Pelottavin leffa

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Pelottavin leffa

ji

31.07.10 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pikkupoikana katsoin Painajainen Elm Streetillä, niin johan pärähti paska housuun. Nykyään leffa on hauska ja sen voi katsoa aina sillon tällön. Helvetin onnistunut kauhuelokuva ja aikanaan se on ollu jopa moderni.

Olin myös melko nuori kun näin televisiosta Elävien Kuolleiden Yön. Se oli niin saatanan pelottava (yöllä sängystä katsottuna) ikää ehkä 11-14v ettei mitää rajaa. Ostin sen sitten myöhemmin 15-16 vuotiaana Anttilasta VHS filminä, se oli saanut k18 leiman, joten isoveli oli mukana varmuuden vuoksi.

Halloweeniin sain ensikosketuksen vasta joskus yläasteikäisenä poikana. Itseasiassa taisin nähdä jonkun jatko-osan enne ykköstä. Sen vuoksi ykkönenkään ei enää ollut niin pelottava.

Onhan noita kauhuleffoja vaikka mitä, mutta tuossa ne pari mitkä muistan nuoruudestani.

Esim. Dentist elokuvat on niin sairaita aiheeltaan että ne saavat tällaisen 25 vuotiaankin jäykistymään hetkeksi.

01.08.10 klo 05:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alien 2 aiheutti pelon tunnetta vielä ennen ala-asteen viimeiselle luokalle siirtymistä. Peräkkäisinä viikonloppuina silloin 14. vuotta sitten tuijotetut leffat vuokraamosta muiden joukossa eivät kuitenkaan toteutuksellisestikaan enää säväyttäneet tahi säikytelleet kovin rujosti. Pitkään loputtomasta tai ehtymättömän suuresta genrestään huolimatta katsoin luultavasti suhteellisen vähän kauhua nuorena. Joku Jeeper's creepers, Scream, Urban Legends tai Valentine olivat sopivasti anniskeltuna mieluista puukkohippaa stereotypiana, mutta myönnettäköön, että myöhäisellä teini-iällä noita vampyyrielokuvia sun muita mässäilyjä halusin paikoitellen kaihtaa. Osittain jopa vampyyrikuvien takia. Tästä syystä muistaakseni tajusin vasta vähän alle parikymppisenä mm. Friday the 13th ja Halloweenin.

Ohjelmasarjoistahan Supernatural, aluksi pieneltä haiskahtavan epäilyksen turvin esittelikin oikeastaan uudella tavalla kauhua televisiossa. Eikä vähiten tämän päivän visuaalisuutensa vuoksi 1-4 kaudet tuntuivat itsestään pitävän pihdeissään koko genreä, unohtamatta esikuviaan (Salaiset Kansiot ym.) ja kuitenkin samalla innostavan kauhun ystäviä tekemään kaikenaikaa myös uutta julkaistua peruskiveä alle.

Teeman kulttuuriteoista olen kauhun rintamalla nauttinut myös noiden vanhempien Dracula ja Frankenstein esitysten myötä. Kuitenkin suotavaa olisi katsoa Nosferatu, Wolfman ja muuta Karlofia, kuten Muumio ja Korppi. Nämä, jos mitkä ovat tyyppiesimerkkejä sujuvista ja eniten lainatuimmista elokuvataiteen saralla.

The Ring tuntui ihan älyttömältä leffalta katsoa tullessaan näyttämöille, mutta jokunen vuosi sitten nähtyäni sen, niin totesin muiden kokemusten kautta silloin vain liioitelleen tuota amerikkalaisten uudestaan lanseeraamaa puheenaihetta tällä rintamalla. Japanista tuota laadukasta kauhua saisi tunnetusti ihmeteltäväksi ja myös sellainen ajatus on yleisesti kauhuun liittyen kytenyt, että 70-80 kauhu olisi sanalla sanoen sykähdyttävimpiä kokemuksia tuon pelottelun osalta elokuva-alalla.

Uinu, Uinu lemmikkini, Maissilapset, Manaaja (jota en vieläkään katsonut loppuun asti), Se, Uhrilampaat ja Texasin moottorisarjamurhaaja ovat lapsuuden ikuisia kovia nimiä omissa laskuissani.

killstar

03.08.10 klo 23:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lapsena ehdottomia pelkoreaktioita aiheutti mm.Evil dead,Kauhunkierre,Painajainen elm streetillä ja tietysti manaaja,joka toimii vieläkin..nykyään,vanhempana sitä katsoo jotenkin niin kriittisellä silmällä leffoja ettei oikein mikään osaa säväyttää samallatavalla muutamia leffoja kuitenkin on jotka ovat aiheuttaneet pieniä värinöitä:

-Tale of two sisters:inhoan yleensä näitä aasialaisia tusinakauhu leffoja(ringu,eye jne.)mutta tämä toi vähän erinlaisen lähestymistavan kauhuun,paljon tuttuja elementtejä on mutta tunnelma on melko piinaava koko leffan ajan ja katsoja on leffasta yhtä ulkona kuin sen päähenkilötkin,todella tunnelmapainotteinen pätkä.

-Rec:loppua kohden leffan tunnelma yltyy melko ahdistavaksi ja pelottavaksi,vaikka alkuun vähän turhan rasittava katselukokemus.

-Calvaire:yksi parhaimpia tämän lajityypin trillereitä,ahdistavuus pisteet nousee melko korkealle ja katsojan valtaa pakokauhun tuntemukset vaikka lievää mustaa huumoriakin on ilmassa mut itelleni toimi todella hyvin.

-Nattevagten:pienenä kun tää tuli nähtyä niin oli melkein pissakakka mixit housuissa,nyt myöhemmin katottuna toimii edelleen,saa jostain syystä pumpun hakkaamaan melkolailla tietyissä kohdissa

sit vielä muutamia joissa on tuntenut pelon väristyksiä :Lost highway,Lars von trierin jotkut leffat,Haneken leffat,Dario argentolta ainakin Deep red,suspiria,tenebre,sleepless.

Shabbath

13.08.10 klo 23:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Ring ahdisti muistaakseni yllättävän paljon. Pelkästään siinä videotapessa oli jo jotain todella hämärää. Nainen, majakka, puu jne. Huhhuh.

Texas Chainsaw Massacreissa (varsinkin remakessa) hyviä säikyttelykohtauksia.

Halloweenit tarjoavat myös hyvää tämän kaltaista tunnelmaa...

Ja bonuksena tuli vielä mieleen Amityville Horrorin remake. Melko aliarvostettu teos!

TaoTao

14.08.10 klo 15:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään ei oikein mikään tunnu shokeeraavan, mutta ne juniorina katsotut jutut kyllä muistaa. Uinu uinu lemmikkini kummitteli pitkään mielessä, Tappajahai on varmaan vieläkin tuola Saimaassa ja hitchcockin linnut tulee perässä.

OZMOxD

17.08.10 klo 20:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

David Cronenbergin Kärpänen - The Fly(1986) on elokuva, jonka katsoin ensinmäistä kertaa joskus lapsena.
Se oli leffa, joka aihetti minulle sairaalloiset traumat ja muistanpa, että pelkäsin elokuvan nähtyäni huonekärpäsiä hetken aikaa tavallista enemmän .

Nykyään se on yksi suosikki kauhuleffoistani ja säpsähdyttää edelleen, mutta n. 8 vuotiaan silmille: Huh huh....

Scrap

24.08.10 klo 11:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselle se taitaa olla Stephen King: IT. Näin elokuvan tosi pienenä ja siitä lähtien mulla on ollu Koulrofobia.

Migus

24.08.10 klo 14:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Löysin Uinu, uinu lemmikkini -teoksen kirpputorilta ja aikomuksenani on lukea se jonakin tylsänä sadepäivänä ja illan päätteeksi ajattelin katsoa vielä elokuvaversion. Aika mukava kokemus tulee olemaan. :)

Olkihattu

24.08.10 klo 16:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varmaan pelottavin oli kyllä tuo Uinu Uinu Lemmikkini. Katoin sen meinaan 12-vuotiaana kun se tv:stä tuli. Ei se enää pelota mutta traumat jäi.
Mutta tämänhetkinen pelottavin elokuva olis varmaan Hohto, ei sen pelottavuudeltaan vaan siitä miten pimeeksi voi mies mennä.

matula

30.08.10 klo 12:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scrap kirjoitti:

sama juttu itselläni, mukulana tämä leffa oli pelottavuudessaan yli muiden, näin vanhempana kun pellet ei enää pelota niin häiritsevimmiksi leffoiksi olen kokenut unelmien sielunmessun ja martyrsin, tosin eri syistä.

Maximus

10.11.11 klo 03:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taisi kadota juuri meikäläiseltä yöunet. On ollut muutenkin hankaluuksia nukahtaa yksin uudessa kämpässä pimeyden vallatessa yksiöni. Pöydät ja hyllyt narahtelevat ja mielessäni kuvittelen kuinka tietokonepöytäni tuoli kääntyy minua päin ja liikahtaa kohti sänkyä jossa yritän nukkua. Tai sitä, että yhtäkkiä edessäni seisoo tuntematon hahmo. Yh. What's wrong with me.

No, Insidious ei ainakaan tuonut helpotusta asiaan. Elokuva nousee ehdottomasti top 10 kauhuelokuva listalleni, mutta antakaapa minun kertoa miksi. Ensiksi, tämä leffa kiertää kliseet niin pirun tyylikkäästi, että facepalmit niistä katoavat alta aika yksikön. Toiseksi, tai oikeastaan elokuvan koukuttavimpana lenkkinä sanoisin aivan helvetin piinaavan tunnelman. Ei helvetti. Nyt meikäpojan pään kanssa leikitään oikein kunnolla kun pelkkä pelko ajatuksista, joita ei näe muuttuu täysin asemaan jossa pelkoa ei oikeasti voi paeta. Tämä elokuva kuvastaa juuri niinkin hyvin sitä kuinka syvälle mieleen pelko tosiaan kaivertuu. Sen kanssa ei ole leikkimistä.

Ihmiset ahdistuvat, todella pahasti. Ja kun tarpeaksi kauan pelkää, ei se ole enää pelkoa, kun se tuntuu todelta. Se on jo aito painajainen. Insidious vetää katsojat mukaan pelkoon, joka muuttuu painajaiseksi. Saatan puhua hieman sekavia, mutta olen vieläkin elokuva koukeroissa niin yritän kuitenkin selittää fiilispohjalta miltä minusta tuntuu juuri nyt. Ohjaajalla on ilmeisesti jokin vimma polttaa katsojan mieleen kuvia, jotka eivät taatusti anna tämän nukahtaa. Leffa sisältää nimittäin monia syntyessään klassikko -kohtauksia. Aivan helvetin upeita ja muistettavia kohtauksia. Ei helvetti. Mietin kyllä monesti ennenkuin uudesti katson elokuvan yksin pimeässä. En haluaisi liikaa hehkuttaa, muttakun. Ei uskalla sammuttaa valoja ja mennä nukkumaan, olen kuitenkin 22 vuotias mies. Äh. Hyvä leffa. <3

MADCAP92

10.11.11 klo 12:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kakaranahan ne pelottavimmat leffa kokemukset on tietenkin tullu koettua. Ja sellaiset leffat pyörivät edelleen päässä mitä on silloin 10-vuotiaana tullut kauhuissaan katsottua.
Liian nuorena tuli ainakin katsottua Kuudes aisti ja Uinu, uinu lemmikkini, niiden jälkeen tuli monesta lapsuuden yöstä melko vaikeaa. Eiväthän kyseiset leffat nykyään enään sellaisia tuntemuksia herätä, mutta jotain kuitenkin. Harva leffa kuitenkaan nykyään aiheuttaa pelkoa, mutta esim. The Ring toimi ihan hyvin.

Alm0st

10.11.11 klo 17:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

No pienenä poikana isoveljeni katsoi paljon kauhuelokuvia, mutta en oikein uskaltanut katsoa niitä. Kuitenkin kerran halloweenina isoveljeni ja pari hänen kaveriaan katsoivat Auditionia ja olivat jollain ihmeen syyllä saaneet minutkin katsomaan sen. Ja ai herranjumala kun pelkäsin. No itkuhan siinä pääsi ja seuraavan vuoden painajaiset olivat taatut.

Sitten 6-vuotiaana Ghostbusters oli ihan helvetin pelottava pienen pojan mielestä. Vaikka elokuva onkin kauhukomedia niin ne möröt olivat pelottavin asia koko maailmassa sillä hetkellä.

Vasuri

11.11.11 klo 06:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi ainakin on Jurassic Park, jonka näin viimeksi joskus peruskouluikäisenä. Parhaiten ja lähtemättömästi mieleeni on jäänyt kohtaus, missä kaksi hahmoa on keittiössä ja se yksi lisko vai mikä-lie-onkaan tulee sinne. On siinä jännitystä kerrakseen kun miettii, että miten noiden oikein käy. Olin silloin vähän herkempi kuin nyt eikä siis ihme, että kyseinen leffa jätti jäljet mieleeni. Huh! Miltähän tuntuisi nähdä tuo filmi uudestaan?

11.11.11 klo 08:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kurtwood Smith:n rooli Verhoevenin tieteiselokuvassa oli sykähdyttävä kokemus. Ihan kuin ihmisten saalistusta ymmärtäisi, mutta tahallinen teko jäi mieleen kaikkiaan. Asiaan ei kuuluvalla tavalla keventänyt musta huumori, jota näyttelijä viljeli kohtauksien aikana suutuspäissään.

LikeWise

14.11.11 klo 23:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täälä myös sama juttu, että useimmat "pelottavat" leffat ovat jääneet kummittelemaan mieleen lapsuudesta. Harva niistä tänä päivänä katsottuna oikeasti pelottavia on, mutta Manaaja on vieläkin sellainen mikä pimeässä yksin katsottuna aiheuttaa lieviä pelkotiloja edelleen!
Toinen leffa mikä edelleen jostain syystä kammotuttaa on Painajainen Elm Streetillä. Lapsena Freddyn ulkonäkö ja leffan unikohtaukset olivat jotain aivan järkyttävää. Niitä tuli urkittua tyynyn takaa, ja välillä jopa sohvan takaakin! :) Kumpikin leffoista silti toimii itselleni vieläkin loistavasti!

Yksi hauskimmista leffakohtauksista jota lapsena pelkäsin oli Ghostbustersin kirjastokohtaus leffan alkupuolella. Se kummitus-kirjastotäti oli jäätävän pelottava! :) Tänä päivänä lähinnä vain naurattaa, mutta leffa on edelleen silti aivan loistava ja sen jaksaa katsoa yhä uudelleen ja uudelleen!

Aikuisena nähdyistä leffoista harva nostattaa itselleni oikeasti mitään pelottavia tunteita, säikytyksiä kylläkin. Toki muutama oikeasti suhteellisen pelottavaleffakin on osunut kohdalle: Martyrs, Suspiria ja Pahan Yhteys mm.

hebbu

16.11.11 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

halloween on aika kesyä tavaraa. ei siinä paljon tapahdu mitään.

AAnyway

16.11.11 klo 19:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelottavimpia leffoja mitä olen nähnyt ovat luultavasti juuri Hohto ja sitten Piina, joka on ehdoton ykkönen. Menee iho kananlihalle jo pelkästä ajattelemisesta. Myös Ottolapsi meinasi päräyttää löysät housuun aika tehokkaasti :D

Negrito

02.12.11 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

NO EI VITTU

DarkestStar

04.12.11 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Psychosta jäi traumat, kun sen 6-vuotiaana katsoin, pelkään yhä mummeleita. Sanoisin, että Psycho ja Blair witch project ovat pelottavimmat leffat jotka olen katsonut. Nykyisin tietty enää mitkään kauhuleffat ei nostata sykettä.