Justin Lin ohjaama leffa kertoo tähtireki U.S.S. Enterprisen seikkailuista. Toimintaa ja draamaa sekoittava leffa onnistuu viihdyttämään ja avaa uusia ulottuvuuksia fantasia/skifi meiningillään.

Kolme tälle tarinalle, vaikka sisältää liikuttavia kohtauksia ja on kaikkiaan värimaailmaltaan komea avaruusseikkailu. Entiselle kaartille ei kuitenkaan vedä vertoja, mutta tämän jälkeen on helppo viedä omistamani sarja divariin uusien tuulien toivossa.

JohnRambo

Selvää parannusta Into The Darknessin meiningistä. Simon Peggin ja Doug Jungin käsikirjoitus tuo uudella tavalla eloa tähän sarjaan, joka edellisosan myötä näytti siltä, kun koko homma tulisi kusahtamaan pahemman kerran. Alkuperäiskaartin leffoille tai sarjalle tämä ei vedä vertoja, mutta sen jälkeen melkeinp oikein hyvää Trekkiä, joka antaa kerrankin tässä reboot-sarjassa pääkolmikolle vähän lihaa luiden päälle. Kirkin, Spockin ja Bonesin hahmoja ei varsinaisesti ole sen ihmeemmin syvennetty, mutta heidän välille on kirjoitettu sellaisia dialogin pätkiä, jotka heidän suuhun nimenomaan kuuluvat. Bonesin näyttelijä Karl Urban tekee erityisesti hyvää työtä, ja tässä leffassa tuli ekaa kertaa fiilis, ettei äijä yritäkään imitoida alkuperäisnäyttelijää. Zachary Quinto ei oikein missään vaiheessa ole vakuuttanut Spockin tulkitsijana (Nimoyn saappaisiin ei voi astua), mutta tässä materiaalin laatu pelastaa paljon.

Suuria miinuksia leffassa on huonosti kirjoitettu pahishahmo ja kymmenien minuuttien edestä huonosti ohjattua CGI-avaruustoimintaa, josta ei saanut mitään selvää. Toisaalta, ymmärrän, että avaruusäksöni on osa Star Trekiä. Itse olen kuitenkin nauttinut aina enemmän dialogista ja eettisistä pohdinnoista.

Suuri, äänekäs ja kohtuullisen typerä tehosteleffa, jossa on kuitenkin pinnan alla tarpeeksi sydäntä, että trekkari viihtyy. Miksei muutkin.

(Elokuvateatterissa)

Sinipiika

Jos pidit kahdesta aiemmasta uuden tuotannon osasta, pidät varmasti tästäkin. Luvassa ainakin yksi onnistunut uusi roolihahmo (tyylikkäimpiä näkemiäni fantasiahahmoja), hyvää dialogia ja nykyaikaisia tehosteita. Juoni valitettavasti jää aika keskinkertaiseksi, noudattelee samaa peruskaavaa mitä jatkispätkät yleensäkin. Sääli, kunnolliselle jatkuvuudelle olisi varmasti ollut tilaa.

2-Edge

Star Trek Beyond arvosana 3,03
2016
Justin Lin
Doug Jung, Simon Pegg
Chris Pine, Idris Elba, Karl Urban, Simon Pegg, Sofia Boutella, Zachary Quinto, Zoe Saldana