Ludil

Päätin antaa Basil Rathbonen Sherlockille uuden mahdollisuuden. Vaikka mies ei ensimmäisellä kerralla säväyttänyt, niin toisella kerralla vaikutus oli päinvastainen, kun tiesin vähän ennalta millaista settiä on luvassa. Koska Sherlock Holmes-filmatisointeja- ja versioita on suunnilleen puoli miljoonaa, niin tavallaan valikointia helpottaa se, jos itse tietää millaista Herlokki Solmusta on hakemassa – itse pidän niistä näyttelijöistä, jotka ilmentävät esiintymisellään jotain erittäin olennaista Sir Doylen hahmon persoonallisuudesta. Jeremy Brett on mitä autenttisin, mutta Brettistä puuttuu sellainen perustavanlaatuinen (ja yllättävän vähän nähty) Sherlock-ominaisuus, mistä pidän Rathbonessa: Rathbonen Sherlock ei soitata torvea edellään aina kun menee/tekee/sanoo jotain. Eli Sherlock, joka ei perusta (ei välttämättä itselleen mutta muille ihmisille ja ympäristölle) kaikkea itsestään pelkästään ulkoiselle minälle, tekee Rathbonen versiosta ainakin olemuksen perusteella viehättävällä tavalla originaalinmukaisen, vaikka saagassa muu toteutus onkin sitten varsin ämerikkäläistä.

Rathbonen Sherlock on miellyttävä, ei liiaksi omanarvontuntoonsa (ihmisen rumimpia ominaisuuksia) nojautuva mies. Arvostukseni hahmoa kohtaan nousi sitä mukaan, mitä idiootimmalta tämän ainoa ystävä Watson vaikuttaa. Toisin kuin Sherlock, Nigel Brucen Watson on olevinaan näistä kahdesta se fiksumpi, joka muuten tietää asioista aina paremmin, ”kylähän näin on vaan nääs näreet”. Nauroin tälle kyllä, samalla kun ihmettelin mitä hilipatiheijaa Sherlock näkee moisessa vanhassa tomppelissa. Tämän saagan Sherlock ja Watson ovat kaikin puolin toistensa vastakohdat, mikä tekee hiljaisesta ja asiallisesta päähenkilöstä jalon ja, lopulta, humaanin luonteen. Watsonkin viihdyttää mitä typerimmillä ja myötähäpeää herättävimmillä repliikeillään, joka on 40-lukuisten filmien tarkoituskin – ei kai miljöönä muuten olisi film noirahtava ja ajan sarjakuvia (mm. Batman, Dick Tracy) muistuttava city? Leffan femme fatale on näin ollen ihan suht näyttävä ja pikantti mauste sormista kertovaan rennohkoon kokonaisuuteen, mutta Moriartysta pitää antaa taas miinusta. Mikä Moriarty on Moriarty, jossa ei ole mitään moriartymaista? Puhumattakaan hahmon viimeisestä kohtauksesta, jotain rajaa voisi pliis vetää johonkin.

D-McH

rusher

-Testament-

Vilperi

Sherlock Holmes ja vihreäpukuinen nainen
Sherlock Holmes ja vihreäpukuinen nainen arvosana 2,83

Sherlock Holmes ja vihreäpukuinen nainen (1945)

Alkuperäinen nimi: The Woman in Green

Rikos