Chinook

On pakko tunnustaa, että osa kokemastani jännityksestä perustui vain siihen, että olin lukenut etukäteen, että loppu on odottamaton. On leffa siitäkin huolimatta mielenkiintoinen ja pitää otteessaan. Tunnelma on jatkuvasti piinaava ja hieman pelottavakin, vaikka leffassa on paljon hetkiä. jolloin juuri mitään ei tapahdu. Luulenpa, että leffan menestys johtuukin osittain siitä.

Hahmot ovat todella mielenkiintoisia, sillä niistä kerrotaan enemmän vain vähitellen. Loppuratkaisu tosiaan on odottamaton ja sitä kannattaa kyllä odottaa. Näyttelijäntyö on vakuuttavaa, onhan remmissä vanhoja konkareita. Jonkin verran miinusta tulee supersankaritoimintaan liittyvistä kohtauksista, sillä erityisesti niihin liittyvä musiikki menee hieman yli.

Hiisi

Ristiriitaisimpia elokuvia mitä olen pitkään aikaan nähnyt. Onko tämä nyt sitten joku vaihtoehtoinen super-sankari elokuva? Suurimman osan ajasta on vaikea sanoa toimiiko juttu vai ei, mutta kumminkin huomion arvoinen elokuva mielestäni. Tunnelmaltaan tämä on mukavan kolkko ja loppuratkaisu on onnistunut.

IronMaiden

Perus Shyamalania. Leffa paranee huomattavasti loppua kohden, ja lopun yllätys pudotti sohvalta. Sekä Willis että Jackson hoitavat työnsä moitteetta.

IsoVauva

Tämä yleisesti M. Night Shyamalan:in toiseksi parhaaksi leffaksi tituuleerattu Unbreakable on ollut katselulistallani jo noin kymmenen vuotta ja nyt viimein sain aikaiseksi katsoa sen.

Tunnelman luominen on Shyamalan:in suurin yksittäinen ja ehkä jopa ainoa vahvuus ja sitä tämä vakavahenkinen supersankari leffa tihkuukin. Koko leffan ajan on mystisen synkkä yleisilme ja fiilis. Hidastempoinen ja viipyilevä tarina tukee tätä oudon jännää tunnelmaa.
Mitään kovin merkittävää leffassa ei kuitenkaan tapahdu ja dialogi on paikoin varsin tönkköä jöötiä. Parhaimpana esimerkkinä jäi mieleen harvinaisen tökerö "friends don't shoot friends" kohtaus.
Myös välillä ihmeelliset, muka taiteellista näkökulmaa hakevat kamerakulmat ärsyttivät melkoisesti. Ne eivät mielestäni tuoneet kohtauksiin mitään lisäarvoa, vaan tuntuivat vain ohjaajan omalta kamera masturboinnilta. Yritti siinä katsojille ja eritoten itselleen todistella, että minä olen käynyt leffakoulua...

Pääosan esittäjät Willis ja Jackson ovat totutun loistavia ja lapsinäyttelijöiden valitsemisessa Shyamalanilla on ihmeellinen taito.
Pakollinen lopputwisti oli ihan jees, mutta ei mikään tajunnanräjäyttäjä, niin kuin etukäteen odotin.

Monen vuoden odotukset niskassa tämä jätti ehkä hitusen kylmäksi, mutta siltikin erittäin tunnelmallinen pätkä muutamalla hienolla kohtauksella. Unbreakable oli myös huomattavasti edellä aikaansa, sillä ei 2000-luvun alussa tehty mitään synkän realistisia sarjakuva elokuvia. Se oli vasta kuluvan vuosikymmenen juttu.

JuhoTsu

Ihan hyvä trilleri! Bruce Willis ja Samuel L. Jackson tekevät loistavat roolisuoritukset jälleen kerran. Ei ihan "mainstream" elokuva..
Kun elokuva alkoi lähestyä loppuaan, ajattelin että eihän tässä mitään varsinaista loppua ole, kunnes viime minuuteilla selvisi todella paljon asioita elokuvasta! Hyvä juonenkäänne siis.

Ludil

M. Night Shyamalanin ”Unbreakable” tarjoaa omaperäisemmän, viihdyttävän ja etenkin varteenotettavan vaihtoehdon blockbuster-supersankarirainoille kyllästyneille. Tavallaan tarina tavanomaista tahvoa väkevämmästä Bruce Williksestä ja tämän itsensä oivaltamisesta ei edusta uusia tuulia elokuvain rintamalla, mutta kun tutut juonikuviot kerrotaan tavalla, joka itsessään kertoo tekijöiden innostuksesta ja arvostuksesta nörtähtäviä sarjakuvaideologioita kohtaan, elokuva maistuu freesimmältä kuin arvaisikaan. Kiitokseni suon sille, että käsikirjoitus tekee oman versionsa jostain perinteisestä pop-rallista: metodi on usein omiaan synnyttämään jotain uutta ja persoonallista, kuten vaikkapa Tim Burtonin Batmanit.

”Unbreakablen” kukaties erikoisin ratkaisu on esittää sen hahmot, herra Lasi ja herra Särkymätön, ikään kuin vakavan draaman päähenkilöinä. Miljöö ja sivuhahmot ovat yhtä harmaan totisia, mutta kekseliäintä onkin se, kun liikaa sarjakuvia lukeneen herra Lasin sarjiksiin pohjautuvat rinnakkaisuniversumiteoriat- ja filosofiat muuttavat tavallisen draamalandian joksikin elämää suuremmaksi fantasiaksi – ja samalla eivät muuta, kuten Särkymättömän tylsistä parisuhdejaarituksista voi päätellä. ”Splitissä” tykkäsin samasta eli erikoisien ominaisuuksien vaihtoehtoteorioista, jotka ovat sinänsä humoristisia, mutta jotka esitetään elokuvissa uskottavasti ja mukaansatempaavasti, vailla mitään sen koomisempaa tarkoitusta. Loppupuolen kohtaus, jossa Särkymätön seisoo ruuhkassa ja löytää sankariminänsä, tukee kokonaisideaa dramaattisilla saundeillaan. Viimeinen twisti, vaikka sen jo entuudestaan tiesin, on kuin silaus sille, miltä hyvän tarinan tulee näyttää: sen pitää olla säväyttävä.

Koska elokuva oli maltillinen ja eräällä tavalla pienimuotoinenkin Teräsmies-tarina, odotan mielenkiinnolla Shyamalanin ”Glassin” näkemistä, koska siltä voi ”Unbreakablen” ja ”Splitin” jälkeen toivoa vain jotain omaperäistä ja mukavan vinksahtanutta, jota aiemmat leffat ovat itsenäisinä osinaan kenties pohjustaneet...

Seonsiinä

Positiivinen yllätys. Vaikka tiesihän sen että Shyamalan/Willis yhtälö toimii ja vielä Samppakin kehissä.

Sinipiika

Yllättävän hyvä Bruce Willis-leffa! Mäiskintä on karsittu minimiin (hyvä niin), mutta draamaa ja yllättäviä käänteitä on riittämiin. Kokonaisuudessaan melko yksinkertainen ja hidastempoinen elokuva jäi mietityttämään.

Positiivinen yllätys.

whatever

WreckMe666

Unbreakable - särkymätön
Unbreakable - särkymätön arvosana 3,68

Unbreakable - särkymätön (2000)

Alkuperäinen nimi: Unbreakable

Trilleri,
2000
K15
M. Night Shyamalan
M. Night Shyamalan
Bruce Willis, Charlayne Woodard, Eamonn Walker, Robin Wright, Samuel L. Jackson, Spencer Treat Clark