Paras suomalainen elokuva

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Paras suomalainen elokuva

02.09.03 klo 20:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Helmiä ja sikoja tuli eilen katsotuksi ja nyt tuli mieleen, että mikä on teidä suosikkinne suomalaisista elokuvista. Minuun Häjyt teki aikoinaan suuren vaikutuksen. Myös Perttu Lepän molemmat teokset iskivät ja lujaa. Pitkä kuuma kesä on loistava ja niin oli myös eilen katsomani Helmiä ja sikoja.

02.09.03 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Calamari Union. Se on paras suomalainen elokuva... myös VANHA Tuntematon Sotilas on hyvä, ja Raid... Mustavalkoisia Komisario Palmuja unohtamatta. Se värillinen oli jo aika tuubaa... myös häjyt oli ihan ok.

Juhani Sementti

02.09.03 klo 21:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanha tuntematon sotilas on ylivoimainen. Muita hyviä mm. Veturimiehet heiluttaa, Häjyt, Pahat Pojat, RAID ja Nousukausi ja sitten tietenkin Spede-leffat.

Criiticco

02.09.03 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Talvisota on ehkä parhainta kotimaista elokuvaa, sotaleffaa ainakin. Häjyt on myös ihan mukava pätkä.

Jakke 29
1934 viestiä

02.09.03 klo 21:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikki Uuno Turhapurot,että ne on hyviä 8)

Kaiser

02.09.03 klo 22:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mika Kaurismäen Arvottomat on paras. Leffan kaikki henkilöt ovat niin legendaarisia, puhumattakaan nasevasta dialogiasta. Lähes Arvottomien veroinen on velipoika Aki Kaurismäen ohjaama Calamari Union.

Tietenkin on mainittava myös Laineen Tuntematon sotilas. Eikä se Mollbergin uusintaversiokaan ollenkaan hullumpi ole. Laineen versio on kuitenkin parempi.

Hieman uudemmista kotimaisista täytyy mainita Veikko Aaltosen elokuva Rakkaudella, Maire. Eeva Litmasen roolisuoritus tässä leffassa on järisyttävän upea. Loistava elokuva yksinäisyydestä, joka muistuttaa etäisesti Robin Williamsin tähdittämää leffaa One Hour Photo. Paitsi että tässä on pääosassa keski-ikäinen nainen, ja muutenkin Rakkaudella Maire on paljon parempi :P

EDIT: Unohdinpa muuten mainita Kivenpyörittäjän kylän. Loistava leffa, ehdottomasti Markku Pölösen paras elokuva.

ji

02.09.03 klo 22:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Komisario Palmut on jees. Pekka Puupää... Spedelläkin pari hyvää... Tuntematon Sotilas sekä Talvisota -leffat tuo Suomalaisuuden hienosti esille hyvän leffan puitteissa. Odotan innolla Rennyn Mannerheim -leffaa...vaikka hollykylä hommelihan sekin - suurinpiirtein.

Hmm. Häijyt on "uudemmista" sellainen jonka olen jopa katsonut 2 kertaa.

Pingutyyppi

02.09.03 klo 22:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onnen maa taitaa hypätä ihan ykköseksi. Pölösen raikas fiilistelyleffa, joka melkeinpä haisee meidän ukkilalle :) Musat jyrää.

Kaurismäen leffoista uusin Mies vailla menneisyyttä kolahti myös kertalaakista. Poutahaukat vetelee biisejä letkeästi, rakkaus kukoistaa ja huomiseen on toivoa...

Hmm - aika masentavan uusia leffoja. Vanhempia loistopläjäyksiä on ymmärrettävästi Komisario Palmut (eritoten Kaasua/Erehdys) ja vanhempi Tuntematon.

Hiukka peläten nostan suurien Suomileffojen joukkoon myös Pohjanmaan. Ihan kipeähän se on, ja umpihölmö - mutta tunnen kaiketi tuttujen maisemien ja leviän murtehen vuoksi kummaa vetoa siihen...

03.09.03 klo 10:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Talvisota oli mielestäni liian saarnaava. Voittajat ovat Laineen Tuntematon, Raid sekä tietysti Palmut.

Viljami

03.09.03 klo 16:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mikko Niskasen Kahdeksan surman luotia. Angstia korvessa parhaimmillaan.

OneNiceUser
2016 viestiä

06.01.04 klo 17:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehdottomasti Pahat Pojat!

lintu^

06.01.04 klo 18:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

-turhapuro elokuvat
-Tuntematon Sotilas
-kummeli kultakuume ja kummeli stories (jos se nyt leffa on?)

Faith

06.01.04 klo 18:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanha tuntematon sotilas ehdottomasti.

Moviemaster

06.01.04 klo 19:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

taitaapi olla häjyt.

Viisas

06.01.04 klo 20:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täs on pari hyvää: Tuntematon (vanhempi), Häjy, Pahat pojat, Mies vailla menneisyyttä.

Acedia

08.01.04 klo 22:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuntematon Sotilas on varmaan mainittu moneen kertaan jo niin otan vähän "toisenlaisen" vaihtoehdon: Professori Uuno DG Turhapuro. Täällä foorumilla kun näköjään ollaan vähän enemmän myötämielisiä Speden leffoja kohtaan niin tuo oli hyvä sanoa . Hyvin pysyy leffa kasassa alusta loppuun, vitsit on hauskoja ja kaikinpuolin mainio leffa. Jukka Väänänen mm. arvioi tämän 5 tähden elokuvaksi. :D

Arsi T. Elokolikko

28.02.04 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselleni Nousukausi kolahti aikalailla. Jotenkin uusi tarkastelukulma suomalaisessa elokuvassa säväytti...
Tosin Tuntematon kyllä roikkuu aivan rinnalla, jopa edellä.
Kyllä Sibeliuksen Finlandia sen verran säväyttävä leffamusa on, että jo siksi.
En mie kyllä mikään suomifilmin ystävä ole, vanhat kunnon kahdeksan surmanluotia ja Palmut pitäisi ottaa uudelleen kuitenkin syyniin.

Jakke 29
1934 viestiä

28.02.04 klo 14:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arsi T. Elokolikko kirjoitti:

Olen kanssasi 100% samaa mieltä.Nousukausi oli mielestäni todella hyvä elokuva.Nousukausi onnistu olemaan samaan aikaan sekä hauska että ajatuksia herättävä.

Migelo

28.02.04 klo 14:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arsi T. Elokolikko kirjoitti:

Mä en kyllä tykänny Nousukaudesta yhtään. Ei oikein iskeny muhun. Se oli jotenkin tylsä, epäuskottova ja muutenkin puuduttava. Ei hjyva... 2 tähteä.

Tuntematon sotilas on tietenkin paras suomalainen elokuva koskaan. Sehän on ihan itsestään selvyys. Sen on jokainen suomalainen nähnyt, ja niin pitää ollakkin. Se kuuluu osaksi suomalaista identiteettiä.

Viime aikaisista elokuvista oon kovasti tykänny Kaurismäen Mies vailla menneisyydestä. Siinä on jotain persoonallista, joka puree muhun. Elokuva on omalla tavallaan hauska, vaikkakin käsittelee vakavaa aihetta. Loistava!

Myös Pahat pojat onnistui yllättämään mut ihan positiivisesti, ehkä siksi, että en siltä mitään odottanut. Myös Häjyt on hyvä. Se on tullut katottua varmaan kymmenen kertaa, ja vieläkään ei puuduta. Pitäisi vielä Raid nähdä. Speden huumori on myös aina iskeny muhun.

esimies

28.02.04 klo 16:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä sen on pakko olla alkuperäinen Tuntematon. Muut näkemäni kotimaiset leffat eivät oikeastaan pääse lähellekään, vaikken mikään yletön sotaleffojen ystävä olekaan. Toki Tuntematon on paljon muutakin kuin sotaleffa. Myös Joki ja Häjyt ovat ihan ok. Nousukautta en ole vielä nähnyt. On kuulemma hauska.