andy

The Matrix Resurrections on lievä pettymys vaikka ei nyt aivan onnetonkaan elokuva ole. Tuntui vähän erikoiselta 18 vuoden tauon jälkeen että Matrixista tehdään tälläinen metatason sekasoppa jossa muutama visuaalisesti kekseliäs toimintakohtaus on mukana. Keanu Reevesiä ja Carrie-Anne Mossia on mukava nähdä jälleen Neon/Andersonin ja Trinityn rooleissa, mutta vastaavasti uudet pahikset häviävät 100-0 Hugo Weavingille. Parista kepeästä ideasta huolimatta melko vaatimaton Matrix elokuva.

IsoVauva

Olipas erikoinen jatko-osa. Eiköhän kaikille leffan katsoneille käynyt selväksi ettei ohjaaja Lana Wachowskilla ollut mitään oikeaa halua tehdä elokuvaa, mutta studio käytännössä pakotti ja jonkinsortin "kostoksi hän väänsi sitten tällaisen kalkkunan. Tämä kun sanotaan suoraan elokuvassa, melkoisessa meta-hengessä.

Elokuva ei tosiaan ole kummoinen ja kenties huonoin näistä Matrix jatko-osista, mikä on jo saavutus itsessään. Pakko kuitenkin vähän antaa ohjaajalle rispektiä, että leffa ihan suoraan tylyttää studiota ja turvallista ja tuttua jatko-osaa halunneita ihmisiä. Elokuvan ensimmäinen tunti on hyvin kummallinen kaikkine metajuttuineen ja se onnistuikin jo pelkästään tästä syystä viihdyttämään minua. En ihan tällaista odottanut!

Kun leffan varsinainen kevyehkö juoni, jossa käytännössä vain pelastetaan Trinity, kuitenkin starttaa, niin tylsistyin nopeasti. Kestoa on ensinnäkin ihan liikaa tälle tarinalle. 2,5h tuntia.... Hohhoijaa! Vielä suurempi pettymys oli kuitenkin se, että action oli todella tympeää, mielikuvituksetonta ja paikoin suorastaan ruman näköistä. Jos jotain Matrix leffalta odottaa, niin sentään sitä, että toiminta olisi komeaa!

Ensimmäinen tunti korottaa tähtiä hiukan, sillä niin suoranaista vittuilua se oli studiolle ja meille katsojille, mutta ei tämä kyllä hyvä leffa kokonaisuudessaan ole. Jälleen kerran yksi kehno Matrix jatko-osa! Ei kiitos enää lisää näitä!

Paranoid

Matrix nelonen alkoi sangen lupaavasti ja vanhoja muisteltiin urakalla. Leffa on aika paljon sarjan ensimmäistä elokuvaa jäljittelevä ja puolen välin jälkeen ainakin oma mielenkiinto herpaantui pahasti.
Pitkiä keskusteluja muka-syvällistä shaibaa, hoh hoijaa...

Kaks puol.

Villetys

Matrix Resurrections tarjoaa aika keskinkertaisen jatko-osan Matrixiin ja se onkin näistä neljästä heikoin. Juonessa Keanu Reevesin esittämä Neo on suunnitellut kolme aikaisempaa Matrix peliä ja nyt hänen on suunniteltava neljäs osa niihin yhtiön painostuksesta. Kahvilassa hän törmää Carrie-Anne Mossin esittämään Tiffanyyn, joka tuo vanhat muistot mieleen ja mies edelleen joutuu taistelemaan todellisuuden ja kuvitelman välimaastossa. Oman lisänsä tuo vielä Yahya Abdul-Mateen esittämän uuden Morpheuksen paluu. Visuaalisesti elokuva on hienoa katsottavaa ja siinä onkin onnistuttu mainiosti. Pituudeltaan taas elokuva on aivan liian pitkä ja se tekeekin siitä paikoiten jopa pitkäveteistä seurattavaa. Uudet näyttelijät tuovat ihan hyvää vaihtelua hahmoihin, mutta kokonaisuutena näyttely on keskitasoista. Lopun taistelut on kuitenkin ihan hyvin tehty ja zombiemaiset ihmismassat pistävät huvittamaan.

Addeh

2021
The Matrix 4
Lana Wachowski
Aleksandar Hemon, David Mitchell, Lana Wachowski
Carrie-Anne Moss, Christina Ricci, Jada Pinkett-Smith, Keanu Reeves, Lambert Wilson, Neil Patrick Harris, Priyanka Chopra Jonas