Kultainen nainen

Alkuperäinen nimi:Woman in Gold
Valmistusvuosi:2015
Pisteytyksiä: 17
Tarkka arvio: 3.03

On kulunut kuusikymmentä vuotta siitä, kun Maria Altman (Helen Mirren) pakeni Wienistä toisen maailmansodan taistelujen keskellä. Nyt iäkäs rouva ryhtyy itse taisteluun hankkiakseen takaisin natsien ryöväämää sukunsa omaisuutta. Esineiden joukossa on Gustav Klimtin kuuluisa maalaus Adele Bloch-Bauerin muotokuva I, joka esittää hänen rakasta Adele-tätiään ja josta on tullut oikea kansallisaarre: Itävallan oma Mona Lisa.

Maria löytää edesmenneen sisarensa jäämistöstä kirjeen, joka koskee epäonnistuneita yrityksiä saada takaisin viisi Klimtin maalausta. Ne ovat kaikki kuuluneet hänen suvulleen ja nyt esillä Itävallan kuuluisassa taidemuseossa Galerie Belvederessa. Marialla on täysi oikeus saada taulut takaisin, ja pyytää apua nuorelta lakimieheltä Randy Schoenbergilta (Ryan Reynolds), joka on niin ikään itävaltalaista emigranttisukua.

Randy on juuri aloittanut työt isossa asianajotoimistossa ja kotona on pieni vauva, joten hän on hieman vastahakoinen ottamaan taakakseen näin työlästä juttua. Maailmankuulut maalaukset ja velvollisuudentunto omaa historiaa kohtaan kääntävät kuitenkin hänen päänsä. Yhdessä Maria ja Randy lähtevät mukaan pitkään oikeustaisteluun. Matkalla Marian on kohdattava omat muistonsa onnellisesta perhe-elämästään Wienissä ja käytävä uudelleen läpi ne kivuliaat hetket, jolloin kaikki rakas riistettiin häneltä. Hän myös elää uudelleen raskaan pakomatkan Yhdysvaltoihin Fritz-miehensä kanssa. Kun oikeus lopulta tapahtuu, tietoisuus siitä, mitä kaikkea sodan myrskyissä menetettiin, jättää voitolle katkeransuloisen jälkimaun.

Kommentit & Pisteytykset

eskoaarne