Teit meistä kauniin

Alkuperäinen nimi:Teit meistä kauniin
Valmistusvuosi:2016
Pisteytyksiä: 82
Tarkka arvio: 2.95

Ala-asteikäinen Toni Wirtanen muuttaa isänsä kuoltua äitinsä Mervin kanssa Heinolaan. Muutamaa vuotta myöhemmin Toni tutustuu Lautalan Anttiin, jonka kanssa perustaa punk-bändin. Pian mukaan liittyy Antin ystävä Simo ”Sipe” Santapukki ja bändi saa nimekseen ”Apulanta”. Sipe iskee silmänsä vaihto-oppilasvuottaan Heinolassa viettävään punk-henkiseen Mandyyn, joka päätyy lopulta Apulannan basistiksi. Mandyn myötä Apulanta saa uutta nostetta, mutta samalla tyttö myös sekoittaa pahamaineisen Tuukka Temosen poikien ja bändin elämään. Sipe kipuilee Mandyä kohtaan palavien tunteidensa kanssa samaan aikaan kun kotona pelätään pikkusiskon terveydentilan sekä vallalla olevan taloustilanteen vuoksi. Myös Tuukan vanhemmat taistelevat laman kovaa kouraa vastaan – kohtalokkain seurauksin. Tonin äiti puolestaan katselee virastaan käsin tilannetta hyvinkin läheltä ja kannustaa kauhuesimerkkien saattelemana poikaansa valitsemaan ammatin, jolla työllistyä. Poikien sydän sykkii kuitenkin yhä kasvavassa määrin musiikin mukaan, eikä kohtaloa vastaan voi taistella lopulta kukaan. Samaan aikaan kun Suomi devalvoi ja markka pistetään kellumaan, Apulannan pojat kokevat nuoruuden kasvukivut, elämän raadollisuuden sekä ensirakkauden kipeät haavat. Kaiken tuon alla Apulanta itsessään vahvistuu vahvistumistaan ja rikkoo lopulta tiensä koko kansan tietoisuuteen.

Elokuva pohjautuu tositapahtumiin ja kertoo paitsi Apulannan syntytarinan, myös poikien kasvutarinat sekä antaa läpileikkauksen 90-luvun lamaan.

Arviot

Salatut elämät Apulanta Edition.

Sanotaan nyt suoraan etten ole koskaan ollut mikään fani vaikka ysäri- ja laman lapsi sekä silloisen kotimaisen musiikin ystävä olenkin. Itse asiassa olen tavallaan inhonnut koko yhtyettä jo sen alkuajoista lähtien. Meillä päin Apulanta leimautui lähinnä kaikkien emoilevien pehmoteinikapinallisten ykkösbändiksi ja sen kaikki kappaleet luukutettiin meidän normaalien korvissa nopeasti kuoliaaksi. Normaalilla tarkoitan tiestysti kaikkia iä […]

Arvosteltu: 26.05.2017

Kommentit & Pisteytykset

Joku

En oo ikinä ollut mikään Apulanta-fani tai edes kovin kartalla bändin musiikista, mutta lähtökohtaisesti kaikki kotimaiset musahistoriikit ja elokuvat kiinnostaa aina. Teit meistä kauniin olikin positiivinen yllätys. Siinä missä se on kuvaus Apulanta -yhtyeen syntymisestä se on myös samalla oikein menevä nuorisoelokuva joka käsittelee samalla niitä perinteisiä teemoja joita tänkaltaisissa elokuvissa yleensä näkee. Teit meistä kauniin tekee sen kuitenkin kliseisyydestään huolimatta tyylillä ja erityisesti leffan vahvat roolisuoritukset nostaa tämän pisteitä reilusti. Olisin ehkä antanu leffalle kolme tähteä sen viihdearvosta pelkästään, mutta Sinisalo-Manner-Panula -kolmikko vetää kyllä niin hienosti roolinsa nappiin, ettei voi kuin kehua. Erityisesti itse Tuukka Temosta esittävä Iiro Panula on ihan helvetin hyvä angstisena teininä. Roope Salminen jää selvästi pääporukan heikoimmaksi lenkiksi, enkä oikein hetkeäkään kokenut katsovani mitään muuta kuin, no Roope Salmista.

Teit meistä kauniin onnistuu raapaisemaan perinteistä pikakelauksella vedettyä bändikuvausta syvemmältä. Sai myös kyseisestä bändistä aika ulalla olevan katsojan liimautumaan television ääreen. Oikein hyvää viihdettä. Puolikas tähti vielä mainitsemistani rooleista.

JoonaPrkl

2,5