harr1v

Aika pian tuli tunne, ettei ole mun leffa. Mutta persoonien kiltteys herätti lievää mielenkiintoa että mitä tuleman pitää. Lopulta ihan kohdakkoinen.

Näyttely itsessään hyvää tasoa.

IsoVauva

M. Night Shyamalan jatkaa comebackiaan! The Visit oli jo mainio pienen mittakaavan ja budjetin jännäri ja Split jatkaa sen viitoittamalla tiellä.

James McAvoy esittää 23 erilaisesta persoonasta kärsivää henkilöä, joista yksi kidnappaa kolme teini-ikäistä tyttöä. Tämän enempää ei tarinasta kannatakaan etukäteen tietää, sillä se on ohjaajalle tyypilliseen tyyliin täynnä käänteitä ja yllätyksiä.
Tunnelma on leffassa kohdillaan, kuten miehen leffoissa yleensä. Ei se pelota tai hirveästi edes jännitä, mutta mielenkiinto ei herpaantunut hetkeksikään. Se ei myöskään väännä tarinan syvempiä uria rautalangasta, vaan palkitsee tarkkaavaisen katsojan. Tietynlaista makua juoni kuitenkin vaatii, eikä se varmasti kaikille uppoa.
Vahvaa tunnelmaa tukee myös näyttävä kuvaus. Visuaalisesti hienon It Followsin kuvannut kaveri repii tässäkin lähtökohtaisesti vähän tylsistä ja värittömistä ympäristöistä kaiken irti. Vähäeleinen, mutta välillä takavasemmalta vahvasti hiipivä score sopii myös leffan meininkiin kuin nyrkki silmään.

Elokuvan suurin yksittäinen vahvuus on kuitenkin McAvoyn jäätävän hyvä roolisuoritus. Miehellä ei ole helppo nakki esittää lukemattomia eri persoonallisuuksia, mutta mies suoriutuu uskomattoman hyvin. Hän todella heittäytyy rooliinsa pää edellä ja jokainen eri persoonallisuus on heti tunnistettavissa ruuminkielestään saakka. Todella kova suoritus!
Muut hahmot jäävät väkisinkin miehen varjoon, mutta pääosa nainen erottui eniten edukseen. Myös psykiatria esittänyt mummo oli mainio.

Viimeisessä näytöksessä tulleeseen käänteeseen suhtauduin alussa vähän nihkeästi, mutta heti lopputekstien jälkeen kun tiesin mistä hommasta oli kyse, pidin siitä ihan eri tavalla.

Spoileri: näytä

Dialogi oli välillä vähän tönkköä, mutta tämä nyt on jo oletuksena Shyamalan leffoille. Ei se kuitenkaan korvia vuotamaan pistänyt.

Vallan toimiva jännäri ja erityisesti varmasti niiden mieleen, jotka pitävät ohjaajan uran alkupään tuotannosta. James McAvoy vetää upean roolin ja tunnelmaa tihkuu. Tarinalta jäin kuitenkin kaipaamaan vielä jotain pientä ekstrasilausta, mutta kyllä tämä tällaisenaankin kelpasi oikein hyvin. Shyamalan on selvästi vahvimmillaan, kun saa keskittyä pienimuotoisen tarinan kuljetukseen, eikä isoihin CGI blockbustereihin.

Ludil

M. Night Shyamalanin ”Split” on sellainen leffa, jossa tykkäsin enemmän sen ideasta kuin itse elokuvasta. Tästä olisi ajatuksen vuoksi halunnut pitää enemmän, mutta tällaisenaankin leffa maistuu allekirjoittaneen leffamaun mukaiselta. Identiteettihäiriöisen näköinen elokuva on alusta loppuun asti omalla tavallaan originelli, mukaansatempaava ja vähän jännittäväkin. Pelottava se ei ollut kun vertailin tuotosta Shyamalanin viime elokuvaan ”The Visitiin” - näennäisen ikävystyttävä mummolaleffa on karmaisevampi kuin ylipersonoitu sekoboltsi, lol – mutta ”The Visitissä” ilahduttaneet tyyliniksit ilahduttivat ”Splitissäkin”.

”Split” on viimeeksi mainitun ”The Visitin” tapaan eräänlainen njänjää-kujeilu perinteisiä kauhuleffoja/kauhukliseitä kohtaan. Suurimmille kliseille ”Split” tarjoaa jänniä vaihtoehtoratkaisuja, mutta ihan jokaista klimppiä se ei muista freesata. En niuhota siitä sen enempää kun suurin osa keitosta on onneksi suht tasalaatuista velliä, kelpaa minulle. Näyttelijöistä olisin toivonut vaikuttavampia vaikkei näissäkään ole sen kummempaa moittimista, esim. kahdenkymmenenkolmen persoonan kanssa kamppaileva päänäyttelijä ei säväyttänyt sillä tavalla kuin olisin toivonut. Hahmot sen sijaan omaavat lopulta jotain mielenkiintoa, jopa ne teinitytöt, joissa ei käsiksen mukaan ole mitään kliseitä ihmeempää. Peukkua sille. ”Splitin” näkemys dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä saattoi olla kenties elokuvan mielenkiintoisin piirre – hölmöhkö mutta samalla herkullisia ulottuvuuksia avaava portaali, johon ei sen kummemmin myöskään keskitytä, Shyamalan kun tahtoo mieluummin mörköjä kuten kai kaikki. Jos tälle tulee jonkinlaista jatkoa niin toivoakseni tuohon keskityttäisiin lisää...

MustiSotakoira

Mielenkiintoinen ja tiivistunnelmainen jännäri. Hyvin toteutettu idea monipersoonasta ja etenevä kerronta, saa jännittymään mitä seuraavaksi tapahtuu.

Miinusta siitä että kaikkea ei olisi tarvinnut täysin selittää etukäteen vaan olisi voinut antaa kerronnan edetä mystisemmin. Päähenkilön tausta jäi aikalailla lopulta varjoon, mikä on sääli, sen sijaan puhuttiin paljon tytön taustasta, lopulta ne jäivät epätasapainoon. Ja lisäksi Split oli uskottava elokuva valtaosan, kunnes lopussa tuli liikaa yliluonnollisia elementtejä (esim Peto ei tipu edes haulikolla).

Noista "pikku miinuksista" huolimatta annan tälle kuitenkin keskivertotähdet, koska kerronta kaikkiaan oli viihdyttävä eli aika ei käynyt pitkäksi ja oikeaa jännytystäkin elokuva sai aikaan.

AlexZ

Arwin