Sisu

Alkuperäinen nimi:Sisu
Valmistusvuosi:2022
Pisteytyksiä: 35
Tarkka arvio: 3.63

Syvällä Lapin erämaassa Aatami Korpi (Jorma Tommila) etsii kultaa. Ajoittain pommikoneiden ylilento ja etäiset sodan äänet kuuluvat kirkkaina syysöinä. Viimein raskas työ palkitaan ja kultapöly vaskoolissa kasvaa kultakimpaleiksi. Aatami lähtee viemään kulta-aarrettaan lähimpään kaupunkiin. Kun Aatamia vastaan rymistelee SS Obersturmführer Bruno Helldorfin (Aksel Hennie) johtama kolmekymmentä henkinen natsituhopartio, alkaa henkeäsalpaava ja kullanhimoinen takaa-ajo läpi tuhotun ja miinoitetun Lapin erämaan. ”SISU on hampaat irvessä pystyyn nostettu nyrkki. Se on sitkeää uhmakkuutta kohtalon edessä. SISU syttyy, kun viimeinenkin toivonkipinä on hiipunut.”

Arviot

Erinomainen sekoitus Tarantinoa, Leonea ja stereotyyppistä Ramboilua

Sisun traileri ei kovin paljon vaikuttanut minua, kun näin sen elokuvateattereissa, ja ajattelin sen perusteella, että haiskahtaa rahastukselta. Mutta sitten kun luin että elokuva sai kerta toisensa jälkeen tosi hyviä arvosteluja ja minulle vielä suositeltiin elokuvan katsomista, päätin antaa elokuvalle mahdollisuuden ja odotukseni kasvoivat kohtalaisen korkeiksi monien kehujen perusteella. Menin siis katsomaan Sisun elokuvateattereihin, jännittyneenä […]

Arvosteltu: 29.08.2023

Kommentit & Pisteytykset

Dreamer

Jalmari Helanderin kehuttu toimintaelokuva on kyllä komea. Puitteet, kuvaus, lavastus, brutaalius ja tehosteet ovat varsin hienot. Tarina ja dialogi onkin sitten aika paljon heikompaa matskua. Todella paljon. 80-luvulla tämä olisi voittanut Rambot ja Commandot mennen tullen, mutta nykypäivänä elokuvassakin pitäisi vähän enemmän sisältöä olla, vaikkei niistä mitään laatusarjoja voi tullakaan.

Kokonaisuudelle kuitenkin 6/10 ja miesten romcom-genrensä edustajana 7/10.

Arwin

4,5

dbgirl

Ei tämä nyt kyllä mikään loistoleffa ole, toisin kuin suomalaismediat antoivat ymmärtää, mutta suomalaiseksi leffaksi se on harvinaisen hyvä. Taitaa olla peräti eka näkemäni kotimainen toimintaleffa ja se on heti kerralla kunnon pastissi hollywood-leffoista: tässä näkyy Tarantinon, John Wickin ja Rambon vaikutus, ja Lapin erämaassa kun ollaan niin mikäs siinä Leoneakin lainatessa. Tarina pysyy silti omalla tavallaan suoraviivaisesti kasassa – kunnes jossain vaiheessa mopo karkaa lopulta lapasista ja lopussa mennään jo Tom Cruisen jalanjäljissä taivaalle 😀 Yllätyksekseni toiminta oli ihan oikeasti kansainvälistä luokkaa mistä olen ylpeä. Leffa myös näyttää ihan tajuttoman upealta, gore-efektit olivat todella hyviä. Oi, vielä kun lopettaisivat sen kirjakielen puhumisen, se tekee suomalaisista leffoista niin tönkköjä. Se tyyli sopii lähestulkoon sataprosenttisesti vain Aki Kaurismäelle. Ihmettelen myös, miksi natsit puhuivat keskenään englantia… Ja elokuvan naiset tuntuivat todella irralliselta osalta, sitä olisi pitänyt kehittää lisää.

JoonaPrkl

3,5