Makoisa matka perinteisen suomalaisen mytologian ja kansanperinteen maailmaan.

20.5.2017 18:19

Alkuperäinen nimi:Ukonvaaja
Valmistusvuosi:2016

Tätä dokumenttia on allekirjoittaneelle yritetty tyrkyttää joka ainoasta hornan tuutista viime kesästä alkaen ja vastoin kaikkia yrityksiäni onnistuin kuin onnistuinkin katsomaan tämän vasta aivan äskettäin. Kyseessähän on siis joukkorahoituksen turvin toteutettu indie-dokumentti ja CMX:stä tutun maestro A.W. Yrjänän luotsaama matka perisuomalaisen taruston ja mytologian maailmaan. Takakansi uhoaa kyseessä olevan peräti ensimmäisen aihetta käsittelevän dokumentin, mitä varovaisesti käyn epäilemään.

Koska kyseessä on pienellä budjetilla tehty omakustannedokumentti, ei tässä kauheasti vauhtia ja vaarallisia tilanteita tulla näkemään. Pääosa koko dokkarista koostuu A.W. Yrjänän omista selostuksista sekä alan erikoisosaajien haastatteluista. Turkulaisittain kiinnostavin kohtaus on piipahdus Ravattulan Ristimäen arkeologisilla kaivauksilla, josta lisähupia itselleni toi yliopistolta tuttujen kasvojen ja muuten vain tuttujen paikkojen bongaaminen. Aina välissä A.W. pysähtyy kertoilemaan vanhasuomalaisia tarinoita maailman synnystä ja tulen luomisesta; näitä kohtauksia kuvitetaan simppelin kivalla animaatiolla.

En tiedä kuka keksi pyytää tähän mukaan A.W. Yrjänää, mutta sanan säilän taitava äärimmäisen karismaattinen, karhean komealla puheäänellä tarinoiva mies sopii dokkariin kertojaksi kuin nyrkki naamaan. Samaa voi sanoa koko dokkarin muikeasta kuvauksesta sekä taustalla soivasta, lähes meditatiivisen haikeasta ja tunnelmallisesta perinnemusiikista. Ukonvaaja on ilo silmälle ja korvalle, erittäin kiinnostavasta aiheesta ja hyvin valituista haastateltavista nyt puhumattakaan.

Minä pidän tästä. Minä pidän tästä? Luit aivan oikein. Odotin Ukonvaajasta etukäteen ja naiivisti jonkinlaista idealistista saarnaa ja hömppäviihdettä, mutta loppujen lopuksi sainkin oikein makoisan ja nautittavan simppelin dokumenttielämyksen. Perinteinen suomalainen kulttuuri, kotomaamme historia ja meikäläinen kansanperinne ovat ainutlaatuisia ja alati globalisoituvassa ja kaupallistuvassa maailmassa uhanalaisia lajeja, joiden vaaliminen tulisi mielestäni olla jokaisen suomalaisen itsestäänselvä velvollisuus. Ukonvaaja ei ole dokumenttina täydellinen, mutta se on hieno opas nykyään harvemmin käsiteltyyn aiheeseen ja sen luulisi löytyvän vähintäänkin jokaisen vähänkään perinteisestä suomalaisesta mytologiasta kiinnostuneen hyllystä.

Arvosteltu: 20.05.2017