shinji

Olen muidenkin leffojen kohdalla sanonut, että en tykkää siitä kun samaan elokuvaan heitetään mielenterveysongelmia ja yliluonnollisuutta, koska mielestäni ne pilaa toisensa. Esim jos on kauhuleffa joka on aluksi 100% yliluonnollinen, sitten yhtäkkiä mukaan tuleekin mielenterveys aspekti, kaikki yliluonnollisten elementtien mystisyys ja kiinnostavuus katoaa. Sitten taas jos homma on toisinpäin, kuten Splitin kohdalla, ensin käsitellään mielenterveysongelmia ja loppupuolella homma vaihtuu yliluonnolliseksi, koko leffa muuttuu typeräksi ja lapselliseksi. Nämä kaksi ihan erilaista lähestymistapaa ei vain toimi, yhtä tyhmä idea olisi muuttaa Hannibal Lecterin hahmo yhtäkkiä vaikka demoniksi tai ihmissudeksi. (Lopputwisti vähän pelastaa leffan ideaa, mutta siitä huolimatta en voi sanoa pitäväni tätä hyvänä elokuvana)

Sitten näyttelijöistä, etenkin paljon kehutusta McAvoysta. Suoritus ja hahmo(t) oli minusta todella epäkiinnostavia, ainoa ajatukseni hemmosta koko leffan ajan oli vain "no jaa, joopa joo, ihan sama". Leffaa olisi voinut selvästi parantaa joku uskottavammin uhkaavan tuntuinen näyttelijä, pelottavuudessa McAvoy ei mielestäni onnistu pätkääkään. Psykologi nainen kaikessa potilaidensa ihailemisessa ja sinisilmäisyydessä ärsytti, vaikka näyttelijä olikin ihan hyvä. Kaikki kolme teinityttöä oli samaa harmaata massaa, ei kenestäkään jäänyt kummempaa mielipidettä. Edelleen Kuudes aisti ja Unbreakable on mielestäni ainoat Shyamalanin leffat joissa homma pysyy kasassa. Harmillisesti voin antaa vain 1½ - 2 tähteä.

Pummi666

Split