The Cannibal Man

Elokuvasta

Elokuvan nimi: The Cannibal Man
Genret: , ,
Maat:
Alkuperäinen nimi:La semana del asesino
Valmistusvuosi:1972
Pisteytyksiä: 3
Tarkka arvio: 3.00

Kommentit & Pisteytykset

Joku

The Week of the Killer on aika mielenkiintoinen elokuva. Ei välttämättä täysin tasalaatuinen, mutta mielenkiintoinen. Ensinnäkin elokuva sai bannia briteissä aikoinaan jo pelkästään nimensä takia. Tätä siis markkinoitiin nimellä ”Cannibal Man”. Sana kannibaalihan oli tunnetusti brittisensoreille ihan liikaa, eikä siinä varmaan kauaa tarvinnut miettiä, miten Kannibaalimies -nimeä kantavan elokuvan kanssa menetellään. No, tuo katsojia kannibaaligenren maineella kosiskeleva nimi on äärimmäisen harhaanjohtava. Leffalla ei nimittäin ole mitään tekemistä kannibalismin kanssa, edes etäisesti. Video Nasty -listalle päätyminenkin on siis sinällään aika epäoikeudenmukaista, kyseessä kun ei ole edes mitenkään poikkeuksellisen väkivaltainen elokuva. Väkivaltainen toki, muttei mitään gore-ilottelua. Alun aidot kuvapätkät teurastamolta joissa naudan kurkusta lasketaan veret ämpäriin voi tietysti olla jollekin pullanmutustajalle liikaa. Leffa kertookin siis teurastamolla työskentelevästä Marcosta, joka puolivahingossa tyttöystäväänsä puolustaessaan nuijii hermostuneen taksikuskin kivenmurikalla hengiltä. Tähän tilanteeseen johtanut riita on muuten ihan absurdin naurettava. Marco ja tämän tyttöystävä menee taksiin imuttelemaan ja lähestulkoon aloittaa itse aktin siinä takapenkillä. Kun taksimies sitten kyrpiintyy kuuntelemaan pariskunnan lussutusta ja heittää nämä ulos, niin Marco päättää että eihän tästä kyydistä tarvi mitään maksaa. Että haista vittu vaan, mehän ei makseta. Siitä se ajatus sitten lähtee. Taksimiehen kuoleman tultua lehtiin, Marco alkaa kuumotella kiinnijäämistä. Loput leffasta onkin sitten sitä, että joku saa tietää tapahtuneesta ja Marcon pitää ottaa yksi kerrallaan nämä uteliaat epäilijät hengiltä. Erilaisin keinoin tietysti. Elokuva saa monessa kohtaa lähes koomisia piirteitä, kun Marcolla alkaa kiikut heilua. Samalla seurataan tämän ja yhden toisen miehen välistä vahvasti homoseksuaalisia sävyjä saavaa suhdetta. Meininki on melko outoa, mutta ei järin viihdyttävää. Leffa laahaa monessa kohtaa eikä juoni tarjoa mitään suurempia ahaa-elämyksiä. Sinällään tää on kyllä mielenkiintoinen tapaus, kun kyseessä on vielä espanjalainen tuotanto. Jonkinlaista syvempää sanomaakin on tässä sanottu olevan ja hiukan rivien väliin piilotettua kritiikkiä Francon ajasta. Itse en ole perehtynyt tuohon Espanjan tuonaikaiseen historiaan niin paljoa, että osaisin vetää tästä mitään lankoja juurikaan yhteen. Homoseksuaalisuuden kuvaaminen kuitenkin tuonajan espanjalaisessa elokuvassa on kyllä taatusti jo itsessään ollut melko kohauttavaa.

Kaikenkaikkiaan sanottakoon, että The Week of the Killer on epätasaisuuksistaan huolimatta kiintoisa ja katsomisen arvoinen draaman ja kauhuelokuvan sekoitus. Se ei ole mikään viihdepommi, mutta eipä tätä missään nimessä olisi keskenkään jättänyt. Varmaan voisin jopa joskus uudelleenkin katsoa.

Lord Tensai
Bad Lieutenant