Star Trek IV: kotiinpaluu

Alkuperäinen nimi:Star Trek IV: The Voyage Home
Valmistusvuosi:1986
Pisteytyksiä: 57
Tarkka arvio: 3.61

Amiraalin arvon saanut James T. Kirk lentää miehistöineen tulevaisuudesta vuoden 1986 San Franciscoon, löytääkseen kauan sitten Maan meristä kadonneen valaslajin, joka pystyy kommunikoimaan ulkoavaruuden olentojen kanssa.

Sarjan osat (elokuvat ja tv-sarjat tapahtumien kronologisessa järjestyksessä HUOM: yksittäiset episodit voivat sijoittua eri aikalinjoille tai lähes samaan aikaan kuin esim. sisarsarjassa): Star Trek: Enterprise (kausi 1, kausi 2, kausi 3, kausi 4; 2001–2005), Star Trek: Discovery (kaudet 1-4; 2017–2024), Star Trek: Strange New Worlds (kaudet 1-4; 2022-?), Star Trek (kausi 1, kausi 2, kausi 3; 1966-1968), Star Trek: Animated Series (1973), Star Trek – avaruusmatka (1979), Star Trek II: Khanin viha (1982), Star Trek III: Spockin paluu (1984), Star Trek IV: Kotiinpaluu (1986), Star Trek – Uusi sukupolvi (kausi 1, kausi 2, kausi 3, kausi 4, kausi 5, kausi 6, kausi 7; 1987–1994), Star Trek V: The Final Frontier (1989), Star Trek VI: Tuntematon maa (1991), Star Trek: Deep Space Nine (kaudet 1-7; 1993–1999), Star Trek: Sukupolvet (1994), Star Trek: Voyager (kausi 1, kausi 2, kausi 3, kausi 4, kausi 5, kausi 6, kausi 7; 1995–2001), Star Trek: Ensimmäinen yhteys (1996), Star Trek: Kapina (1998), Star Trek: Nemesis (2002), Star Trek: Lower Decks (kaudet 1-5; 2020-?), Star Trek: Prodigy (kaudet 1-2; 2021–2024), Star Trek: Picard (kaudet 1-3; 2020–2023)
1960-luvun tv-sarjan hahmoilla rebootattu elokuvasarja: Star Trek (2009), Star Trek Into Darkness (2013), Star Trek Beyond (2016)
[Lista päivitetty 14.10.2023]

Arviot

Onhan tämä toki varmaa Star Trek-kamaa, mutta varsinaisen vihollisen puuttuminen latistaa tarinaa.

Jos Star Trek II on paras Star Trek-elokuva, on tämä taas ehdottomasti hauskin. Aikamatka alkaa kertauksella, joten jos ei satu saamaan käsiinsä Star Trek III:sta, ei ole syytä parkuun ja hiusten repimiseen, tilanne tulee ilman edellistäkin osaa selväksi. Juonirakenne noudattelee vanhaa hyvää kaavaa. Tähtireen väki joutuu tekemään aikahypyn 2200-luvulta 1900-luvun lopulle, koska Maata uhkaa tuntemattomista […]

Arvosteltu: 21.08.2002

Kommentit & Pisteytykset

dbgirl

Spoilereita:

Maapallon ja kaikkien sen asukkien elämä on vaarassa, joten Kirk miehistöineen matkaa ajassa taaksepäin vuoden 1986 San Franciscoon nappaamaan kaksi valasta jotka heidän on tarkoitus tuoda takaisin omaan aikaansa ja pelastaa Maapallo niiden avulla.

Tämä oli yksi pöljimmistä juonista joihin olen törmännyt vähään aikaan ja samalla aivan tajuttoman hauska ja viihdyttävä – ollen samalla opettavainen. Surettaa myös miten entistä ajankohtaisemmaksi eläinten sukupuuttoon kuoleminen on tullut. Ihminen ei opi sitten yhtään mitään. Minä rakastan tätä puolta Star Trekissä, viihdyttää samalla kun ”filosofioi”.

Minä en yleensä pidä siitä kun scifi- tai fantasialeffassa mennään meidän normaaliin aikaamme, normaalisti se latistaa aivan kaiken, mutta tässä se melkein kaikkea tähän mennessä kokemaani uhmaten toimi todella hyvänä ”kala kuivalla maalla”-juonikuviona. Oli ratkiriemukasta nähdä heidän toikkaroivan meidän ajassamme, Spock yrittämässä kiroilla ja laittamassa sitä valeasua päällensä. Kirk sulautui tosin hyvin meidän aikaamme, mutta se ei toisaalta kauheasti yllättänyt, sellainen luolamies kun on 😀

Rehellisesti sanoen alku ei vakuuttanut minua, mutta hyvin nopeasti tästä tuli tähän mennessä näkemistäni neljästä Star Trek-leffoista suosikkini sen äärimmäisen viihdyttävyyden takia. Voisin jopa harkita sen uudelleen katsomista joskus.

KimmoW
Ertzi