IsoVauva

En pitänyt lainkaan alkuperäisestä teatteriversiosta. Yhdentekevämpää ja pliisumpaa supersankarielokuvaa saa tosissaan etsiä tämän kokoluokan hahmoilla. Odotukseni eivät siis olleet korkealla tälle Snyder cutille. Ihan vain jo sen takia, kun tämä kestää 4h ja kyseessä on Zack Snyder... Täytyy kuitenkin sanoa, että nyt yllätyin melkoisen positiivisesti.

Tämä 4h versio leffasta on nimittäin huomattavasti parempi, kuin alkuperäinen teatteriversio. Toki pituutta on liikaa ja 3h tämä olisi ihan hyvin voitu leikellä, mutta muuten leffa on kaikin puolin alkuperäistä leikausta parempi! Tämä oli suorastaan shokeeraavaa, sillä tarina on kuitenkin pohjimmiltaan täysin sama. Se saa vain niin paljon enemmän lihaa luidensa ympärille ja leffa tuntuu nyt yhteinäiseltä kokonaisuudelta.

Hahmot saavat nyt kunnolla aikaa, eikä leffalla ole jatkuva kiire joka puolelle. Eniten tästä hyötyy Cyborg, joka on nyt ihan oikea hahmo. Batmankin tuntuu edes etäisesti Batmanilta ja harvinaisen paskan pahiksen motiiveja ja ulkonäköä paranneltiin. Nyt hirvinaama tuntui edes jollain tasolla pätevältä pääpahalta.
Toimintakin oli huomattavasti komeampaa, kuin alkuperäisessä! Alun Wonder Woman toimintakohtaus oli todella siisti ja 5 minuuttinen oli parempaa mitä koko Wonder Woman 1984 leffalla oli tarjota. Lopputaistelukin oli nyt hyvä, sillä jokaisella tiimiläisellä oli jotain tekemistä. Supermanin saavuttua paikalle ei tuntunut siltä, että kaikki muut ovat täysin turhia, niin kuin alkuperäisessä leikkauksessa.

Lopun epilogit olivat kyllä varsin turhia eivätkä tuoneet leffaan juuri lisäarvoa. Olisi voitu jättää kuvaamatta, vaikka pakko sanoa, että Jared Leton Jokeri oli nyt huomattavasti parempi kuin Suicide Squadissa! Tuon kaavaillun Batman vs Deathstroke leffan olisin myös todella kovasti halunnut nähdä, sillä Deathstroke hahmo on vain niin cool!

En vain voi ymmärtää miten studio alunperin päätyi tuohon teatteriversio leikkaukseen ja miksi käytettiin kymmeniä miljoonia lisää, jotta Joss Whedon voisi kuvata todella kämäisiä lisävitsejä leffaan.... Tämä Snyder versio oli ainakin minut yllättäen kaikin puolin parempi supersankariräime ja Snyderin paras DCEU leffa!

Tsäk Snaiderin ihan ikioma leikkaus tarjoaa nostalgisen aikamatkan videokasettien, pleikkari ykkösten ja scart-liitinten maailmaan esittämällä "taiteellisen visionsa" 4:3 -kuvaformaatissa. Ysärin skidit saattavat tästä nauttiakin, mutta kukaan ei koskaan tule vakuuttamaan minua siitä, että ratkaisu oli oikea. Justice League on, oli taiteilija itse mitä mieltä hyvänsä, puhdas tehoste-elokuva, ja 4:3 saa sen näyttämään lähes suorastaan kuvottavalta mössöltä.

Se siitä visuaalisuudesta sitten. Elokuva muuten on ihan hyvä. Hahmot saavat enemmän taustatarinaa, kaikkea selitetään enemmän, ja niin edelleen. On sanomattakin selvää, että tarina on parempi kuin teatteriversiossa. Mutta se on silti sama tarina. Olin ennen tätä katsonut originaalin kaksi kertaa ja se oli tuoreessa muistissa, joten en henkilökohtaisesti tarvinut tätä elokuvaa, varsinkin siksi että supersankarifilmien loret eivät todellakaan ole se syy, miksi niitä katson. Katselinkin tämän suurimmaksi osaksi sivusilmällä Tekkeniä pelaillen ja taplettia selaillen.
Olen kuitenkin tyytyväinen siitä että katsoin, sillä tuplasti kestoa tarkoittaa myös tuplasti GG:n esittämää Wonder Womania.

Zack Snyder's Justice League
Zack Snyder's Justice League arvosana 3,45