Fyysiset talleenteet katoamassa?

Foorumin päävalikkoonDigital... [DVD] › Fyysiset talleenteet katoamassa?

Pelimies

24.04.21 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Episodi uutisoi tänään, että WB aikoo ensi vuonna lopettaa fyysisten tallenteiden julkaisun ja keskittyä striimaukseen.

Tämä on erittäin kurja uutinen, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta strimaaukseen ja monta hyvää leffa/sarjaa jää vailla julkaisua ja leffojen teatterikierroksen jälkeen, vaihtoehdoiksi leffojen katsomiseen jäävät sitten teatterien lisäksi second handinä ostaminen ja puhuvan taikalaatikon ankea ( Yle Teemaa lukuunottamatta) tarjonta, joten pidetään peukkuja pystyssä, etteivät WB ja muut studiot lähde tähän järjettömyyteen mukaan😢

24.04.21 klo 22:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmillinen homma. Fyysinen mediahan on toki kokoajan jäämässä taka-alalle, mutta onneksi ainoastaan isojen tahojen puolelta. Elokuvakeräilijällehän tää aika on aivan mieletöntä aikaa, sillä monet "boutique" -lafkat julkaisee todella tasokkaita julkaisuja jopa todella obskuureistakin filmeistä meille keräilijöille/harrastajille. Euroopassa jo pelkästään on varmaan tusinan verran aivan älyttömän kovia alan firmoja. Esimerkiksi Arrow Video pukkaa vähän väliä vanhojen kulttifilmien lisäks myös ihan uusia elokuvia. Kuten myös esim. Criterion. Criterion julkas mm. Scorsesen ainoastaan Netflixissä, ja pienellä teatterikierroksella pyörineen The Irishmanin sekä blu-rayna, että dvd:nä. Siinä mielessä en usko, että fyysiset tallenteet katoaa yhtään mihinkään, mutta hinnat toki nousee ja ne ihan tavallisimmat ja halvimmat markettijulkasut tulee häviämään ajan kanssa varmasti kokonaan. Toki se miten äkkiä tuo muutos tulee tapahtuun johtuu just noista isoista lafkoista kuten WB.

24.04.21 klo 23:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmittavaa. Kaikenlaiset vanhojen sarjojen, piirrettyjen ja leffojen boksit on leffakeräilyn suola, etenkin kun siihen voi aina luottaa, ettei niitä fyysisiä levyjä tule ottamaan kukaan pois tai sensuroimaan, vaan niitä voi katsoa vaikka vuosikymmenten päästä ihan sellaisenaan. Näiden striimausjuttujen kanssa näin ei tietenkään ole, vaan yksittäiset episodit voidaan koska tahansa vetää kierrosta jos sisältö koetaan jotenkin kiusalliseksi tai liian epäkorrektiksi. 2000-luvun alun vapaamielisempinä vuosina julkaistiin vielä leikkaamattomia bokseja sellaisistakin sarjoista, joiden kaikkia jaksoja ei voi enää virallisesti esittääkään missään.

Vähän luulen, että piratismi tulee olemaan monelle pääasiallinen leffojen ja sarjojen katselukeino tulevaisuudessa kun kaikki on vaan hajautettu eri striimauspalveluihin. Ei kukaan tavallinen työssäkäyvä ihminen ala maksamaan useamman tuollaisen palvelun käyttämisestä.

24.04.21 klo 23:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tykkään jostain konkreettisesta eli kuten Tykissäkin sanotaan käsin kosketeltavasta ja tässä tapauksessa materiaalista. DvD kotelo on kompakti kooltaan ja helppo säilyttää. Herra Jumala, jos lässytyksen aikana lopettaavat julkaisemisen ja jakelun. Huonoa markkinointia mielestäni ja ikävä uutinen selkeästi.

25.04.21 klo 15:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo yks syy keräilyyn on tuo fyysisen median konkreettisuus, kaikki hienot kansitaiteet jne. Yleensä myös esimerkiks blu-rayn kuvanlaatu pieksee suoratoistopalvelut kevyesti. En vaan saa minkäänsortin kiksejä siitä että omistaisin tietokoneellani digitaalisena elokuvia. Striimauspalvelut tottakai ymmärrän, kaikki ei halua hamstrata hyllytilojaan täyteen elokuvia ja levyjä. Moni kaveri on kuitenkin siinä kohtaa kun netflixeistä ynnä muista on leffat poistunu, joita olis halunnu nähdä, niin tullut lainaamaan ne multa fyysisenä. Tykkään vaan jotenkin ajatuksesta, että kun oon kerran maksanu jostain vinyylilevystä, cd:stä, tai vaikka blu-raysta, niin kukaan ei tuu ilmottaan mulle, että "Hei, sulla ei nyt ole enää oikeuksia kuunnella tai katsella tätä, ja me otetaan tää ny sulta veke". Varmaan osa tästä keräilyvimmasta on sellasta retrosetäilyä ja nostalgiarunkkaamista, mutta kyllä pidän tota ihan järkevänäkin syynä, että levyt on ja pysyy hyllyssä, ja siitä mitä sieltä lähtee pois, tai mitä valikoimaan otetaan lisää, ei päätä kun yksinomaan minä.

Villetys

27.04.21 klo 15:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän tuo fyysisen median kerääminen on se syy itselläkin ollut, mikä on pitänyt elokuvaharrastuksen kiinnostavana sen 15-vuotta. Toki itsellä keräily kohdistuu hieman vanhempiin ja oudompiin elokuviin, niin mahdollinen WB julkaisujen loppuminen ei niin paljoa haittaa. Toki nykyään striimauspalvelut ovat aika paljon yleistyneet ja se lisää tietysti riskiä fyysisen median vähenemiseen ja siinä mielessä kyllä tuo WB homma on erittäin huono päätös.

28.04.21 klo 21:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tavallaan ymmärrettävää, tuleehan noista ylimääräistä jätettä. Materialisti minussa kuitenkin kauhistui kuullessaan tämän uutisen. Katsoin tänään Yle Areenasta MOTin tekemän dokkarin siitä mihin vaatejäte menee, olen kahden vaiheilla. Minusta tuntuu etten omista jotain jossei se (mahdollisesti kaunis) esine ole minulla fyysisenä ja keräily on todella mukava harrastus. Mutta kaikki tämä jäte...

Jautsi

29.04.21 klo 20:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika paljon on käytetty elokuvia lahjoina jouluna ja synttäreitten aikaan. Se että lahja olisi immateriaalinen tilaisuus katsella jokin elokuva televisiosta tai tietokoneelta jonkin aikarajan sisällä, on tietenkin järjellä ajatellen ihan ok, mutta rikkoo jotain vanhakantaista omistamiseen perustuvaa ajattelua. Tosiasiassa tietenkään elokuvaa ei yleensä katsella solkenaan vaan silloin tällöin, ei välttämättä samana vuonna toista kertaa. Sikäli elokuvien odottelu uusintaesitykseen tv:stä saattaa olla jopa mielekkäämpää kuin elokuvatallenteen omistaminen. Toisaalta joitakin elokuvia uusitaan aika harvoin, joten niitten omistaminen voi sikäli olla elokuvan fanittajalle ihan hyvä ratkaisu.

Aikoinaan taisi Spede hakata kirveellä omien elokuviensa filmikeloja, kun ei arvostusta ja valtionapuja ruvennut tulemaan. Nyt niitä elokuvia kuitenkin esitetään tv:ssä, niin että jossain ne tallessa ovat säilyneet. Päätökset on tehty jossain hetkessä ja niitten on tarkoitus kestää ikuisesti, mutta ikuisuus on aika pitkä aika varsinkaan loppupuolella, kuten Woody Allen taisi jossain elokuvassa tuumailla.

03.05.21 klo 15:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse ehdottomasti arvostan fyysistä kopiota. Sen verran ehkä olen modernisoitunut että halpaostoissa ladattava versio riittää, mutta leffat ja isoarvoisemmat pelit haluan kiinteinä kopioina. On jokseenkin turvallisuuden tunnetta lisäävä näky nähdä ne vuosikymmenten myötä kertyneet leffat/pelit hyllyssä.