JohnRambo

Verhoevenin aliarvostettu ja väärinymmärretty mestariteos on nerokas satiiri showbisneksen perimmäisestä luonteesta. Showgirlsissä jokainen hahmo ajaa pelkästään omaa etuaan ja näkee kanssaihmisissä ainoastaan asioita, joista itse haluaa päästä hyötymään. Bisneksen kulisseissa puukotetaan selkään, kusetetaan, varastetaan, hakataan ja nussitaan perseeseen niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti jotta nämä hahmot saavat haluamansa. Eli vitusti rahaa ja kuuluisuutta.

Showgirlsin pointti on vuosien saatossa mennyt monelta ihan ohi ehkä siksi, että Verhoeven on "piilottanut" satiirinsa tarinaan ehkä vähän huomaamattomammin kuin esimerkiksi Robocoppiin tai Starship Trooperssiin. Mun mielestä satiiri tässä oli tosi selvää, mutta luulen että tahalteen läpi leffan ylinäyttelevät päänäyttelijät oli semmoinen seikka mitä monet eivät tajunneet olevan oikeasti kokonaisuutta palveleva ja sitä varten rakennettu idea.

Visuaalisuus mätsää tässä hyvin Vegasin over-the-top-meininkiin ja leffan sävyyn. Kimalletta, glitteriä, peruukkeja, diskopalloja, tussuja ja etenkin tissejä tässä näkyy enemmän kuin jaksaa laskeakaan.

Showgirls on Paul Verhoevenin uran mestariteos. Se on samaan aikaan hauska ja synkkä, ajattelemaan laittava ja viihdyttävä, kontroversiaali ja väärin ymmärretty. Kaikin puolin kiehtova leffa.

Ps. Loppukohtauksessa näytetään tienvarressa Los Angelesiin viittovaa tienvarsikylttiä. Millainenkohan vastaanotto Showgirlsillä nykypäivänä olisi Weinstein-skandaalin ja vastaavien jälkeen?

(DVD)

Showgirls
Showgirls arvosana 2,36
Draama
1995
K16
Paul Verhoeven
Joe Eszterhas
Alan Rachins, Elizabeth Berkley, Gina Gershon, Gina Ravera, Glenn Plummer, Kyle MacLachlan, Robert Davi
USA, Ranska