Kauhugenren parhaimmisto

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Kauhugenren parhaimmisto

20.01.18 klo 14:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin. Eilen kolahti postiluukusta laskujen jne lisäks jotain mukavaakin. Nimittäin Stephen Kingin IT -remake blu-ray formaatissa. No en pystyny piteleen itteeni kurissa iltaa pidempään, ja paukautin levyn sitten koneeseen ja katsoin. Näin ensifiiliksiltä täytyy todeta, että olihan se hyvä elokuva. Mutta onko se parempi kuin alkuperäinen? Tässä tulee se ristiriitainen vaihe. On ja ei. Osa jutuista oli todella virkistävän erilaisia, ja samanlainen ryhmähenki on näihin lapsihahmoihin saatu tälläkin kertaa. Sitten taas huonona puolena muutamat halvat jumpscaret ja musiikin käyttö monissa kohtauksissa oli jotenkin överiks vedetty. Toisaalta joissain kohtauksissa tunnelmaa rakennettiin todella upeasti. Bill Skarsgårdin Pennywise on todella erilainen kun Tim Curryn. Skarsgård suoriutu hommasta mun mielestä ihan hienosti, muttei kuitenkaan yllä Curryn tasolle. Jonka kyllä arvasin aikalailla jo etukäteen. Näyttelijäpuolesta muuten sanottakoon, että lapsinäyttelijät tässä elokuvassa antoi kyllä todella aidontuntuiset roolisuoritukset. Elokuva on myös melko kauniisti kuvattu. Tällä perusteella It kuulostaa lähes täydelliseltä filmiltä. Se mikä tässä kuitenkin lyö jarrua, on omalla kohdallani se, ettei tämä onnistunu juurikaan pelottamaan. Muutamia kohtauksia on, jotka on todella kuumottavia, tai väristyksiä aiheuttavia. Kuitenkaan It ei onnistu pitämään tätä jännitystä kokoajan yllä. Siitä tulee vähän miinusta. Kaikenkaikkiaan kyseessä on mielestäni kuitenkin hyvä uudelleenfilmatisointi. Potentiaalia olis toki ollu vielä parempaankin, mutta oon iloinen että kerrankin nykypäivän kauhuelokuva-remake onnistui. Se on harvinaista tänäpäivänä.

Pisteytykseks tältä fiilispohjalta +. Ihan siinä kintaalla etten anna neljää tähteä. Ajattelin katsoa tässä jossain kohtaa nämä molemmat versiot uudelleen. Sitten pystyy vielä paremmin vertailemaan, ja näkee iskeekö tää uudelleenlämmittely erilailla.

Ainiin ja vielä senverran, että alkuperäisessähän tosiaan ensimmäinen puolisko on aivan loistava, toisen puoliskon ollessa melkoista kökköä. Kun tää uusi versio todellakin oli positiivinen kokemus, jään todella mielenkiinnolla odottamaan, millainen se toinen puolisko tulee olemaan. Nyt kun siihen näyttäis olevan rahkeita tehdä siitäkin hyvä.

22.01.18 klo 17:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olettekos viime aikoina törmänneet mieleenjäävään kauhulyhytelokuvaan?

Youtubessahan noita on tuhansittain mutta 98% niistä on tylsiä,ennalta-arvattavia,muutamaan jumpscareen nojaavia tekeleitä.

Mutta jos saataisiin sieltä ryönän seasta niitä helmiä esille..?

22.01.18 klo 17:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

En viime aikoina, mutta joskus 2011-2012 katselin niitä David Lynchin lyhäritöitä, jotka mies teki ennen Eraserheadia. On muuten pirun outoa ja ahdistavaa tavaraa. Six Figures Getting Sick, Alphabet, ehkä pari muutakin.

22.01.18 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kävin heti katsomassa nuo Nosfecoff:in mainitsemat lyhärit.Iso kiitos niistä!

Outoja?Kyllä.Kyllä.Kyllä.
Ahdistavia?Eeeehkä pikkuusen..,Alphabetin loppuosa ainakin.
Kauhua? Hmmm...En itse laskisi näitä siihen kategoriaan.

Mutta,nämä olivat uusia tuttavuuksia itselleni,taas maailmankatsomus avartui vähän lisää!

EDIT:tässä on eräs mistä tykkäsin kovasti,saattaa olla teillekin tuttu pätkä..Lights Out.

24.01.18 klo 10:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen varmaankin huonoin mahdollinen arvostelija uudelle IT-leffalle.

Syynä se että 90-luvun alusta asti olen ollut lähes psykoottinen King-fani ja
alkuperäinen kirja kuuluu omaan top 5:seen herran tuotannossa.
Ja kaikkihan tietää että "Kirja on aina parempi".(?)

Olisi mielenkiintoista lukea kirjaa/aikaisempaa leffaversiota tuntemattoman mielipide leffasta,miten se toimii tai ei toimi ihan vaan kauhuleffana muiden joukossa?

Ok,sitten asiaan:Aikakauden siirto 80-luvulle toimii loistavasti.

Näyttelijäsuoritukset kautta linjan vallan mainioita,kaikki lapsinäyttelijät onnistuivat yllättävänkin hyvin rooleissaan.

Miljööt oli saatu kauniisti ja uskottavasti esille,kuvaus oli laadukkaan toimivaa.Itse pidin erityisesti Pennywisen esiintymisissä käytetyistä"3D-wibraattori"-tyylistä.
( Tai miten sen nyt sanoisi..?)

Miinuksina,(ja tämä on tuttua marinaa kaikilta kirjanystäviltä),nostan esille hahmojen ohuuden.

Georgien kuoleman jälkeen Billin kotiolojen ankeus ja ahdistavuus ei välittynyt juurikaan leffasta,Lisäksi se "Mihin ruumis viemärissä valuisi"-pienoismalli oli pakotettu ja väkinäinen.

Mike Hanlon jäi täysin sivuhahmoksi,kun taas kirjassa hän oli hyvin tärkeä ja keskeinen hahmo.
Nyt esim.Taustatietokeräys oli annettu Benille.Kirjastohiirelle se toki juonellisesti sopikin mutta Mike-parka jäi tässä kyllä miinuspuolelle.
Lisäksi koko Pennywisen taustatietokohtaus jäi hyvin ohueksi.

Kaverisuhteiden kehittymiselle ja porukan yhteenhitsautumiselle olisin toivonut enemmän huomiota.Ehkä jopa montaasi olisi voinut toimia..??( Uskomatonta että sanoin noin..)

Pennywisen julmuudet,menneisyydessä ja nykyisyydessä olisivat tuoneet paitsi lisää kauhuelementtiä,myös pellehahmoon mielestäni kaipaamaa lisävahvuutta ja uhkaa.

Henry Bowersin hulluus ja lopullinen napsahtaminen olisi tarvinnut ehkä hieman lisäaikaa.

Itselle jäi hyvin neutraali fiilis tästä uusintaversiosta.
No King-filmatisoinneissa nousee toki kärkipäähän mutta muuten,noin yleisesti leffa asettuu sinne keskikastin alakolmannekselle.

10-15 minuuttia lisäaikaa hahmojen kehittymiselle ja mielipiteeni voisi olla huomattavasti positiivisempi!

Mutta kuten sanoin,kirjafanina olen varmaankin kehno leffaa ihan leffana arvostelemaan.

Ja jos ette ole kirjaa lukeneet niin uhratkaa jokunen ilta aikaa ja lukekaa SE.

Ette tule pettymään.

24.01.18 klo 11:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lights Out-porukalta hauskahko outoilu.

24.01.18 klo 12:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä ajattelin tilata ton IT:n kirjana. Siitä asti kun ensimmäisen kerran näin sen 90-luvun minisarjan, oon digannu tosta konseptista ihan perkeleesti. Nyt olis viimestään jo korkea aika tutustua alkuperäiseen teokseen.

mäskipää

25.01.18 klo 10:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

abneri kirjoitti:

Olettekos viime aikoina törmänneet mieleenjäävään kauhulyhytelokuvaan?

Mutta jos saataisiin sieltä ryönän seasta niitä helmiä esille..?

15 Second Horror Film Challenge (2017) -- Top 20

Tuollainen soittolista tuli vastaan, ja netistä löytyy tarkempaa tietoa projektin hakusanoilla. Ainakin itse viihdyin noiden parissa (enkä todellakaan ole jumpscare-kauhun ylin ystävä, ja tarkastelinkin noita videoita ilman ääniä etukäteen).

19.06.18 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin, kauhufilmien ystävät. Mitäs mielipiteitä on tovi sitten ilmestyneen Halloweenin trailerista? Leffahan tulee tän vuoden lokakuussa teattereihin, ja itse ajattelin käydä pitkästä aikaa leffateatterissa, ja mulkasta ton filmin. Omasta mielestä traileri näytti jopa ihan hyvältä. Hyvä idea pyyhkästä kaikki jatko-osissa tapahtuneet umpisurkeet juonenkäänteet ja Michael Myersin muka-myyttiset taustatarinat pois ja jatkaa hommaa siitä, mihin tuossa Carpenterin klassikossa päädyttiin. Tällästä jatkoohan ei periaatteessa tarvittais, mutta kun kauhurintamalla on ollu aika hiljaista, ja jopa heikohkoa tarjontaa, niin ihan mielellään sitä jotain uutta odotettavaa ottaa vastaan.

Tässä toi traileri.

19.06.18 klo 20:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

19.06.18 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä, just näin! Ja aina yhtä rakastettava Jamie Lee Curtis!

03.07.18 klo 14:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin tässä hiljattain nipun näitä 2010-luvun kauhuleffoja. Siinähän oli mm. sellasia nimiä kun WITCH, It Comes At Night, You're Next ja viimeisenä äsken katsomani Don't Breathe.

Don't Breathen ideahan on siis se, että kolme nuorta murtovarasta murtautuu sokean sotaveteraanimiehen taloon, ja sitten "shit hits the fan" niinsanotusti. Äijän rahoja havittelevat nuorukaiset ei todellakaan tajua, ettei tää pappa oo mikään eilisen teeren poika, mitä tulee itsensä puolustamiseen. Siitähän alkaa sitten melkonen myllytys. Pääosin leffa kolahti mulle hyvin, ja tarjos hyvää hiiviskelyjännitystä, mutta yks asia on mitä olisin muuttanu tässä, joka on vieläpä todella oleellinen asia. Heitetään tähän spoilerit niin leffan katsoneet voi siitä tsekata.

Spoileri: näytä

Vaikka elokuvassa nyt olikin tollanen itseä ärsyttänyt piirre, tarjoilee se silti varsin menevää jännitystä. Kyllä Don't Breathe lukeutuu 2010-luvun parempaan kastiin, mitä genren leffoihin tulee. Kaukana ollaan mestarillisesta elokuvasta, mutta koukutettuna on ja pysyy kuitenkin elokuvan loppuun asti, ja hyvä niin.

04.07.18 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

2010-lukulaisten kauhufilkkojen kahluu jatkuu. Tänään vuorossa pellekauhu, nimeltään tietysti Clown. No mitäpä tästä nyt sitten sanois. Homman nimi on se, että varsin sympaattinen pikkuperheen kiinteistönvälittäjä-isä löytää eräästä kiinteistöstä ikivanhan klovnipuvun. Pojan synttäribileistä on samaan aikaan joku toinen narri peruuttanu oman esiintymisensä niin fatsi päättää, niinkun kunnon isän kuuluukin, että perkele, pojallehan on klovni oltava. Niinpä hän sitten ottaa tän vanhan tomuisen puvun päällensä peruukkeineen, ja lähtee juhliin. Vaan eipä tienny äijä että nappas kirotun puvun, joka ei irtoo myöhemmin sitten edes mattopuukon tai pistosahan avullakaan. Liekö joku 60-luvun asbestilla kyllästetty pellepuku, vähän kovempaan käyttöön. No ei sentään, vaan senhän on riivannut ikiaikainen demoni Cloyne (vai Clowne?). Niinpä tämä lapsia mielellään mutusteleva demoni sitten alkaa pikkuhiljaa ottaa vallan tässä meidän perheenisässämme. Joka muuten ottaa nuppiin, koska kaveri vaikuttaa vielä tässä todella hyvältä tyypiltä jne. Siinä on onnistuttu, että katsoja saadaan symppaamaan tätä äijää. Myöhemmin kuitenkin sympatiat jää vähemmälle, kun meno yltyy.

No oliko Clown sitten hyvä filmi? Vastaan, että oli ja ei ollut. Alkupuoliskolla leffa tarjoilee todella maukasta bodyhorroria, paikoittain onnistuu vähän ällöttämään. Mukana on myös todella mustaa huumoria, kuten eräskin sirkkelikohtaus, tämän katsoneet varmasti tietää mitä tarkoitan. Puolenvälin jälkeen homma alkaa kuitenkin vähän kyllästyttämään, kun leffa siirtyy ihan puhtaaksi hirviökauhuksi. Toki leffa jaksaa kiinnostaa loppuun asti, mutta parhaat paukut on löyty pöytään jo hyvissä ajoin ennen loppua, mun mielestäni. Näyttelijät hoitaa hommansa ihan hienosti. Parhaimpana mainittakoon ehkä hieman Dr. Loomis -tyylisen roolin vetävä Peter Stormare.

Olipahan muuten tässäkin taas oikein kannessa moneen kertaan mainostettu, että "Eli Roth esittää" blaablaa. Eli Roth on siis tuottanu tämän filmin. Mietin vaan, että mistä helvetin lähtien se on joku laadun tae ollu, kun Eli Roth jotain esittää? Eipä Roth ainakaan mun mielestä vielä mitään älyttömän mestarillista oo saanu aikaseks. Vai onko? Mitä mieltä ootte?

Clownille kuitenkin suhtkoht vahva . Kelvollista kauhuviihdettä, synkällä huumorilla ja ihan ronskilla verenvuodatuksella höystettynä. Toimii, vähintään kertaalleen.

18.07.18 klo 20:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katselmukset 2010-luvun kauhuihin jatku tänään vuoden 2015 elokuvalla The Witch. Tai niinkun elokuvan kuvaaman ajan tyyliin kirjoitettuna The VVitch. Kirjoitusasusta viis, nyt oli kyllä käsittämättömän hieno elokuva. Witchissä pieni perhe lähtee, tai pikemminkin potkitaan suuremmasta kyläyhteisöstä pois. Niinpä perhe perustaa oman farmin erään metsän läheisyyteen. No, eipä kauaakan kulu kun alkaa tapahtua kummia, ensin katoaa perheen pieni poikalapsi, sen jälkeen vähitellen kaikki muukin alkaa mennä enemmän tai vähemmän päin persettä. Tuntuu kun koko porukka olis noiduttu, ja paranoia alkaa kalvaa, niin tätä perhettä kun katsojaakin. Vainoharhaisuuksissaan ihminen on valmis meneen vaikka kuinka pitkälle. Witch luo todella ahdistavan ja paranoidin tunnelman, ja se pitää otteessaan aina elokuvan päräyttävään loppukohtaukseen saakka. En viitti juonta lähteä enempää avaamaan, sillä uskon että tässä on sellanen leffa, jota on parasta alkaa katsomaan sen enempää siitä tietämättä. Itselle filmi aiheutti kyllä todella vahvoja tuntemuksia, mikä on harvinaista kauhuleffojen kohdalla. Tokihan tää on melko draama-painotteinen elokuva, ja kauhu onkin lähinnä psykologista osastoa, mutta sitäkin kuumottavampaa. Näyttelypuoli on viimestäpäälle kunnossa, jopa lapsinäyttelijät vetää roolinsa jokseenkin uskottavasti, puhumattakaan isän roolissaan loistavasta Ralp Inesonista. Visuaalinen puoli pelittää myös just niinkun pitää. Koko homma on kuvattu pääosin luonnonvalossa, ja se näkyy. Elokuvan tunnelmaan sopii todella ahdistavat harmaat maisemat, ja pimeät ja kolkot metsät.

Katsokaa ihmeessä. Ite täytyy kattoa kyllä toistamiseen, ja mieluiten heti lähiaikoina. Näiltä fiilispohjilta voin suoraan sanoa, että tässä on yksi harvoista nykypäivän modernin kauhun mestariteoksista.

25.07.18 klo 10:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

2010-luvun kauhujen tapitus jatkuu taas. Filminä It Comes At Night. Viimevuonna ilmestyny It Comes At Night on todellakin jakanu mielipiteitä, eniten ehkä tämän on aiheuttanut todella harhaanjohtava elokuvan mainonta. Trailerit, levynkannet ja kaikki antavat vihiä siitä, että kyseessä on jonkinsortin hirviöleffa. No eipä ole. It Comes At Night on perinteistä psykologista trilleriä kauhuvivahteilla. Ja varsin toimivaa sellaista. Ymmärrän kyllä, että monet vihaa tätä leffaa sen pettymyksen tunteen takia. Myönnetään, että itekkin aloin katsoa tätä sellasella fiiliksellä, että tässä tosiaan on joku monsteri vainoamassa tätä perhettä jota seurataan. Elokuvan kauhu rakentuu ihmisten välisestä paranoiasta ja pelosta. Ihan hyvä ratkaisu sinällään. Leffa seuraakin, miten ennakkoluulot, pelko ja viha aiheuttaa äärimmäisissä tilanteissa äärimmäisiä reaktioita ja tekoja. Miinuspuolena sanoisin, että It Comes At Night heittää melko paljon kysymyksiä, mutta tarjoaa todella vähän vastauksia. Tätä on kuitenkin perusteltu sillä, että ne tapahtumat joihin elokuvan päähenkilöt eivät tiedä totuutta, jätetään myös katsojalta pimentoon. Itse olisin kuitenkin pariin tiettyyn kohtaan kaivannut edes hieman valotusta. Leffan lopetuksesta sanottakoon, että se on tehokas. Homma nivoutuu kyllä hienosti yhteen.

Suosittelen kyllä It Comes At Nightia kaikille hyvien psykologisten kauhupätkien ystäville. Mitään slasher-säikyttelymeininkiä on turha odottaa. Myöskään huumoria ei leffasta löydy, vaan se on todella synkkä ja epätoivoinen tarina.

Ehdottomasti menee itsellä vielä uusintakatseluun joskus.

17.08.18 klo 15:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eilen tuli taas jatkettua 2010-luvun kauhuelokuviin tutustumista, vuorossaan tälläkertaa sellanen teos kun You're Next. Tällä kertaa kyseessä on niinsanottuun home-invasion genreen lukeutuva teos. Näitä vastaaviahan on tehty kakstuhattaluvulla vaikka kuinka paljon. Elokuville tyypillinen juoni on, että joukko rikollisia tunkeutuu tavan kansalaisten kotiin, ja altavastaajana oleva kotiväki joutuu sitten selviytymään näitä murhamiehiä vastaan. Toimiva idea, jota on käytetty todella monissa leffoissa. Alan klassisimpana ja parhaimpana elokuvana pidän Sam Peckinpahin alkuperäistä trilleriä Olkikoirat.

No onnistuuko tällänen elokuva sitten tuomaan tähän genreen mitään uutta vuonna 2013? Vastaus on, ei onnistu. Siitä huolimatta se onnistuu olemaan ihan viihdyttävä, ja paikoin kiivastunnelmainenkin filmi. Juonta lienee turha selvitellä, se kun ei tuo tosiaan yhtään mitään uutta mihinkään suuntaan. Iloisena plussana sanottakoon, että murhamiehet oli tosiaan ihan tavallisia kuolevaisia, eikä kestäny osumaa malliin Michael Myers ja kumppanit. Myös eläinmaskit oli omallatavallaan hieno lisä, vaikkei niille mitään sen kummempaa tarkoitusta ollutkaan. Vähän jäi kaiveleen, että miks tätä on hehkutettu melkosen paljon? Mitään erityisen hyvää jota vois nostaa esiin en tästä onnistu keksimään. No musiikki oli paikoin sykähdyttävän hyvää ja kohtauksiin sopivaa. Gore-osasto oli sitä perinteistä. Juonenkäänteetkin näky hyvissä ajoin, eikä yllättäis kyllä ketään.

Tuttua ja turvallista koti-invaasio rymistelyä. Siinäpä se.

15.10.18 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noh noh, tällä viikolla tepastelee ensi-iltaan vihdostaviimein uus Halloween. Meinaako moni mennä kattomaan? Ite ajattelin käydä vilkasemassa. Oon yrittäny olla asettamatta mitään hirveitä odotuksia filmille, mutta kyllähän se jo konseptinakin kuulostaa paremmalta kun suurin osa alkuperäiselle tehdyistä surkeista jatko-osista!

15.10.18 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uskoisin meneväni. Mikäli näin teen, teen sen avoimin mielin ja hyvää elokuvaa toivoen (kuten aina), mutta siitä ei pääse mihinkään, että J. Carpenterin alkuperäisteos on yksi eniten halveksumistani genrensä edustajista ja Mike Myers kenties kurjin elokuvakonna koskaan. Olen nähnyt myös kakkosen, nelosen sekä molemmat Rob Zombien kuvatukset, enkä pitänyt yhdestäkään juuri sen enempää. Kolmonen sen sijaan on mielestäni kelpo raina - ja sen nähneet tietävät, ettei sillä ole yhtikäs mitään tekemistä kumiturpa-Myersin kanssa.

16.10.18 klo 10:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ite kyllä pidän ensimmäisestä Halloweenista todella paljon, vaikkei se todellakaan Carpenterin paras leffa olekkaan. Kolmonen on kyllä pirun viihdyttävä ja hyvä pätkä, ja mun mielestä sillä linjalla sarjaa olis pitäny jatkaakkin, jos jollain. Eikä sillä että tuutataan samaa paskaa jokakerta ulos.

20.10.18 klo 17:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kävin katsomassa Halloweenin. Täytyy sanoa että leffan muutamista aika rasittavistakin virheistä ja heikkouksista huolimatta päällimmäisenä jäi todella hyvä fiilis. Kaikenkaikkiaan varsin viihdyttävä jatko-osa, vaikka leffa ois voinu tarinaltaan jatkua mielummin kakkos-osan jälkeen, kun sivuuttaa senkin kokonaan. Kolmosen jälkeiset jatko-osat onkin sitten pääosin ihan täyttä paskaa, lukuunottamatta H20:tä, joka on ihan mukiinmenevä, ja jossa niinikään nähdään myös Laurie Stroden ja Michael Myersin yhteenotto. Joskin tän hetkisten fiilisten perusteella tää tuntuis huomattavasti paremmalta. H20:ssä ensinnäkin Michael Myersin ulkonäkö on jotenkin naurettava, ja loppupuolen tappelut on sellasta slapstickia että hohhoijjaa.

No mitkä oli tän uuden hyviä ja huonoja puolia? Pistetään tähän spoilerit jos joku on menossa kattomaan lähipäivinä, niin ei tuu spoilailtua suotta ketään sitten.

Spoileri: näytä

Tälläsiä asioita ny nousi tästä äkkiseltään mieleen. Mitäs muut piti? Heittäkää ihmeessä kommenttia.

Antaisin tosta ekasta katselusta tähtiä . Varmasti tulee hankittua itelle hyllyyn ja sitten katseltua uudestaan jahka blu-ray julkaisu tästä ilmestyy.