Suositeltavia elokuvia

Foorumin päävalikkoonLeffat yleisesti › Suositeltavia elokuvia

19.04.21 klo 14:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suositelkaahan okkulttisia tai yliluonnollisia kauhuelokuvia, jotka on kuitenkin tehty tyylikkäästi. Tyyliin Suspiria, Manaaja, The Witch...

John Carpenterin Prince of Darkness on muistaakseni jossain määrin okkulttistinen (?) ja suosikkini äijän ohjauksista. Okkulttia ja uskontoteemakauhua sisältänee myös viime vuonna näkemäni Apostle, joka on net-fliksin oma elokuva ja mahdollisesti kurjin koskaan näkemäni.

19.04.21 klo 15:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nää on kyllä itsellä lähellä sydäntä, mitä tulee kauhun alagenreihin. Tuo Witch on ehkä viime vuosikymmenen suosikkikauhuelokuvani ylipäätään. Mahtava teos.

Tässäpä hyviä pätkiä, laitetaan vaikka aloittaen vanhemmista pätkistä uudempiin.

Rosemaryn painajainen

Tässä ollaan ehkä lähempänä Manaajan henkeä, kuin Suspiriaa ym. Mutta varsin mainio okkultistinen kauhudraama kyseessä. Tunnelma on paikoin niin tiukka että sitä vois leikata leipäveitsellä.

Paholaiset

Ken Russellin kristinuskokriittinen mestariteos. Ei ehkä puhdas kauhuelokuva, mutta sitäkin ahdistavampi ja tylympi teos. Kiellettiin aikoinaan monessa maassa teemojensa takia. Oliver Reed vetäsee tässä yhden elämänsä rooleista.

Uhrijuhla

Niinsanottuun folk-horroriin lukeutuva kulttikauhuelokuva, joka on kyllä antanu inspiraatiota moniin uudempiin teoksiin, etenkin tuossa 2010-luvulla ilmestyi useampi seuraaja tälle filmille. Tästä on myös se legendaarisen paska Nicolas Cage -remake. Sekin on surkeudessaan varsin viihdyttävää katsottavaa. Uudemmista Wicker Man -jälkeläisistä kannattaa katsoa ainakin brittiläinen Kill List.

Inferno 80

Argenton jatko-osa Suspirialle. Ei sisällöltään läheskään Suspirian veroinen, mutta pelkästään visuaalisilta ansioiltaan katsomisen arvoinen pläjäys. Toimii.

Superstition

No tää on vähän sitä kämäsempää osastoa, mutta varsin tyylikäs noitakauhuilu kasarin alkupuolelta. Nauttii melkoista kulttimainetta genressään, vaikka tuntuu osittain jopa suoranaiselta Argento-pastissilta. Veri onneks lentää kiitettävään tahtiin, ja tunnelma on paikoin oikeesti kuumottava. Musat myös hyvät. Vähän hankala löytää fyysisenä sopuhintaan, mutta saattais löytyä esim juutuubistakin.

Baba Yaga

Italohorroria noitateemalla, tää on jotenkin jääny tietyiltä osin mieleen tosi creepynä pikku leffana. Ei mikään mestariteos, mutta ihan virkistävän erilainen. Niin ja tässä on George Eastman!

The House of the Devil

No tää on jo sitten tuoreempaa osastoa. Tosi tunnelmallinen, joskin hidastempoinen elokuva. Tosin itselle ainakin tässä toimi tosi hyvin nimenomaan sellainen hidastempoinen rakentelu. Ja tää on tosiaan "Occult the Movie"!

Hereditary - Pahan perintö

Elokuvan loppu oli hiukan pettymys, mutta muuten varsin pätevä nykypäivän kauhuelokuva okkultistisine teemoineen.

Nämä nyt ainakin on sellasia jotka on kolahtanu keskivertoa enemmän itelle. Sellasesta oon kans kuullu kauheesti kehuja kun Hagazussa. Mutta sitä en oo vielä saanu aikaseks katsoa. Samoin tähän listan perään sopisi nuo tietynajan noitavaino-elokuvat, joihin tuo Paholaisetkin omalla tavallaan kuuluis ehkä niputtaa. Eli siis Mark of the devil ja Noidantappajat -tyyliset filmit.

19.04.21 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Spawn, The Isle, Oldboy, Toxic Avenger ja vaikka Hellraiserit kaikki.

21.04.21 klo 12:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suositelkaas nyrkkeily leffoi, jookos kookos?

Pelimies

21.04.21 klo 14:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koska Rockyt ja Creedit ei kerro nyrkkeilystä realistisesti ja sisältävät poliittisesti epäkorrektia meininkiä( Ainakin Rockyt Rautainen 80-luku kirjan mukaan) niin siinä tapauksessa voin suositella Scorsesen Kuin Raivo Härkää, 4 vuotta ennen Rockyä ilmestynyttä lievästi aliarvostettua Fat Cityä, 3 vuoden takaista suomalais-mexicolaista yhteispructiota Baynonetaa ja vähän vanhemmista nyrkkeilyleffoista Verta ja kultaa(1947) ja 1949 ilmestyneet Nyrkkeilysankari ja Viimeinen isku🥊

Vilperi

26.09.21 klo 21:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paljon löytyy hyviä elokuvasuosituksia tuolta Oma tykki > suosituksia osion alta. Omalle kohdalle parametrit ovat nostaneet listalle paljon japanilaisia, venäläisiä, ranskalaisia ja italialaisia elokuvia. Epäilemättä hyviä leffoja, mutta ongelma näiden kohdalla on kieliongelmat. Vaikka elokuvan netistä löytäisikin, niin suomenkielisellä tekstityksellä on lähes mahdotonta löytää. Onneksi aika moneen kuitenkin saa englannin tekstityksen.
Joissain tapauksessa apua saattaa löytyä meidän erinomaisesta kirjastolaitoksesta. Esimerkiksi juuri katsomani hieno italialainen elokuva, Rocco ja hänen veljensä löytyi kirjastopalvelusta. Olen sieltä löytänyt muitakin vaikeasti löydettäviä elokuvia, kuten hieno neuvosliittolainen leffa Siperiada - jota katsoessa tuli mieleen meidän Täällä pohjan tähden alla - oli kirjaston valikoimassa.
Sieltä vaan tutkimaan, mitä kivaa se itselle suosittelee?

13.11.21 klo 19:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

80-luvulla tehtyjä elokuvia aiheesta Hiv/aids haluaisin kuulla.

13.11.21 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Menee vähän tulkinnanvaraiseksi, mutta David Cronenbergin Kärpänen on nähty vertauskuvallisena tarinana AIDSista. Cronenberg itse on korostanut sen ammentavan syövästä tai muusta vastaavasta rappeuttavasta sairaudesta.

13.11.21 klo 23:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kärpänen on nähty ja kieltämättä siinä on aids subtekstiä. Ensin ollaan kuin ei mitään olisi tapahtunut, ja sitten tauti ryvettää kehon ja mielen. Kieltämisen kautta tosiasioiden kohtaaminen. Samoin kuin Vaarallisessa Suhteessa, jota myös pidetään aids vertauskuvana.

Gronenbergin 2 ekaa elokuvaa myös pidetty aids profetiana, (Kylmät Väreet 1975 ja Verenimijät 1977) ja etenkin niissä seksiin liittyy kuoleman läsnöolo. Samoin kuin 80-luvulla seksistä kun puhuttiin.

14.11.21 klo 11:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpä oo tuota Kärpästä ikinä ajatellutkaan tolta kantilta, mutta nyt kun mietin, niin tuohan käy aivan selvästi järkeen!