Eastwood ja Hanks ovat luoneet trilleriä ja oikeussalidraamaa yhdistävän tehokkaasti etenevän elokuvan mistä ei juuri turhaa kohtausta löydy.

Kameran puolelta vakituiseksi ohjaajaksi siirtynyt Clint Eastwood jatkaa American Sniperin (2014) jälkeen tarinalla toisenlaisesta amerikkalaisesta sankarista Chesley `Sully` Sullenbergeristä (Tom Hanks). Eastwood ja Hanks (yllättävää kyllä) nyt vasta ensimmäisessä yhteistyössään ovat luoneet trilleriä ja oikeussalidraamaa yhdistävän tehokkaasti etenevän elokuvan mistä ei juuri turhaa kohtausta löydy.

Jokaisella Sully-elokuvaa katsomaan lähtevällä on varmasti ennakkokäsitys Hudsonin-ihmeeksi kutsutusta lentokoneen hätälaskusta hyiseen Hudson-jokeen tammikuussa 2009 ja viimeistään elokuvan alaotsikko paljastaa tapahtuman lopputuloksen. Elokuva esittääkin tarinan pääpiirteet jo tietäville katsojille paljon mitä jos -kysymyksiä niin lentokoneen putoamisen tutkinnassa kuin kapteeni Sullyn mielenmaailmassakin.

Elokuva ei siis keskity itse onnettomuuteen vaan tapahtumiin sen jälkeisen tutkinnan aikana johon Todd Komarnickin käsikirjoitus, perustuen Sullenbergerin kirjaan, lisää tehokkaasti useita takaumia tapahtumasta ja Sullyn painajaisista, luoden pakkolaskua odottavalle katsojalle koko ajan tiivistyvän tunnelman. Näissä painajaisissa näytetään rohkeasti 9/11 mieleen tuova mahdollinen kauhuskenaario, joka varmasti herättää erityisesti amerikkalaisessa yleisössä keskustelua, vaikka noista tapahtumista on kohta jo kulunut 15 vuotta. Sully yhdistyy siis temaattisesti, sekä lennonvalvomon, että pelastushenkilökunnan toimintaa kuvaaviin elokuviin kuten United 93 (2006), mutta sen tapahtumat ovat pienimuotoisempia sijoittuen pääasiassa kuulustelu- ja hotellihuoneisiin.

Hienojen VFX-efektien, sekä suuremman ja tarkemman kuvan mahdollistavien IMAX-kameroiden (joiden täyttä potentiaalia ei Suomen teattereissa pääse näkemään) käyttö luo itse onnettomuuden kuvaukseen pelottavan realistisen vaikutelman. Tämän päivän amerikkalaiselokuvan James Stewart-henkinen jokamies Tom Hanks vetää roolinsa varmuudella tuoden hyvin esiin Sullyn ristiriitaiset tunteet ja ammattitaidon lentäjänä. Sivuosat toimivat vaihtelevasti Aaron Eckhartin ajoittaisen Comic relief osassa toimivasta perämiehestä, Anna Gunnin (Breaking Bad) asialliseen tutkintalautakunnan jäseneen ja itse lennon matkustajiin joista osan toiminta saattaa jopa ärsyttää katsojaa. Tapahtumia Sullyn vainoamiseksi kehkeytyvästä tutkinnasta on varmasti dramatisoitu, vaikka hän joutui oikeastikin syytetyksi toiminnastaan, joka olisi saattanut vaarantaa matkustajien hengen.

Clint Eastwood on ammattitaitoisella ohjaustyöllään halunnut keskittyä amerikkalaisten ja ennen kaikkea New Yorkilaisten sankaritarinan kuvaukseen, jota Hanksin näyttelemä sankariksi nostettu Sully myös itse elokuvassa korostaa.

Zero95

American Beauty arvosana 4,09
American Beauty

Sully - Uroteko Hudson-joella
Sully - Uroteko Hudson-joella arvosana 3,51

Sully - Uroteko Hudson-joella (2016)

Alkuperäinen nimi: Sully

Draama
2016
Clint Eastwood
Chesley Sullenberger, Jeffrey Zaslow, Todd Komarnicki
Aaron Eckhart, Anna Gunn, Autumn Reeser, Holt McCallany, Laura Linney, Tom Hanks