HAL9000

Vaikuttava kuvaus tragediasta yhden perheen näkökulmasta. Varsin hyvää työtä näyttelijöiltä.

IsoVauva

Tositarina vuoden 2004 tuhoisasta tsunamista selviytyneestä perheestä.
Näyttelijätyö on leffassa kohdillaan. McGregor ja Watts ovat molemmat luotettavia huippunimiä, jotka eivät petä tässäkään. Varsinkin Watts tekee hienon suorituksen pahasti loukkaantuneena äitinä. Myös perheen vanhin poika on loistava, sillä noin nuorelta näyttelijältä harvoin näkee näin laajaa tunneskaalaa.
Elokuva fiksusti keskittyy tsunamin jälkipyykkiin, eikä itse tapahtumaan. Tsunami iskee leffassa yllättävän nopeasti, jo noin 15 minuutin jälkeen. Kohtaus on tehokas ja komeasti kuvattu. Se ei kuitenkaan mehustele tuholla ja kymmenillä tuhansilla uhreilla liikaa. Tapahtuman ja elokuvan emotionaalinen keskipiste on oikeutetusti tsunamin jälkeisessä kaaoksessa. Heti tapahtumaa seurannut epäusko, loukkaantuneena turvaan selviytyminen ja ennen kaikkea epätoivoinen, kadonneiden perheenjäsenien etsintä.
Leffa on varsin mainio, mutta lopussa homma ajautui vähän liiaksi vahvan tunnereaktion maksimoimiseen. Taustalla soi jatkuva melankolinen pianoscore, hidastuksia käytettiin usein ja monesta tapahtumasta tuli vähän ylidramatisoitu fiilis. Loppu tuntui, paremman sanan puutteessa, vähän liian eeppiseltä onnelliselta lopulta kaiken tuhon keskellä. Juu tiedän, että tositarina, mutta loppu oltaisiin voitu tehdä vähän hienovaraisemmin. Tuollainen pinnallinen, ylidramaattinen tyyli on tämän genren leffoissa nähty niin useasti, että kaipasin jotain erilaista ja vähän syvällisempää otetta.

Ei vähän ylivedetty loppu leffaa missään nimessä pilaa ja kyllähän tarina oikeasti koskettava oli. Kaikin puolin laadulla toteutettu filmi, joka kuitenkin paikoin sortuu liialliseen sentimentaalisuuteen.

lilju_

Koskettava ja tunteellinen tositapahtumiin perustuva draama leffa. Tykkäsin tosi paljon tästä, pituudeltaan juuri sopiva, sekä näyttelijät Watts ja McGregor onnistuivat mainiosti roolisuorituksissaan. Sivurooleista ei mitään negatiivista sanottavaa. Toimivaa menoa alusta loppuun.

Masu

The Impossible on koskettava kertomus perhelomasta Thaimaassa, joka muuttuu lopulta perheen pahimmaksi painajaiseksi. Elokuvan miljöönä toimii länsimaalaisten suosima Khao Lakin turistirysä, jonne iskeytyi 26. päivä joulukuuta 2004 siihen asti maailman tuhoisin tsunami.

Näyttelijöistä erityismaininnan ansaitsevat lapsinäyttelijät, jotka ovat todella hyviä sekä uskottavia. Elokuvan keskipisteenä olevan Bennettin perheen vanhinta poikaa, Lucasia, esittänyt Tom Holland on erityisesti uskomaton roolissaan. Tsunamin iskeytyminen rantaan näytti hurjalta, mutta oli minulle ehkä pienoinen pettymys viihteen kannalta. Elokuva on tämän ”huippukohdan” jälkeen melkoista kyyneleiden ja veripisaroiden vuodatusta. Perheenjäsenten pyrkiessä löytämään toisensa mielellään elävinä, ja samalla yrittäen auttaa muitakin erillään olevia perheiden jäseniä löytämään rakkaimpiaan sairaaloista ympäri rannikkoa, on herkkää katsottavaa. Harmi vaan, että tämä selviytymistarina muuttuu todella nopeasti puuduttavaksi katseltavaksi loppuratkaisun ollessa ennalta-arvattavissa.

Maailmassa, jossa on jo ennestään jatkuvasti surua ja kuolemaa luonnonkatastrofien sekä ihmiskunnan omien päätösten vuoksi, katastrofielokuvat eivät ole lähes milloinkaan kiinnostaneet minua, ja varsinkin jos ne perustuvat tositapahtumiin. Selviytyminen on kuitenkin mukiinmenevä kaksituntinen nyyhkyooppera, joka pitää hallussaan järkytyksen ainekset niin katsojan kuin katsojankin varalle.

Calvero

2012
Lo imposible
J. A. Bayona
María Belón, Sergio G. Sánchez
Ewan McGregor, Naomi Watts, Oaklee Pendergast, Samuel Joslin, Tom Holland (X)
Espanja
englanti, thai