Tunnelmallinen tarina, fantasiamainen aikuisten satu.

Tim Burton on sen luokan elokuvaohjaaja, että voin mennä vaikka pistämään DVD-soittimeni pantiksi siitä, että jokainen itseään kunnioittava elokuvaharrastaja on kuullut edes joskus kyseisestä miekkosesta. Ja varmasti suurin osa on myös nähnyt hänen elokuviaan, ainakin yhden. Ja myös itse arvostan Burtonia ja pidän häntä erinomaisena ohjaajana, vaikka vielä jokunen miehen teos onkin näkemättä. Tänään sitten paikkasin taas yhden aukon sivistyksessäni ja pistin pyörimään äijän leffan Päätön ratsumies.

On vuosi 1799. New Yourkissa asustava konstaapeli Ichabod Crane (Johnny Depp) saa työtehtävän ja hänen on määrä matkustaa hollantilaiseen Sleepy Hollow-nimiseen pikkukylään. Kylässä tapahtuu kummia ja viime aikoina on murhattu useita ihmisiä. Kyläläiset kertovat Cranelle tarinan miehestä, jolta katkaistiin pää 20 vuotta sitten ja joka nyt on palannut ja noussut haudastaan ja alkanut tappaa eläviä ihmisiä - katkomalla heiltä päitä! Crane ei ota moista satua uskoakseen, vaan on vakaasti sitä mieltä, että murhiin löytyy jokin järkeenkäypä selitys ja että murhaaja on normaali ihminen: lihaa, luuta ja rustoa, ei henkiolento. Ja tässä teoriassaan Crane onkin kuin onkin oikeassa. Murhaaja on kiinteää luuta ja lihaa, mutta... hänellä ei ole lainkaan päätä! Crane aikoo selvittää salaperäisen murhaajan taustat perinpohjin ja hän on päättänyt saada tämän kiinni hinnalla millä hyvänsä. Häntä asiassa auttaa nuori Masbath (Mark Pickebring) ja samalla hän tuntee rakastuvansa nuoreen Katrina Van Tasseliin (Christina Ricci).

Sleepy Hollow on taas kerran taattua Burtonia, joka ei petä. Ei mitään "Mars hyökkää!"-scifikomediaa vailla päätä tai häntää vaan tunnelmallinen tarina, fantasiamainen aikuisten satu. Oikeastaan itse en edes pidä Sleepy Hollow'ta kauhuelokuvana, vaan pikemmin goottivaikutteisena fantasiaseikkailuna. Ja jos Burtonin loistavast työstä ei puhuta, niin kehuttavaa kyllä riittää muiltakin osa-alueista, etenkin näyttelijöistä. Johnny Depp on sellainen nimi, joka löytyy allekirjoittaneen näyttelijöiden top-listalta ja Christina Ricci taas... no, antaa asian olla, jokainen varmaan voi arvella mitä olin sanomassa ;). Mutta palatakseni takaisin näyttelijöihin, niin löytyyhän listalta myös semmoinenkin nimi, kuin vaikkapa Christopher Lee, joka nykyään tosin on jäänyt hieman vähemmän tärkeisiin rooleihin.

Elikkäs siis, yhteenveto Sleepy Hollow'sta on varsin positiivinen ja taas kerran Burton osoittaa, ettei petä fanejaan. Burtonin parhaan leffan, satumaisen kauniin Saksikäsi Edwardin tasollehan tämän on turha edes yrittää, mutta silti kyseessä on ohjaajaneron pätevä taidonnäyte ja vähintäänkin erinomainen pätkä kaikkine goottimaisine tunnelmineen ja maisemineen ja erinomaisine näyttelijöineen. Suosittelen Päätöntä ratsumiestä ehdottomasti ainakin kaikille Burton-faneille ja myös muille hyvistä fantasia/gootti/kahuleffoista pitäville.

nimimerkki: Tolppanen

Peli on menetetty

Päätön ratsumies
Päätön ratsumies arvosana 3,82

Päätön ratsumies (1999)

Alkuperäinen nimi: Sleepy Hollow

Kauhu,
1999
Sleepy Hollow - päätön ratsumies
Tim Burton
Andrew Kevin Walker, Kevin Yagher, Washington Irving
Casper Van Dien, Christina Ricci, Christopher Walken, Ian McDiarmid, Jeffrey Jones, Johnny Depp, Lisa Marie, Michael Gambon, Michael Gough, Miranda Richardson
USA, Saksa
englanti, latina