AAnyway

Hyvää stereotypioiden käsittelyä ja laiskiaiset oli parhaita.

Hauska ja oivaltava Disney-leffa hyvällä sanomalla. Hahmot eivät olleet ärsyttäviä ja juoni kulkee lähes yksinomaan sujuvasti, vain lopussa hieman ontui, minusta ainakin tuntui pariinkin otteeseen että nyt tämä voisi loppua mutta ei se sitten loppunutkaan. En myöskään pitänyt Shakiran esittämästä Gazellesta, rooli oli turha ja laulu oli sanomastaan huolimatta kamalan kuuloista. Vitsit olivat hauskoja mutta eivät irrallisia mitä ne ovat tupanneet olemaan nykyajan animaatioissa kuten esimerkiksi Shrekissä.

Tämä oli kenties hieman enemmän aikuiseen makuun mutta ainakaan tämä(n juoni) ei vähättele lasten älyä. Hyvin perinteinen buddy-leffan asetelma oltiin siirretty sujuvasti lasten animaatioon jonka maailma oli selkeästi hyvin tarkkaan mietitty. Viittaukset erilaisiin aikuisten asioihin olivat hauskoja, mm. se että laiskiaiset olivat virkailijoita huvitti, kukapa ei olisi tuskastellut niiden hitautta. Lopun twisti oli jännä mutta hyvin etukäteen pääteltävissä eikä tullut puskista jos vain katsoi tarpeeksi tarkkaan.

Minä en oikein välitä näistä tietokoneella animoiduista animaatioista, mutta jos markkinoille alkaa tulemaan enemmän tämän ja Frozenin tapaisia lastenleffoja niin se olisi hienoa sillä ärsyttää nämä nykyajan lastenohjelmat ja -leffat jotka pilkkaavat lasten älyä tai ovat kauheaa sähellystä. Saisivat kyllä vielä päästä tuosta muovisesta ulkoasusta eroon, en sitten tiedä onko se teknisesti mahdollista. Olen kai enemmän vanhan koulukunnan porukkaa mutta "oikea" käsintehty animaatio vain näyttää paremmalta.

JustinHenryFan

Järkyttävän ajankohtainen teema, ottaen huomioon #blacklivesmatter-liikehdinnän ja poliisimurhat USAssa, mutta pohjimmainen kuolemantuomio tälle elokuvalle on yksinkertainen kysymys: eikös nämä eläinanimaatiot ole jo vähän koluttu aihe?

Muutenkin tuntui, että lapsilla lentää puolet elokuvan viestistä ja rakenteesta yli hilseen. Hienosti on elokuvantekijät käyttäneet aikaa yksityiskohtaisen maailman rakentamiseen, mutta se puhuttelee ehkä jopa vähän enemmän aikuisempaa makua ja itse en ainakaan aikuisena haluaisi, että animaatioiden kohdeyleisönä pidettäisiin meitä jo muutakin viihdettä nielaisemaan pystyviä.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Zootropolis on viihdyttävä ja hienosti animoitu paketti, joka jätti vähän ristiriitaiset fiilikset. Miinuksia voi löytää paljon. Elokuvan juoni jää varsin kliseiseksi yhtä kohtalaista twistiä lukuun ottamatta. Hahmojen kehitys ja keskinäinen dynamiikka taas on turhan alisteinen juonen kululle ja tuntuu siksi paikoittain hosutulta. Sanoma on puolestaan sitä samaa vanhaa ajattele-positiivisesti-unelmat-voivat-toteutua hömpänpömppää. Vaikka hutun alta on löydettävissä myös tärkeitä ja ajankohtaisia teemoja rotusyrjinnästä koulukiusaamiseen, tuntuu ettei kohdeyleisöä ole osattu oikein määrittää; lasten kohdalla nämä viittaukset menevät luultavasti täysin yli hilseen, kun taas aikuisille ne tuntuvat helposti alleviivatuilta.

Shakira.

Kaikesta tästä huolimatta elokuva pysyy ihan kohtalaisesti kasassa, kiitos runsaan huumorin, kekseliään miljöön ja jo mainitun tietokonegrafiikan. Parasta Zootropoliksessa on ehdottomasti värikäs sivuhahmokatras, laiskiaiset ja kummisetä-nokkahiiri etunenässä. Positiivista kehitystä voidaan havaita myös Disneyn tavassa käsitellä naishahmoja; Judy Hopps on ensimmäisiä Disney-tyttöjä, jonka elämä ei pyöri prinssi uljaan ympärillä.

Kertoo varmasti enemmän elokuvateollisuuden (ja eritoten Hollywoodin) rappiosta kuin tämän leffan hyvyydestä, mutta toistaiseksi Zootropolis on jäämässä vuoden 2016 parhaaksi elokuvaksi The Lobsterin rinnalla.

AlexZ

Herman Tottooro