Underwater

Pisteytyksiä: 21
Tarkka arvio: 3.00

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Aikas maukas vedenalainen monsterielokuva! Tämä jäi ilmeisesti ilmestyessään jotenkin heikon markkinoinnin uhriksi, ja sen takia meni monelta, mukaanlukien itseltäni ihan täysin ohi. Mä tykkään tän tyyppisistä elokuvista yleensä ja olisin varmaan tämänkin katsellut aiemmin jos olisin siitä ollut tietoinen. Sittemmin tätä toki on monet ylistäneet ja mainostaneet mulle. Ei Underwater nyt ihan sitä kaikkea ylistämistään lunastanut ainakaan näin ekalla katselulla, mutta pirun viihdyttävä leffa on kyseessä kuitenkin. On suorastaan piristävää nähdä tälläistä vanhanliiton scifikauhumeininkiä tälläin 2020-luvulla. Tämähän toi vahvasti Alienit ynnä muut mieleen. Tietenkin myös Deepstar Sixin, Leviathanin ja Cameronin Abyssin kaltaiset merenpohjaseikkailut myöskin. Underwater tuntuukin monessa kohtaa Alienin tyyliseltä avaruuteen sijoittuvalta elokuvalta, vaikka se sijoittuu syvälle merenpinnan alle. Ihmisillä on päällä paineenkestävät puvut, kaikkialla on pimeää, painovoima pelittää erilailla, no onhan siinä yhtäläisyyksiä. Leffa kertoo siis Kirsten Stewartin esittämästä naisesta joka on hommissa merenalaisella porausasemalla. Yhtäkkiä paska osuu tuulettimeen, kun koko mesta käytännössä alkaa romahtaa. Muiden eloonjääneiden kanssa sitten yritetään selviytyä toiselle asemalle, josta voitaisiin saada apua pääsyyn takaisin pinnalle. Siinä matkalla sitten alkaa hahmottua, että mikä siellä syvyyksissä aiheuttaa hämminkiä. Kun siihen sitten lopulta päästään, niin onhan se hienoa katsottavaa. Erityisesti ihan lopussa merenpohjassa kuumotteleva valtava hirviö pisti hymyn huulille!

Ehdottomasti tätä voi suositella vedenalaisten kauhujen ystäville. Tokihan tässä on kliseitä roppakaupalla eikä elokuvan tieteisaspektit ole hetkeäkään vedenpitäviä (hehheh), mutta viihdearvo on kohdillaan eikä tätä pidä liian vakavissaan ottaakaan. Tunnelma korvaa varsinaisen uskottavuuden oikein toimivasti.

KaiZeri
Mowgli