Vinski ja näkymättömyyspulveri

Alkuperäinen nimi:Vinski ja näkymättömyyspulveri
Valmistusvuosi:2021
Pisteytyksiä: 3
Tarkka arvio: 2.50

Vinski ja näkymättömyyspulveri sijoittuu kuvitteelliseen Hömpstadin kaupunkiin, joka on joutunut röyhkeän rikosaallon kouriin. Murrot ja ryöstöt ovat osa kaupunkilaisten todellisuutta, ja poliisia auttamaan tarvittaisiin nyt todellinen supersankari. Koulupoika Vinski (Kuura Rossi) tutustuu salaperäiseen apteekkariin (Martti Suosalo), joka tarjoaa Vinskille mahdollisuutta tulla Hömpstadin sankariksi.

Apteekkarin salaisuus on näkymättömyyspulveri, jonka avulla Vinski voisi auttaa rikosaallon kynsissä kamppailevaa kaupunkia. Supersankaruus ei kuitenkaan ole helppoa, kun samaan aikaan Vinskin äiti Krista (Pirjo Heikkilä) alkaa seurustella turvayrittäjä Anteron (Mikko Leppilampi) kanssa.

Hankalinta Vinskille on kuitenkin pitää omat sankarityönsä salassa. Hän on luvannut apteekkarille ettei paljasta pulveri salaisuutta kenellekään. Pelastaakseen Hömpstadin Vinskin täytyy todellakin olla näkymätön supersankari. Elokuva perustuu jo useita sukupolvia riemastuttaneeseen Aapelin kirjaan Koko kaupungin Vinski (1954).

Kommentit & Pisteytykset

Vilperi

4/10

Jautsi

Katselin tämän eilen tv:stä tallenteena. Alku on kuvastoltaan jotain Lasse-Maijan etsivätoimistoa, mutta kun äiti ja Antero pääsevät paremmin tapahtumiin mukaan, tyyli muuttuu omintakeisemmaksi, mistä pidin. Pirjo Heikkilä ja Mikko Leppilampi tekevät hyvät roolisuoritukset. Tykkäsin myös Anteron autosta, hieno valinta. Näkymättömyyspulveria sisältävä pullo on kiehtova. Tunnistin kyllä Porvoon näkymät, mutta ihmeen liettualaisilta vaikuttivat monet kaupunkimaisemat – ja siellähän niitä olikin kuvattu. Liekö ollut Vilnasta se kaareva talo, jota parikin kertaa näytettiin? Rikkaan tädin talo on kuin koru. Välillä oli puheesta vaikea saada selvää, kun musiikki oli niin kovalla. Piti sitten laittaa toosaan lisää ääntä, kun ei tv-tallenteeseen saanut tekstitystä.

TeeP