Leffakliseet

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffakliseet

09.02.20 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vähänkään komediallisissa elokuvissa autossa tapahtuva suihinotto kuvataan niin, että ajossa oleva auto menee holtittomasti kaistalta toiselle.

Jokaisessa rikollisliigassa on vähintään yksi "gorilla" eli henkilö joka on kalju ja tatuoitu sekä omaa puunrungon paksuisen kaulan. Joskus gorilla omaa myös parran.

Gorilla ei kuitenkaan koskaan johda liigaa.

09.02.20 klo 15:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Linkous

10.02.20 klo 05:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Kun on elokuvia, jossa päähenkilö tai sivuhenkilö, joka ei juuri menesty ihmissuhteissa saa kuin ihmeen kaupalla unelmiensa kumppanin elokuvan lopussa, niin onko kukaan huomannut sellaista, että henkilö on miltein aina mies tämän tyyppisissä elokuvissa (varsinkin jos elokuvan mukaan henkilön huono menestys ihmissuhteissa johtuu tämän lihavuudesta).

Onko joku nähnyt elokuvan, jossa nainen olisi tämän tyyppisessä roolissa?

E: Elokuvan henkilö on miltein aina jotenkin kömpelö tai hölmö.

The Duff on ainakin tällainen.

10.02.20 klo 16:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vesku showssa dubattu Vesa Matti Loirin ääni gangsteri episodissa.

25.03.20 klo 21:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

28.03.20 klo 16:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Videopeleistä puheen ollen. Kun elokuvissa pelataan tietokoneella, grafiikat ovat vuosimallia 2003.

28.03.20 klo 20:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen itse huomannut, että elokuvissa maaseutu kuvataan vanhanaikaiseksi. Esim. Ihmisten ainut puhelin on lankapuhelin viellä 2010-luvulla, Autot ovat poikeuksetta vanhoja, Kuvaputkitelevisiot ja luonnollisesti internet-yhteydellä varustettua konetta ei ole. Maaseuden asukkaat eivät myöskään pidä vieraista.

Pelimies

09.05.20 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kodittomat pukeutuvat aina kuluneisiin ja törkysiin vaatteisiin. Myös koira kuuluu lähes aina kodittomien kiintövarustukseen edellämainittujen vaatteiden lisäksi.

10.05.20 klo 00:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

12.11.20 klo 16:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dinosaurusten ja muiden hirmuliskojen ärjyntä on sekoitus äärimmäisen korkeita ja matalia taajuuksia. Keskirekisteriä ei ole ollenkaan.

Takaa-ajotilanteissa (esim. jättikokoinen lisko) ei koskaan väistetä sivulle vaan juostaan samaan suuntaan kuin otuskin. Erityisesti tämä korostuu, jos takaa-ajaja on eloton esine, kuten juna tai vierivä kivi.

15.03.21 klo 16:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Baaritappelu alkaa usein niin, että olutpullo löydään jonkun päähän, niin että se menee hajalle.

Myös biljardikeppi on yleensä baaritappelussa yleinen apuväline.

22.06.21 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos sankari ei yksinkertaisesti surmaa roistoa suoraan, jälkimmäinen onnistuu tavalla tai toisella tuhoamaan itse itsensä. Jos roiston motiivina on saada käsiinsä esim. jonkinlainen esine tai aarre, tämä lopulta saa haluamansa ja tuhoutuu sen vuoksi.

Itse tykkään nimenomaan tällaisesta pahistaistelusta, perinteinen suora tappaminen on yleensä turhan mielikuvituksetonta ja tylsää, kun taas tällaisessa käänteessä on aina tiettyä dramaattista ironiaa mukana vaikka se onkin nykyään vähän omanlaisensa klisee. Muistaakseni Raamatussa oli evankeliumeissa sellainenkin kohta, "ettei paha voi kestää, vaan se tuhoaa itse itsensä", joten siinä on vielä tällainenkin ulottuvuus.

VIimeisin katsomani tällainen on tietysti Tarzan [www.youtube.com], jonka kliimaksi kaiken muun ohella iskee visuaalisesti kuin tuhat volttia.

18.09.21 klo 00:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos päähenkilö harrastaa tarinan alussa siveetöntä elämää ja päätyy tavalla tai toisella kiellettyyn sukupuoliyhteyteen avioliiton ulkopuolella, ilmestyy tarinaan myöhemmin salaperäinen hahmo, joka tyypillisesti on paha tai muuten kieroutunut, joskus jopa ulkoisesti epämuodostunut.

Ensimmäisenä tulee mieleen sellainen elokuva kuin Henkien talo, jossa muistaakseni rikas tilanomistaja tulee siittäneeksi aviottoman pojan, josta myöhemmin kasvaa tämän perhettä terrorisoiva korruptoitunut poliisiviranomainen. Kirjallisessa maailmassa "paha lapsi" löytyy ainakin Dostojevskin Karamazovin veljeksistä.

Omasta mielestä tämä on harvinaisen sievä klisee, josta saa helposti hyvää draamaa aikaan.

Pelimies

20.10.21 klo 21:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tuli katsottua I, Tonya ja nyt tuli huomattua, että Laura Braniganin hittibiisi Gloriasta on tullut Flashdancen myötä klisee luisteluun liittyvissä kohtauksissa.

08.11.21 klo 03:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuuntelin viime viikolla huvikseni satunnaisesti sekaisin kaikenlaisia leffasoundtrackeja ja huomasin yhden hassun piirteen, joka luettaneen tässä kohtaa suoranaiseksi kliseeksi. Jos elokuva tai televisiosarja on tehty 80-luvulla tai 90-luvun alkupuolikkaalla, niin siinä soi alku- tai lopputekstien taustalla hyvin suurella varmuudella Yamaha DX7 [fi.wikipedia.org]:lla ja erityisesti sen pianoasetuksilla soitettu kappale.

Yamaha DX7 on vähän samanlainen tunnistettava kapistus kuin Roland JC120 [en.wikipedia.org] siinä mielessä että kun sen oppii kuulemaan, niin sen löytää spontaanisti suunnilleen jokaisesta kappaleesta missä sitä ikinä käytetäänkään. Jostain syystä tuo Yamahan syntikka oli ilmeisen suosittu erityisesti televisio- ja elokuvasoundtrackeissä.

Käytännön esimerkkinä Yamahasta olkoon vaikka Kaunotar ja Hirviö [www.youtube.com], Fievel matkalla Amerikkaan [www.youtube.com], Pocahontas [www.youtube.com], Egyptin prinssi [www.youtube.com] ja tietysti Salaisten kansioiden tunnari [www.youtube.com].

10.11.21 klo 18:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tein historian tunnilla tiivistelmän tästä saitista näin; https://muhi.uniarts.fi/1900_populaarimusiikki/

Jeahh right mites urut tai ku alettiii käyttäö sähkösoittimia sai rokken rolli kin uuden genren teddyboy rokken rööl? xD