Dreamer

Olihan siinä vähän väkisinväännetyn vastakkainasettelun makua, mutta tyylikäs draamahan tämä on. Seuraavana yönä olin matkustajakoneessa joka ajautui päin terminaalia ja räjähti, joten ihan hyvin jäi päälle lentopelon tunne. 7/10

Sinipiika

Kiinnostava elokuva kaikin puolin! Sai ajattelemaan sitä, mikä ero nykyisillä niin sanotuilla sankariteoilla on menneisiin: ennen huipputeknologian aikakautta oli käytössä vain silminnäkijöiden todistuksia, ehkä joidenkin tutkijoiden arvioita ja itse mukana olleiden kokemus. Nyt voidaan analysoida ja tallentaa tilanteita ihan eri tavalla, ja lopputulos ei välttämättä vastaa yhtään asianosaisten muistoja ja kokemuksia. Riittääkö se, että tekee parhaansa?

Elokuva tuo taitavasti esiin sen, millaiseen tilanteeseen media- ja tutkintapyörityksessä voinee pahimmillaan joutua. Suuri yleisö lyö puoliväkisin sankarin leimaa otsaan, kun taas toisaalla kyseenalaistetaan toimintamalli ja vihjataan ihmiselämien riskeeraamisesta turhaan. Ja kuten kapteeni itse toteaa: 40 vuoden uran arvo mitataan 208 sekunnin perusteella. Sullyn omia ajatuksia ei tuoda esiin alleviivaten, vaan rivien välistä voi lukea mikä poukkoilu hänen päässään käy. (Sivumainiten kuitenkin, elokuva on aina elokuvaa, en ole perehtynyt alkuperäisiin tapahtumiin yhtään sen syvällisemmin. Pääasioita juonen kannalta lienee, että kaikkien hahmojen tunteisiin voi eläytyä ja nähdä heidän näkökantansa.)

Kaikki näyttelijät oli valittu hyvin, pidän Tom Hanksista missä tahansa mutta ensimmäistä kertaa myös Aaron Eckhart sai pisteeni - yleensä en voi sietää hänen roolitöitään, mutta tämä oli kuin nyrkki silmään. Yhteispeli näyttelijöiden kesken toimi mainiosti.

Elokuvan aikajana olisi saanut olla aavistuksen yhteneväisempi, nyt pompittiin hyvin monella eri aikakaudella niin lähempänä kuin kauempanakin - perässä kuitenkin pysyi, mikä lienee tärkeintä. Yleisesti ottaen elokuvan pituus oli juuri sopiva.

Titan90

Tyylikkäästi tehty elokuva legendaarisesta US Airwaysin lennosta nro 1549, joka päätyi pian lähtönsä jälkeen Hudson-jokeen. Tällä kertaa kuitenkin itse lento jää sivuosaan, kun keskitytäänkin tutkimusopohjalta siihen, oliko lentäjä toiminut tilanteessa oikein, vai olisiko sittenkin ollut mahdollista päästä ilman moottoreita turvallisesti johonkin lähikentän kiitoradalle.

Sully herättää nykyaikaisia ajatuksia juuri siitä, kenellä vastuu lopulta on. Vaikka tavallinen kansa otti lentäjän automaattisesti sankarikseen, vakuutusyhtiöitä ja muita kiinnosti enemmän kenen vika jokeen päätynyt lentokone on. Pois moinen inhimillisyys ja lasketaan faktat, mitä tilanteessa olisi voinut tehdä.

Sully seuraa siis pääpiirteittäin lentäjän medialinkoa ja omia päänsisäisiä ajatuksia. Miten koota itsensä tapahtuneen jälkeen, kun toisaalta ylistetään, toisaalta epäillään ammattitaitoa ja tulevaisuuskin on vaarassa. Näkökulmana varsin piristävä kokonaisuus.

Ei kuitenkaan elokuvana yllä aivan sinne kärkikastiin. Raaka ja hieman kenties lapsellinen asetelma "hyvän" ja "pahan" välillä saavat epäilemään, että menikö juttu nyt ihan noin raflaavasti. Mielenkiintoisesta aiheesta tällaisella mielenkiintoisella näkökulmalla olisi voinut saada vieläkin paremman tuotoksen aikaan. Kuitenkin vahvaa ylempää keskitasoa elokuvien saralla ja ehdottomasti katsomisen arvoinen. .

2-Edge

WreckMe666

Zero95

Sully - Uroteko Hudson-joella
Sully - Uroteko Hudson-joella arvosana 3,51

Sully - Uroteko Hudson-joella (2016)

Alkuperäinen nimi: Sully

Draama
2016
Clint Eastwood
Chesley Sullenberger, Jeffrey Zaslow, Todd Komarnicki
Aaron Eckhart, Anna Gunn, Autumn Reeser, Holt McCallany, Laura Linney, Tom Hanks