Mykkäleffojen uudet soundtrackit

Foorumin päävalikkoonDuuri vai molli? › Mykkäleffojen uudet soundtrackit

Pelimies

21.11.20 klo 00:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Päätinpä pistää tämmöisen topicin tulille.

Mitä mieltä jengi on mykkäleffojen uusista soundtrackeistä?

Tulin asiaa miettineeksi, kun viime kuussa otin osaa Kino Reginassa järjestettyyn Loud Silence-festareille, jossa kävin katsomassa Zorron merkin(1920), jota oli säestämässä Cujero-niminen trio.

Itse kyllä pidin livesäestyksestä ja sitä sainkin hupaisan idean.

F. W. Murnaun Nosferatu on vihdoin julkaistu lättynä suomi-tekstityksillä ja kun olen saanut sen ostettua, ajattelin katsoa sen mykkänä ja soittaa jotain muuta musiikki taustalla hieman kuin siinä legendaarisessa Ihmemaa Oz/ Dark side of the moon- jutussa.

Onko jengillä ehdotuksia, että mikäköhän musa mahtaisi sopia tähän expermenttiin?

21.11.20 klo 00:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

En osaa tuosta Nosferatusta sanoa muuta kuin että täysin mykkänäkin se on taatusti mielekkäämpi katsoa kuin yhdeltäkään 2000-luvun alun nuhjuiselta DVD-julkaisulta, jossa oli kaikki jotain halpaa midimusiikkia möreän miesäänen säestämänä. Beheritiltä ilmestyi äskettäin uusi ambient-levy, sitä voisi ainakin kokeilla taustalla jos kiinnostaa. Muutenkin voisi luulla noiden black metal -ukkojen syntikkatuotosten sopivan kauhuleffan taustalle.

Mitä näihin mykkien leffojen uusintajulkaisuihin tulee, niin Carl Davisin säveltämät eeppiset soundtrackit on yleensä huippulaatua. Mieshän oli eturintamassa jo 70-luvun lopussa kehittämässä uudelleen mykkäleffojen säestyksen jaloa taitoa ja taitaa olla lajissaan ansioitunein osaaja tälläkin hetkellä. Davisin uran ehdoton kruununjalokivi on edelleen Napoleon [www.youtube.com], toinen kova on Ben Hur [www.youtube.com].

Pelimies

21.11.20 klo 01:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpäs ole kuullut moisesta bändistä Täytyy ensin kuunnella kyseistä bändiä, jota voin hahmottaa, musiikinnsopivuudennleffaan,msillä olen nähnyt Nossen viimeksi 3 vuotta sitten Teemalta.

Kiitos kuitenkin vinkistä, otan musaideoita vielä vastaan.

21.11.20 klo 02:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jou, Beheritin uusin löytyy tästä [www.youtube.com]. Turvallisempi vaan linkata suoraan, koska se yhtyeen tuotanto heittelee niin paljon levyittäin sellaisen eläimellisemmän mekastuksen ja puhtaan syntikkatunnelmoinnin välillä.

Manco

24.11.20 klo 14:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma suosikkini nosferatun uusista soundtrackeista on kyllä tämä [www.youtube.com] vähän samat toismaailmalliset tunnelmat tulee kuin
Django the Bastard
in scoresta. Jonkun laadukkaamman kuvanauhan olen kyllä tykännyt pistää pyörimään.

Tuli mieleen ajatus Herzogin vuoden '79 version Popol Vuh -soundtrackin käytöstä tuohon alkuperäisen taustalle. Tai sitten Burzumin Hlidskjalf? Der Weinende Hadnur on ainakin täysi ripoff Der Todeskingin soundtrackista ja sikäli jo luontevaa saksalaisen kauhun taustalle :D