Boy From Shadows

Voi himpskutin himpskutti.. Kun tätä oli tunnin katsonut, olin täysin valmis hehkuttamaan varmaa Oscar-voittajaa vuoden parhaaksi elokuvaksi, sillä leffan alku on todella mukaansatempaava, ihmisläheinen ja hauska. Dialogit ovat nokkelia, leffa antaa aihetta ajattelemiselle ja hahmot on luotu hienosti. Sitten huippuomaperäinen ja täysin omaa uraansa kulkeva kokonaisuus alkaa kääntymään aivan väärään suuntaan ja pian tuntui, että seuraan taas yhtä kliseistä ihmissuhdedraamaa. Vaikea lähteä ensi-istumalta neuvomaan mihin raiteelle leffa olisi pitänyt ohjata, mutta omaan makuuni loppu meni turhan simppeliksi.. Onhan tuollainen loppu ja erakon ajatusmaailma käyty useasti ennenkin valkokankaalla läpi.

Yli puolivälin paikkeille leffa inspiroi minua, haastoi ja sykähdytti elokuvakokemuksena, mutta taika katoaa kuin salamaniskusta. Up in the Air tuntuu niin realistiselta ja aidolta elokuvalta, mutta loppupuolella tapahtuvat irrallisuudet ja päähenkilön "kasvatuskohtaukset" etenevät niin kärjistetysti, että luonnollisuus kärsii pahoin.

Pidin silti ihmisten esittämisestä ihmisinä, eikä stereotyyppisinä koneina, joita leffoissa nähdään niin paljon. Näyttelijät olivat loistavia; Clooney ja Farmiga näyttelevät korkealla tasolla ja Anna Kendrickin pirtsakka hahmo piristi koko leffaa. Jason Reitmanille täytyy antaa myös kiitosta hyvin tiettyyn pisteeseen saakka etenevästä käsikirjoituksesta ja upeasta ohjauksesta.

Romanttisten komedioiden aatelia ja vaatii kyllä toisen katsomiskerran, ennen kuin lopullinen tuomio on valmis, mutta en ihan kiitettävää arvosanaa ainakaan vielä uskalla antaa.

Dreamer

Tusinahömppää vähän tyylikkäämpi ja kylmempi eli samalla realistisempi versio. Uran ja perhe-elämän yhteensovittaminen on vaikeaa, mutta molemmissa on puolensa. Leffan parissa viihtyy senkin vuoksi ettei se kompastele kliseisiin. Toisaalta se ei myöskään mene niin ihon alle kuin sen ehkä oli tarkoitus. Clooney ja Farmiga ovat mainioita ja heidän kemiansa pelaa. 7/10

Keräilijä

Oikeastaan yllätäv hyvä.
3,5/5

Titan90

Perusvarma draamaelokuva miehestä (Clooney), jonka työnkuva on lentää ympäri Yhdysvaltoja erottamassa porukkaa. Oma elämänkatsomus pitää arvossaan nimenomaan yksilön vapautta kaikesta mahdollisesti ja niinpä ilmassa etenevä kulkuväline on hänelle enemmän koti kuin mikään muu. Perhettä ei ole ja lähisukulaisetkin ovat etäisiä hahmoja jossakin rajamailla.

Kuten monella muullakin alalla, myös konsultoinnissa tietokoneet ovat kuitenkin ottamassa valtaa ja Clooney näyttelemä Bingham saa kauhukseen tietää firman pohtivan siirtymistä etäpotkuihin, jolloin myös työntekijöiden on mahdollista asettua paikoilleen. Kovan protestoinnin jälkeen he lähtevät yhdessä uuden ajatuksen äidin kanssa perehtymään erottamisen filosofiaan, joka on omanlaistaan taidetta sekin. Matkalla Bingham joutuu kovan pohdiskelun eteen, kun oma sisko on menossa naimisiin, kollega arvostelee miehen arvomaailmaa ja elämään astuu nainen, joka laittaa tämän samaisen maailman koville.

Up in the Air on turvallinen hyvän mielen draamaelokuva, vaikka sen aihetta ei ensiksi sellaisena pitäisi. Clooney vetää perusvarman roolin rautaisena ammattilaisena ja hänen kemiansa sopivat hyvin yhteen kumpaisenkin naisnäyttelijän kanssa. Elokuva onnistuu myös herättämään ihan aitoa moraalista pohdintaa katsojassa ja saa myös miettimään omia elämän filosofioita. Mikä lopulta on kaikkein tärkeintä ja miten sitä tulee tavoitella? Hienot ylhäältä kuvatut kaupungit siirtymien aluissa tuovat pienen tyylikkään lisänsä elokuvaan. Ei ehkä aivan hypetykensä arvoinen, mutta kannattaa antaa teokselle mahdollisuus.

ambbe

andy