Tappava pelko

Pisteytyksiä: 8
Tarkka arvio: 3.50

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Takuulla yksi tylyimmistä grindhouse-elokuvista mitä on koskaan tehty. Samalla myös yllättävän aliarvostettu ja tuntematon teos. Fight For Your Life on äärimmäisen nuhjuinen sukellus verisen väkivallan, rasismin, raiskaamisen ja koston äärelle. Täytyy heti kättelyssä sanoa, että tämä elokuva ei taatusti sovi kaikille. Itse rakastan vanhoja b-elokuvia ja ennen kaikkea ajatuksia herättäviä elokuvia. Fight For Your Life onnistuu olemaan samalla sekä vastenmielinen ja ahdistava, mutta myös erinomaisen viihdyttävä elokuva. Monesti nämä tän alalajin roskaelokuvat on lähinnä jompaa kumpaa. Fight For Your Life on kuitenkin hyvin näytelty ja toteutettu kokolailla niin hyvin kuin budjetti on antanut myöden ja se tekeekin tästä varsin uskottavan. Etenkin molempien yhteentörmäyksen puolien pääjehujen esittäjät Robert Judd ja William Sanderson vetää todella kovat roolit. Toinen perhettään puolustavana isänä ja toinen vankilasta karanneena höyrypäänä. Tälläisestä home invasion -meiningistä tulee väkisinkin mieleen genreklassikot kuten Last House on the Left tai House on the Edge of the Park. Nostan kuitenkin omilla listoillani Fight For Your Lifen jopa näiden ohi. Tässä on jotenkin vielä kouriintuntuvampi tunnelma ja ote pysyy mun mielestä paremmin yllä. Fight For Your Life menee myös rasistisen kielenkäytön ja sadistisen väkivallan kanssa ihan sinne asteikon kärkipäähän, joka tekee elokuvasta vielä terävämmän katselukokemuksen. Leffan sanoma on tietenkin antirasistinen vaikka ilmeisesti tämäkin hieman ymmärrettiin väärin omana aikanaan (en kyllä ymmärrä miten tästä saa rasismia ihannoivan elokuvan mielessään aikaan). Siltikään en usko, että tälläistä elokuvaa olis edes mahdollista tehdä tänäpäivänä. Niin karua puhetta etenkin William Sanderson suoltaa jatkuvalla syötöllä. Elokuvassa on kuitenkin ehdottomasti tyydyttävä lopputulema joka palkitsee katsojansa. Leffa myös alleviivaa toimivasti vanhaa tuttua teemaa siitä, että mikä onkaan sitä todellista miehisyyttä ja rohkeutta.

Fight For Your Life meni vähemmän yllättäen aikoinaan täyskieltoon eli video nastyjen listalle briteissä, eikä ole itseasiassa tähänkään päivään mennessä saanut koko maassa edes julkaisua. Onneksi jenkkiläinen William Lustigin pyörittämä Blue Underground on tämän dvd:nä julkaissut, kyseessä kun on ihan aidosti lähes täysosuma omassa lajissaan. Alkuperäiset kameranegatiivit hävisi tarinan mukaan hurrikaani Sandyn tuhojen myötä vuonna 2012, joten luultavasti tämä dvd-julkaisu on myös se johon on tyytyminen jatkossakin. Eipä siinä, tyhjää parempi sekin. Elokuvaa itsessään suosittelen kyllä ihan kaikille vanhojen exploitaatiofilmien ystäville. Tämä leffa iskee nyrkillä päin katsojan kasvoja, vielä näin yli 40 vuotta ilmestymisensä jälkeenkin.

Pelimies

Kunnon törkyinen Eksplotaatiopätkä, jossa kulttuurillisesti monimuotoinenen vankikarkuritrio piinaa afro-oletetun pastorin perhettä ja muita läheisiä, kunnes pastori saa tarpeekseen ja osat vaihtuvat.

William Sanderson veti uransa ainoa pääroolin öykkärirasistina eri hyvin ja leffa ei todellakaan ole rasismia ihannoiva, vaan sitä vastaan, vähän tyyliin kuin Fullerin White Dog, toinen samaa aihetta käsittelevä mestariteos, jonka sanoma tulkittiin aikoinaan väärin.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vilperi