

01.02.04 klo 10:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jakke 29 kirjoitti:

Olihan toi aika pelottava ja erittäin yllättävä.

Ale

01.02.04 klo 13:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viisas kirjoitti:
John Lennonjohto kirjoitti:

Nyt en kyllä oikein ymmärrä tätäkään kiistaa. Eikö kauhuleffoissa ole nimenomaan se tunnelma joka pelottaa niin maan perkuleesti? Toki Splatter herättää inhoa mutta harvemmin pelkoa. Lainatakseni Hitchcockia: "Ei laukauksessa ole mitään pelottavaa, vaan sen odottamisessa". Noinhan se juuri on. Siinä syy miksen itse pidä kauhuna esim. jotain avuttomia Splatter-pläjäyksiä. Minun mielestäni itse asiassa Tohtori Outolempi on yksi pelottavimmista leffoista mitä olen koskaan nähnyt. Kirkkaasti.

Minä sitten kun en näe Outolemmessä mitään pelottavaa :). En silti splatterissakaan.

Eihän splattereita edes yritetä tehdä pelottaviksi. Saattaa toki olla joku poikkeustapaus siellä sun täällä.

Arsi T. Elokolikko

27.02.04 klo 18:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

pera p06 kirjoitti:

siitähän oli kyse miten sama leffa on toisista pelottava ja toisista ei. joillakin on niin ettei pelkkä tunnelma riitä vaan vaatii asian näyttämisen

Tunnelma on kaiken A ja O.

En ole kummemmin elokuvateattereissa kauhuleffoja katsastellut, mutta kyllä Signs hyvin sai yleisön pauloihinsa. Varsinkin kohtauksessa, jossa käsi laskeutuu pojan olkapäälle kellarissa, kirkuminen (naisyleisön taholta) oli aikamoista.
Tosin vieressä istunut kaverikin jopa refleksinomaisesti huitaisi allekirjoittanutta vauhdikkaasti olkapäähän. (Hyvä ettei joukkotappelua syntynyt :wink:)

The Cell on myös tunnelmaltaan niin ahdistava, että se kökköydestään huolimatta vaikuttaa ihan kauhulta.

Mutta ei kai ole kuin yksi todellinen kauhuleffa: Hohto!!
Se on todellinen kauhuleffojen peruspilari, ja Kubrickin taidonnäyte.

Halloweeneja ja Perjantai 13. päivä-teinisaippuoita ei edes kehtaa lähellekään Hohtoa :lol:

27.02.04 klo 18:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä From Hell oli melkoinen elämys, tänä aamulla teki pahaa ottaa juustohöyläkin esiin aamiaispöydässä :D viisi tähteä ainakin meikäläiseltä.

Arsi T. Elokolikko

27.02.04 klo 18:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

No Perhana, on mahdotonta muistaa tätä enää kun siitähän on puhuttu ainakin...ööö... pari tuntia sitten... Lisätään joukkoon...

Ei silti lähellä Hohtoa kauhuleffana, tosin sisältää paljon enemmän hyvää ainesta muistakin leffakategorioista.

P.S. Ei mielestäni esim. Psyko puhtaana kauhuna pelitä, lähinnä nostalgisena jännärinä...

pera p06

27.02.04 klo 18:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

pitäisi katsoa uudestaan from hell. muistikuvan perusteella ei tehnyt vaikutusta kuin parilla kohtauksella.

J-P

27.02.04 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulholland Drive on myös helevetin pelottava leffa. Epätietoisuus ja yliluonnollisuus pelottaa aika helvetisti varsinkin meikäläistä. Lynch on nero!!!!!!!

28.02.04 klo 12:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Yleensäkin splatterin luokitteleminen kauhuksi on yhtä typerää kuin Kummisedän sanominen crazykomediaksi. Splattereiden kuuluu lähinnä naurattaa, ja siinä esim. Bad Taste onnistuu loistavasti. En kyllä sanoisi splattereitä avuttomiksi... :? Mukava niitä on katsoa sopivassa mielentilassa. Ja tuosta Outolemmen pelottavuudesta, minä sanoisin että se idea on suht scary, jos sitä rupeaa kelailemaan, mutta itse elokuva ei kyllä ole pelottava. Oli miten oli, täysi viiden tähden pläjäys.

03.03.04 klo 00:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

En tiedä onko minun tunnetilat mennyt niin sekaisin, mutta en kyllä mitään pelottavaa löytänyt Outolemmestä. Aihe mitä elokuvassa käsiteltiin on varmasti taas hyvinkin pelottava, mutta elokuva ei kyllä mielestäni. Onko uutiset pelottavia, koska niissä näytetään sotaa...? Elokuvana taas Outolempi oli hieno ja ainakin minua sen huumori oikeasti nauratti. Nuorenpana poikana muistan katsoneeni sellaisen kuin Kuutamosonaatin. Tästä elokuvasta on taaskin jäänyt hyvinkin pelottava mielikuva.

03.03.04 klo 09:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Tohtori Outolemmen pelottavuus on siinä, että elokuva sijoittuu ihmiskunnan viime minuuteille. Ja se tapahtuu ilman, että UFO:t tulevat tai mitään muuta yliluonnollista tapahtuu. Noin olisi voinut ihan hyvin käydä. Yhden Kenraalin olisi tarvinnut vain napsahtaa ja maailmanloppu olisi ollut varma. Maailmanloppu voi tapahtua edelleenkin noin helposti. Ajatelkaas... Bush, jolla on valtuudet aloittaa ydinosta. Brr...

03.03.04 klo 10:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Tästä oli aiemminkin puhetta, että ihmisiä pelottavat eri asiat. Elokuvassahan tilanne kärjistettiin ja kaikki tapahtumat, mitkä saivat aikaan koko ketjun olisivat niin epätodennäköisiä oikeassa elämässä että siitä saatiin jo huumoria aikaan. Tietysti voihan sitä lotossakin voittaa...

03.03.04 klo 14:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Perusasetelmat eivät olleet yhtään epätodennäköiset. Mutta se, että heppu ratsastaa pommilla oli jo vähän epätodennäköinen. Onhan sitä tapahtunut hullumpiakin asioita. Esim. Matti Nykäsen elämä.

03.03.04 klo 14:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Perusasetelmat eivät olleet yhtään epätodennäköiset.

Todellakin ydinsodan uhka oli todellinen idän ja lännen välillä. Mutta elokuvan tapahtumaketju: Kenraali ei tiedä että vihollisella on "tuomiopäivän ase", koska se oltaisiin julkistettu vasta seuraavana päivänä -> Kenraali aloittaa ydinhyökkäyksen neuvostoliittoon, koska ei pidä kommunistien kehonnesteistä -> Asiaa ei voi peruttaa KUKAAN muu kuin hän -> Soitto presidentille onnistuu, koska Coca-Cola automaatissa sattuu olemaan kolikoita sen verran -> Neuvostoliiton ilmavoimat ei onnistu pudottamaan B-52 (nopea ja ketterä) pommikonetta -> Tuomiopäivän aseeseen ei ole olemassa mitään estomahdollisuutta.
Tietysti tuonkin moni voi ymmärtää monella tavalla, mutta minulle se meni lähinnä huumorina. Jos kuvitellaan, että oikeasti ydinsodan alku olisi pelkästään yhden miehen takana. Niin kyllä varmasti monta pommia olisi jo räjähdellyt ympäriinsä.

03.03.04 klo 17:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pilkunviilausta: Kenraali pelkää, että kommunistit myrkyttävät jenkkien ruumiiden nesteet.

03.03.04 klo 18:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani Sementti kirjoitti:

Aivain oikein. Jos Outolempi olisi tehty samaan sävyyn kuin Avaruusseikkailu 2001, niin varmasti vaikutus olisi ollut toinen. Nyt asialle piste.

Eikö Kuutamosonaattia ole kukaan nähnyt? Siitä on minun ensimmäiset muistikuvat kauhuleffan tiimoilta.

03.03.04 klo 19:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhani tiivisti asian täydellisesti. Jo pelkkä ajatus että maailman tuhoaminen riippuisi muutaman pesunkestävän jenkkikonservatiivin niskoilla, tekee Tohtori Outolemmestä hyytävän katsomiskokemuksen. Miten niin tapahtumat olivat epärealistisia? Minusta koko homma olisi pommilla ratsastusta lukuunottamatta toiminut hyvin vaikka vaihtoehtodokkarina! Siinä rytäkässä jää Nykänen- Tapola-kiistakin toiseksi kepeästi. Juhani on asian ytimessä! Voitte lukea hänen mielipiteensä myös minun kannanottoinani ihan mallikkaasti. Kaiken kaikkiaan yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista. Ehkä jopa paras...

03.03.04 klo 20:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Miten niin tapahtumat olivat epärealistisia?

Ei epärealistista, vaan epätodennäköistä. Tässä tapauksessa iso ero. En tiedä luitko tarkkaan koko keskustelun kulun..

03.03.04 klo 20:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Miten niin tapahtumat olivat epärealistisia?

Ou :oops: pyydän anteeksi, luin tosiaan väärin. Täytyy mennä ruoskittavaksi julkiselle paikalle... :wink:

03.03.04 klo 20:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Täytyy mennä ruoskittavaksi julkiselle paikalle... :wink:

No, en nyt usko tässä tapauksessa tarvitsee :) Mielipiteet on aina mielipiteitä ja tämä nyt perustui omaani ja yhden naispuolisen näkökantaan elokuvasta. Loistava leffa kaikenkaikkiaan kylläkin.