Paras elokuva koskaan? No ei nyt sentään. Erinomainen elokuva kylläkin. J.K. Simmons vetää tunteella.

harr1v

Lievästi yläkanttiin annan tähtiä ja sen viimeisen puoli-tähteä pelkästään Simmonsin ansiosta.

IsoVauva

Huh huh olipas yllätys! Uskomattoman intensiivinen kuvaus jazz rumpalista(!!), joka on huomattavasti jännittävämpi kuin moni trilleri!

Elokuva on täysin kahden miehen show. Miles Teller, joka pääsee vihdoin näyttämään kykyjensä koko laajuden nuorena kunnianhimoisena rumpalina. Miehen fyysinen heittäytyminen rooliin on todella vaikuttavaa.
Leffan todellinen tähti on kuitenkin Oz:in uusinatsina tunnettu J.K Simmons musiikkikoulun opettajana. Miehen opetustavat ovat todellisia ääripään metodeja ja hän muistuttaakin Full Metal Jacketin armeija kouluttajaa enemmän kuin vähän. Hahmossa on kuitenkin toinen, herkempi puoli ja tämä nostaa miehen todella kiinnostavaksi. Simmons on roolissaan häikäisevän hyvä ja suorastaan komentaa ruutua, joka kerta kun hän sinne astelee. Miehen pelkkä kädenliike ja tuijotus saa aikaan kunnioitusta ja pelkoa, mutta odotas kun mies avaa sanaisen arkkunsa! Harvinaisen tylyä (ja hauskaa) tekstiä saavat oppilaat niskaansa!
Jos Simmons ei tästä roolisuorituksesta saa parasta mies-sivuosan Oscaria, niin uskoni menee raatiiin lopullisesti.

Jazzista ei leffasta nauttiakseen tarvitse tajuta mitään. Leffateatterissa äänimailma pääsi todella oikeuksiinsa ja musiikkikohtaukset on tehty uskomattoman mielenkiintoisesti ja jokaisen rummuniskun mukana elää ja tuntee. Loppu on käsittämättömän jännittävä vaikka siinä soitetaan vain rumpuja. Päähenkilön uskomattoman paineen ja palavan halun nousta legendojen joukkoon tuntee kaikilla aisteilla

Leffa omaa myös paljon samoja teemoja, kuin Black Swan. Täydellisyyden ja suuruuden tavoittelu ja sen saavuttamisesta maksettu hinta. Oliko se loppujen lopuksi sen arvoista? Leffa jättää miettimään pitkäksi aikaa ja nostaa pöydälle hyviä pointteja nykyisestä yhteiskunnasta. Sanotaanko nykyään liian helposti "hyvää työtä" ja täten tapetaan halu kehittyä ja ylittää itsensä, mutta missä menee raja liiallisessa intohimossa ja treenaamisessa? Jossain vaiheessa paineet menestymisestä nousevat kaikille liian suureksi.

Kerta kaikkiaan hieno elokuva ja vaikea kuvitella, että vuonna 2014 tehtiin tätä parempaa leffaa. En olisi ikinä uskonut, että niinkin vähän mielenkiintoa minussa herättävästä asiasta, kuin jazzista saataisiin näin paljon puhutteleva elokuva aikaan. Olisi pitänyt jo Black Swanista ottaa opikseen..

Suosittelen!!

korkkinado

Tulihan tämä ylistetty Oscar-magneetti katsottua. Hauska juttu, että normaalista rummunsoittamisesta saadaan aikaan näin jännittävääkin katsottavaa. Miles Teller=loistava. J.K Simmons=tarvitseeko sanoa se mitä monet muut ovat ennen minua sanoneet?

Masu

Whiplash on intensiivinen katseluelämys New Yorkissa asustelevasta 19-vuotiaasta Andrew Neimanista (Teller), joka haluaa ryhtyä jazzrumpaliksi. Hänelle tarjotaan mahdollisuus liittyä koulunsa kilpatason jazzbändiin nuorimpana jäsenenä. Tätä kurinalaista ja parhaimmista nuorista jazzmuusikkolupauksista koostuvaa ryhmää johtaa kunnianhimoinen ja vaativa Terence Fletcher (Simmons), joka odottaa oppilailtaan täydellisyyteen pyrkimistä ja äärirajoille yltäviä venytyksiä uhmaten kaikkia mahdollisia kestävyyskynnyksiä. Andrew joutuu tekemään valintoja elämänsä suhteen joko jatkamalla sen elämistä entiseen malliin tai tavoittelemalla pääsyä maan parhaiden jazzrumpalistien eliittiin.

Elokuva on oikea tunnevuoristorata, jonka tunnelma vaihtelee shokeeraavan tykyttävästä kivusta naurettavan hyvään kiusoitteluun. Teller ehtii käydä kaikki tunneskaalat läpi elokuvan aikana vuodattaen sekä verta että kyyneliä ja kokien sekä sydäntä raastavia epäonnistumisia että hikirauhasten pysäyttäviä onnistumisia. Kädet tahtovat oikeasti hiota kuin hyvää trilleriä tai kauhufilmiä katsoessa. Terveitä rajoja rikkova tunnustushakuisuus, vastoinkäymisten ylipääseminen ja ihmismielen periksiantamattomuus pääsevät suurennuslasin alle tässä mietteliäässä, värimaailmaltaan ruskehtavassa tekeleessä. J.K. Simmons on sanoinkuvaamattoman hyvä musertavana ja ahdistavan kyynisenä kykyjenetsijä Fletcherinä — joka onnistuu muistuttamaan hyvin paljon Full Metal Jacketin ryhmänkouluttaja Hartmania — mutta Miles Teller osoittautuu myös yllättävän sympaattiseksi pääosavalinnaksi, jonka katsoja haluaa oikeasti nähdä onnistuvan ja lyövän kaikki hänen kykyjään epäilleet vaakalaudalta.

Whiplash on synkkä ja hermoraunioksi tekevä debyyttiohjaus Damien Chazellelta, mutta sitäkin palkitsevampi katselukokemus laadukkaalla jazzmusiikilla varustettuna. Lyömätöntä leikkaus- ja näyttelytyötä trumpettien ja muiden puhallinsoitinten täydeltä, joka saa kyseenalaistamaan sekä paremmuuden tavoittelun järjettömyyttä että vaivannäön arvoisten onnistumisten painoarvoa kullassa.

Miketti

Elokuva on intensiivinen ja suorastaan tuoksuu musiikilta. Opettajan rooliin ei osaisi kuvitellakaan muita, kuin J.K Simmonsin.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Simmons on Oscarinsa ansainnut tässä jännitystä luovassa musiikkidraamassa nuoresta jazzrumpalista sekä tämän darwinilaista pedagogiikkaa harjoittavasta opettajasta. Miten pitkälle menestyksen tavoittelussa on terveellistä mennä? Onko unelmien eteen vuodatettu hiki ja veri kaiken sen arvoista? En ole aivan varma minkälaisen vastauksen Whiplash antaa näihin kysymyksiin. Kuten erinomainen elokuva ainakin, asettaa se enemmän kysymyksiä kuin tarjoilee vastauksia.

Musiikki on tässä kohdillaan, etenkin jos jazz yhtään kolahtaa. Ohjaustyö on sujuvaa ja muistuttaa pikkutarkkuudessaan jopa päähenkilönsä täydellisyyden tavoittelua. Minulle tuli tästä sekä temaattisesti että tyylillisesti mieleen David Fincherin The Social Network.

OZMOxD

Hieno elokuva, joka ansaitsisi ilman turhaa romanssia täydet pisteet minun kirjoissani.
Loppukohtaus on eräs hienoimpia mitä olen elokuvissa koskaan nähnyt. Ehdottomasti!

ratisti

Siitä harvinainen laatuleffa, että luulenpa melkein kaikkien tykkäävän siitä. Värikkäästi kirjoitettu ja antaa hiukan ajattelemisen aihetta... ja saattaa jopa buustata jotakuta nuorta tekemään jotain elämällään/elämälleen.

Överiyden rajoilla liikutaan, mutta sehän on viihdyttävää.

TatiTeThird

Aika huikeaa, miten intensiivisen rumpujen soitosta saakaan. Leffa on jännittävämpi kuin moni trilleri, jonka olen katsonut.
Näyttelijöistä on aika lailla kaikki sanottu jo, mutta sanonpa silti, että JK Simmons on loistava, mutta myös Miles Teller vetää jäätävästi. Raina on täysin näiden kahden show.

Tuntematon ohjaaja itselle, mutta tämän jälkeen jään odottamaan mielenkiinnolla äijän seuraavaa rainaa.

Uytp7

Kovaa settiä. Miles Teller on juuri ja juuri riittävän "karismaattinen" pääosaan. Edellinen on lainausmerkeissä siksi, koska J.K. Simmons käyttää kaiken karisman Oscarinkin miehelle tuoneessa sivuroolissaan, missä pikku vivahteet tuovat kiivaalle soitonopettajalle lisää uskottavuutta. Juonellisesti ei erityisen ihmeellinen filmi, mutta uskomattoman intensiivisesti kuvattu.

Kovin harvoin olen toivonut sormet sekä varpaat ristissä päähenkilön tekevän jotain, tässä tapauksessa siis soittavan rumpuja, niin hyvin, että se kelpaisi ankarimmallekin kuulijalle. Jotain näin ollen on selvästi tehty oikein, vaikken aivan ymmärräkään noin voimakasta intohimoa olla paras jossain, itselleni kun riittäisi olla tarpeeksi hyvä eli keskiverto.

Joka tapauksessa annan pisteet ehkä hieman yläkanttiin, takamuksen naulaaminen penkkiin on kuitenkin sellainen meriitti, mitä en voi tyystin sivuuttaa. Minunkin täytynee kehaista loppukohtausta, joka heittelee katsojan tunneskaalaa laidasta toiseen tarjoten tyydyttävän päätöksen tälle vinkeälle leffakokemukselle.

Addeh

Whiplash arvosana 4,25
2014
Damien Chazelle
Damien Chazelle
Austin Stowell, Jayson Blair, J. K. Simmons, Kavita Patil, Kofi Siriboe, Melissa Benoist, Michael Cohen, Miles Teller, Paul Reiser, Suanne Spoke