Leffagenre joka ei vaan iske?

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Leffagenre joka ei vaan iske?

30.10.19 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Linkous

10.02.20 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

grapefruit kirjoitti:

Toiminta- ja sotaelokuvat ovat itselleni sellainen genre, jota ei tule katsottua. Ei oikein mitään räiskintää tai muuta toimintaa tule katsottua, joskus ehkä saatan satunnaisesti vilkaista, mutta yleensä en. En ole edes nähnyt yhtäkään Die Hardia kokonaan, ja jotkut James Bonditkin ovat mulle suhteellisen vieraita, näitä uusinpia lukuunottamatta.

Muutenkaan nämä ns. "miehiset" leffagenret eivät mulle aukea, naisena katson paljon mieluummin jotain kaunista rakkaustarinaa kuin sotaleffaa. Vaikka ei sillä, voisin kyllä jotain räiskintää katsoakin, jos filmi vaan sattuisi olemaan ehdottomasti katsomisen arvoinen, tyyliin Sotamies Ryan. Mutta täytyy kyllä myöntää, että tietämykseni tästä genrestä on suorastaan surkea ja käsitykseni suppea.

Itsekään miehenä ei 'bondit oikein uppoa. Kun on nähnyt niistä pari, on nähnyt kaikki.

Mafiaelokuvat ovat oman no no-listani kärjessä. En vain ole koskaan ymmärtänyt, mikä niistä mafiosoissa oikein kiehtoo.

10.02.20 klo 22:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kookosbanaani

27.04.20 klo 01:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pidän kyllä komedioista, jos ne vedetään kunnon perseilyksi, tyyliin Mies ja alaston ase. Vakavampien aiheiden käsittelykin voi huumorin keinoin toimia, jos se on riittävän mustaa ja tarkkanäköistä. Esimerkiksi Brianin elämä tai Mustan kyyn neljäs tuotantokausi ovat todella purevia mutta samalla myös hillittömän hauskoja satiireja.

Naked Gun -leffoja katselin pienenä paljon ja hiljattain katsoin pitkästä aikaa ensimmäisen osan uudestaan. Tavoitteena olisi katsoa myös loput tässä lähiaikoina. Zucker/Abrahams/Zucker -komedioissa on hauskinta juurikin se, miten yksitotiset, konservatiiviset vanhan liiton miehet joutuvat silkassa noloudessaan absurdeihin tilanteisiin ja siitä huolimatta onnistuvat laukomaan täysin järjettömät repliikkinsä naama pokerina ("By the way, I faked every orgasm"). En ole sitä alkuperäistä Hei me pamputetaan -sarjaa vielä syystä tai toisesta ottanut katselun alle vaikka jaksojakin on ruhtinaalliset kuusi, mutta jossain vaiheessa otan sen työn alle. Jaksot löytyy kuulemma YouTubesta, mutta suosin itse lähikirjastoa ja muutenkin fyysistä formaattia. Valitettavasti ulkona riehuu rutto, joten en voi kirjastoon tyytyä.

Pääsiäisen alla oli keskustelua yhdellä palstalla minkä leffan katsoo aina perinteisesti pitkäperjantain alla. The Passion of the Christ oli yllättävän monen huulilla. Itsehän en tästä Gibsonin ison budjetin spektaakkelista pidä ollenkaan, sillä se naamioi pelkkään kidutuspornoon turvautuvan sisältönsä muka-autenttiseksi kuvaukseksi Uudesta testamentista, vaikka se todellisuudessa on lähinnä HC-tavaraa niille jotka eivät sitä oikeaa kamaa kehtaa hyllylleen asetella. Brianin elämän otin sen sijaan puheeksi, koska kuten edellä jo todettiin, se on pirun hauskaa ja toimivaa satiiria. Musta kyy löytyy myös boksilta, paras brittikomedia Monty Pythonin lentävä sirkuksen ja Pitkän Jussin majatalo ohella.

Seppo66

18.08.20 klo 19:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

En muista nähneeni yhtäkään hyvää kauhuleffaa. Jossain kohti koko roska pilataan aina typerillä epäloogisuuksilla. Tuon genren elokuvat tuntuvat aliarvioivan katsojiensa älykkyyttä.

JuicyFruity

18.08.20 klo 21:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Seppo66 kirjoitti:

Kuuluu genreen tosi vahvasti (slasher elokuvat) esim. Perjantai 13 leffat. Ei niistä tarviikkaan tykätä, mutta meitä on semmoisia mihin tämä genre iskee.

19.08.20 klo 03:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

19.08.20 klo 16:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse rakastan kauhuelokuvia, oli ne sitten lapsellisia, typeriä, kliseisiä ynnä muita. Välillä jopa mitä paskempi sen parempi. Esim vanha italo-tuotanto on lähellä sydäntä. Eihän ne pelottavia ole, mutta viihdearvoltaan ihan huikeita. Nykyään pelottavaa kauhuelokuvaa ylipäätään on todella vaikea löytää.

Sitten jos ajatellaan niitä aidosti hyviä kauhuelokuvia, niin omalla kohdalla täytyy mennä 70-luvulle, ja 80-luvun alkuun. Sellanen psykologinen tunnelmakauhu toimii itelle kaikista parhaiten, ja sitä tehtailtiin juuri tuona aikakautena reiluin määrin. Monet 70-luvun kauhuelokuvat oikeestaan on pikemminkin kauhuvivahteisia trillereitä, tai draamaelokuvia höystettynä kauhuelementeillä. Mutta ne on usein niitä kaikista uskottavimpia ja vaikuttavimpia.

Vilperi

29.08.20 klo 09:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku kirjoitti:

Oletko jo tutustunut Ari Asterin tuotantoon? Hänen kaksi uusinta elokuvaa (ensimmäiset pitkät elokuvat, luulisin?) Hereditary ja Midsommar ovat juurikin tunnelmakauhua, ja jättävät kovin eriskummallisen olon katsomisen jälkeen. Noin yleisesti, itse olen hyvin kaikkiruokainen leffojen suhteen. Hyvää elokuvaa oppii ajan myötä arvostamaan, olisi se mitä genreä hyvänsä.

29.08.20 klo 11:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vilperi kirjoitti:

Oletko jo tutustunut Ari Asterin tuotantoon?

Hereditaryn olen jo nähnyt, Midsommar vielä näkemättä. Hereditary oli mun mielestä pääsääntöisesti todella hyvä, kunnes lopussa elokuva sortuu siihen perinteiseen BÖÖ BUU ÖÖ ÄÄ -säikyttelyyn ja hölmöilyyn. Kuitenkin se siihen johtava osuus on kyllä sitä kauhugenren parempaa osastoa tänäpäivänä, ja ja viiltävän hyvää draamaakin löytyy. Midsommar olis tarkoitus kans katsoa jossain kohtaa, se onkin jakanu mielipiteitä aika rajusti. Odotan mielenkiinnolla.

29.08.20 klo 12:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

29.08.20 klo 15:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei kyllä ole itellekään iskeny Hereditary ja Midsommar yhtään. Hereditarya jaksoin väkisin katsoa tunnin, Midsommaria ehkä puoli tuntia... Tuntuu kauheen tekoraskaalta ja muka-fiksulta. Ja se yks tilt-kohtaus jossa kamera meni ympäri oli jo silleen et ok, kannattaako enää jatkaa. No jatkoin vähäsen. Ei kyllä uppoa tämän tyypin tyyli.